• Thelma

Syresättning 92% hemskickad från VC

GEn lång historia kort.

Pojke 3år blev förkyld med lite feber i fredags. Pigg och feberfri lörd och söndag.

Natten mellan söndag till måndag feber igen och börja hosta.

Måndag morgon andades han väldigt snabbt. Så ringde 1177 som rekommenderade vc kom upp och han andas 60-65 andetag/minut. Får syrgas och inhalera något två gånger.

Syresättning 94% när vi kom och 2,5 timme senare 96% och sen hemskickade.

Återbesök idag syresättning 92% men pojken är pigg. Enligt pappret är han jättesjuk med det syns inte. Nu ska vi inhalera hemma var 3:dje timme och avvakta. Någon som har erfarenhet av något sånt här. Han har aldrig haft förkylnings astma innan. Detta känns konstigt att sitta hemma med en pojk på 3,5år som syresätter sig så dåligt.

• Svar på tråden Syresättning 92% hemskickad från VC
  • jessmess

Hej!
    Min son har också förkylningsastma. Han fick det när han var 10 månader och har det ännu (snart 2 år). Det är jättejobbigt, så fort han blir sjuk så blir andningen ansträngd. Varit inne på akuten 6 gånger och inlagd nästan varje gång. Tror som lägst så var hans syresättning 86, då var han riktigt dålig :(
    Som tur är så brukar förkylningsastma växa bort med åldern. Antar att du får köra med airomir och flutide?

• Thelma

Vi har fått airomir och det får han var tredje timme.

Åkte upp till vc och bad dom kolla syresättningen igen och då var den 96% så nu känns det bättre.

Han har aldrig haft förkylningsastma innan och dom tror detta beror på en lunginflammation ingen astma.

• RosaSmurf

Fast 92-96% är inte jättedårlig syresättning. Under 90% kan anses som dårlig.

• Thelma

Nej inte jättedålig, men 92% är ju ialla fall inte bra.

• jessmess

Nä, 92 är lite för lågt för dom små barnen. Då kan barnet må riktigt dåligt (vad jag har varit med om iaf). Skulle aldrig bli släppt från sjukhuset om min son hade en syreupptagning på 92 %.

• RosaSmurf
    jessmess skrev 2015-10-20 19:54:25 följande:

Nä, 92 är lite för lågt för dom små barnen. Då kan barnet må riktigt dåligt (vad jag har varit med om iaf). Skulle aldrig bli släppt från sjukhuset om min son hade en syreupptagning på 92 %.

För att?
  • Mamma76

Jag håller med om att under 92 är ganska illa! Ni måste ha noga koll på indragningar vid bröstkorgen, snabb andning, feber, färgen på läpparna och allmäntillstånd, och åka in till akuten så fort det blir någon minsta förvärring. Ni borde också få låna en nebulisator för saltvattensinhalationer. Om ni är oroliga borde ni också åka in till akuten även om han inte är värre, bara för att få en second opinion.

Hälsningar mamma till lungsjukt barn.

Svar på tråden Syresättning 92% hemskickad från VC