• Josefin.eisabet

Använt otrivin mentol och gravid vecka 19

Jag är gravid i v. 19 med mitt andra barn och jag har varit förkyld till o från och täppt i näsan nästan hela tiden. Jag har hört o läst tidigare att det är ok att använda nässpray och jag hade Otrivin Menthol hemma. Jag trodde bara att mentol var hur den luktade och inte gjorde nån skillnad och så idag googlade jag på det iallafall och då såg jag att man tydligen absolut inte ska använda just mentol när man är gravid.

Jag har använt det i säkert 2 månader innan jag ska sova och kan inte sluta gråta nu :( :( Fattar inte hur jag kunde vara så dum o inte kolla om det var okej att använda :( jag har ju varit noga med annat ..

Är det nån mer som har använt det under graviditeten? Är det stor risk att det har skadat bebisen?

Var på UL i måndags o allt såg bra ut men det kan ju ha skadat på nått sätt som man inte ser.

Kommer inte använda det mer nu förstås ..

• Svar på tråden Använt otrivin mentol och gravid vecka 19
  • BuoBä

Det är ju exakt samma innehåll som vanlig nässpray, plus mentol, och det finns ingen rekommendation att avstå från tex halstabletter eller tuggummi med mentol, så jag tror inte det är farligt egentligen utan de garderar sig. Någonstans läste jag att det var "pga mentolets sammandragande effekt" men hela vitsen med nässpray är ju att den ska vara sammandragande...

Byt sort nu, men oroa dig inte.

• Josefin.eisabet

Tack för svaret :)

Såg nu att det verkar stå lite olika om ifall man kan använda den eller inte. Ska förstås inte använda den mer men jag hoppas att det inte är nån fara. Borde ha kollat upp det innan men jag trodde verkligen inte det var nån skillnad på vanlig och Menthol.

Och jag har jättesvårt att sova utan nässpray nu när jag är gravid:(

• Annelie 76

Jag var täppt i näsan hela min andra graviditet. Använde nässpray för barn hela tiden och bytte sen till en allerginässpray (typ Nasonex) när bebisen föddes och nästäppan släppte. Ingen av oss har men av det.
    Mentolen varnas det för bara för att vara extra försiktig. Så farlig tror jag inte den är då gravida med klåda kan få rekommendationen att smörja med pepparmyntaolja. Den oljan innehåller lite mentol också.

• Mascaraklumpar

Det är otrivin i sig som inte rekommenderas, mentol eller inte har ingen betydelse. Att det inte rekommenderas beror på att det är kärlsammandragande och teoretiskt skulle kunna påverka blodtillförseln till barnet, men troligtvis har det ingen betydelse i verkligheten då det är så extremt lite av nässprayen som tas upp av kroppen.

• BuoBä
    Mascaraklumpar skrev 2015-10-21 10:23:46 följande:

Det är otrivin i sig som inte rekommenderas, mentol eller inte har ingen betydelse. Att det inte rekommenderas beror på att det är kärlsammandragande och teoretiskt skulle kunna påverka blodtillförseln till barnet, men troligtvis har det ingen betydelse i verkligheten då det är så extremt lite av nässprayen som tas upp av kroppen.

Det märkliga är att Nasoferm innehåller exakt samma substans, men den är ok enligt FASS medan det står på vanlig Otrivin (ej mentol) att den inte ska användas...

Man får hur som helst i sig en väldigt liten dos, som dessutom ska verka lokalt.
  • cookie82

Precis som Mascaraklumpar säger så är det Otrivin som inte ska användas när man är gravid. Jag har som du inte kunnat sova utan nässprej under hela graviditeten.

Det var någon på Apoteket som upplyste mig om att den var svartlistad nån gång i v 35. Jag har alltså blandar Otrivin och Nesiril nästan hela graviditeten. Frågade barnmorskan och hon sa att det är främst allmänna rekommendationer om att inte använda nässpej mer än 10 dagar som gäller och att om jag inte sov för att jag inte kan andas påverkar fostret mer än nässpejen i sig.

Bytte till Nesiril men använder den fortfarande varje natt.

• Josefine85

Jag använde otrivin menthol båda mina graviditeter... Från början till slut !

Loke -07, Alvin -09
Svar på tråden Använt otrivin mentol och gravid vecka 19