• Miniflicka93

Symtom efter ÄL som försvunnit, gravid ändå?

Som rubriken lyder undrar jag om någon haft tydliga symtom efter äl som sedan börjat försvinna innan bim men att ni har ändå varit gravida? 

Jag har sedan strax efter äl haft riktigt riktigt riktigt svullna och otroligt ömma o tunga bröst! Men nu bara några dagar innan bim är de bara "ömma" haha alltså om man jämför med innan är de mycket mindre men de är fortfarande ömma!

Så tror ni man kan vara gravid i alla fall? Även om det minskat? Ge mig lite hopp så jag kan stå ut de sista dagarna! 

• Svar på tråden Symtom efter ÄL som försvunnit, gravid ändå?
  • Cyanea

Symptomen som kommer direkt efter ÄL beror på just ÄL. Två hormoner är de som ger gravsymptom - hCG och Progesteron. Progesteron utsöndras direkt vid ÄL, och ger alltså symptom oavsett om ägget befruktas eller inte. Är man gravid brukar progesteronnivåerna fortsätta vara högre än normalt. hCG börjar inte produceras alls förrän efter ägget fäst, vilket det tidigast kan göra 5 dagar efter ÄL.

Väldigt få känner av riktiga gravsymptom tidigt. De allra flesta har egentligen ÄL-symptom som sedan övergår i symptom inför mens. Läser man listor på symptom för ÄL och inför mens stämmer de nästan exakt överens med listor på gravsymptom. 

Jag tror inte att det varken gör till eller från att du inte känner något. Det låter alldeles, alldeles normalt :) Lycka till! 

• Miniflicka93
    Cyanea skrev 2015-10-20 14:13:08 följande:

Symptomen som kommer direkt efter ÄL beror på just ÄL. Två hormoner är de som ger gravsymptom - hCG och Progesteron. Progesteron utsöndras direkt vid ÄL, och ger alltså symptom oavsett om ägget befruktas eller inte. Är man gravid brukar progesteronnivåerna fortsätta vara högre än normalt. hCG börjar inte produceras alls förrän efter ägget fäst, vilket det tidigast kan göra 5 dagar efter ÄL.

Väldigt få känner av riktiga gravsymptom tidigt. De allra flesta har egentligen ÄL-symptom som sedan övergår i symptom inför mens. Läser man listor på symptom för ÄL och inför mens stämmer de nästan exakt överens med listor på gravsymptom. 

Jag tror inte att det varken gör till eller från att du inte känner något. Det låter alldeles, alldeles normalt :) Lycka till! 

Det är skönt att de inte behöver betyda något dåligt då!! :) (pustar ut)
Svar på tråden Symtom efter ÄL som försvunnit, gravid ändå?