• Anonym (!!!)

"Bonusen" har flyttat!!!

Vågar knappt tro att det är sant! Som jag längtat. Efter sju svåra år är helvetet äntligen över!!! Glad

• Svar på tråden "Bonusen" har flyttat!!!
  • Anonym (Väntar på det...)

Grattis av hela mitt hjärta. Jag har själv en bonus på 21 år som bor hemma så jag vet hur jobbigt det är. Min bonus är inte alls odräglig och jag tycker inte illa om henne, men det är ändå fruktansvärt att ha vuxna barn hemma. Jag lär nog tyvärr få vänta bra länge tills innan min bonus är flygfärdig, hon trivs alldeles för bra hemma. Våra yngre barn trivs med att ha storasyrran hemma så det är fint. Tyvärr trivs inte jag men jag tröstar mig med att ungarna har det bra.

• BioBonus

Jag förstår att det är skönt när vuxna barn flyttar hemifrån! Även om de inte är odrägliga ;)

Min son, 20, flyttar till årsskiftet och det ska bli jätteskönt. Som nån skrev - vuxna barn ska inte bo hemma. Jag ser fram emot nästa fas i vår relation, som två vuxna individer. Och då har han ändå varit hyfsat ansvarstagande, betalat hem och så. 

• nevermind
    Anonym (Grattis!) skrev 2015-10-23 08:14:21 följande:

Grattis! Min bonusson är 22 och kommer inte att flytta förrän om ett antal år. Han pluggar och bor hemma för att spara pengar. Han har bara bidragsdelen så han betalar inget hemma och hans far betalar dessutom ALL kurslitteratur.

Påverkar det dig? Har ni gemensam ekonomi?
    Anonym (Grattis!) skrev 2015-10-23 08:14:21 följande:

Grattis! Min bonusson är 22 och kommer inte att flytta förrän om ett antal år. Han pluggar och bor hemma för att spara pengar. Han har bara bidragsdelen så han betalar inget hemma och hans far betalar dessutom ALL kurslitteratur.

Samma sak med min bonus. Jag kan tycka att man går miste om hela sin ungdom - man lär sig knappast något om hur det är att leva studentliv och ha det knapert. Men det största är ju friheten som man helt missar om man bor hemma! Kan inte förstå hur man kan byta bort den! Men det är väl en ny generation med andra värderingar helt enkelt.
  • Ess
    Anonym (....) skrev 2015-10-21 22:33:40 följande:

Grattis till en tids lugn. Sen gifter hen sig kanske och får barn som ska vara med farhen och morhen... Och så kommer kanske tiden när partnern viker in årorna och ni alla ska dela på vad hen hade som kvarlåtenskap. Men grattis till den frihet du känner idag!

Vadå en tids lugn?
    Det ligger ju på partnern om han vill passa sina barnbarn, det är inget man själv behöver engagera sig i.
    Ang kvarlåtenskap så är det a och o att ha klara papper på allt. Sen kontaktar man en bodelningsförättare, så man behöver inte ha någon speciell kontakt med partnerns barn.
  • Anonym (thea)

så skönt..själv längtar jag faktiskt lite...här bor tre bonusar två på heltid och en nästan på heltid. jag tycker inte illa om någon men ska bli så skönt när äldsta som är störst (19 år) flyttar för det är drygt att ha vuxna hemma...

vuxna som tycker dom kan göra som dom vill,komma och gå som dom vill, inte meddela om dom kommer vara hemma eller inte gah....sånt blir jag knäpp  på i nuläget och att barnet i fråga är sjukt lat och aldrig hjälper till vilket till största del är sambons fel som inte ställt och ställer fler krav...

• Anonym (dd)
    Anonym (thea) skrev 2015-10-23 11:33:47 följande:

så skönt..själv längtar jag faktiskt lite...här bor tre bonusar två på heltid och en nästan på heltid. jag tycker inte illa om någon men ska bli så skönt när äldsta som är störst (19 år) flyttar för det är drygt att ha vuxna hemma...

vuxna som tycker dom kan göra som dom vill,komma och gå som dom vill, inte meddela om dom kommer vara hemma eller inte gah....sånt blir jag knäpp  på i nuläget och att barnet i fråga är sjukt lat och aldrig hjälper till vilket till största del är sambons fel som inte ställt och ställer fler krav...

Ja fy, jag bävar för hur det kan bli. När hen var yngre såg jag fram mot att hen blir äldre och skulle bli lättare att snacka med, mindre klängig på pappa men när gamla "problem" försvinner kommer nya och känslan av gästen på besök försvinner tyvärr inte. Hen verkar aldrig kunna komma in i hur hushållet fungerar och jag har sjukt svårt att säga till fortfarande, inte alls som med egna barn. Jag har väl precis insett att det troligtvis inte kommer bli bättre sen när hen blir äldre heller så jag hoppas att hen vill flytta till eget så fort som möjligt (obs betoning på "vill", att hen ska vilja och kunna göra det). Heltid hos oss skulle det också mycket väl kunna bli då hen verkar trivas bättre hos oss. Mamman verkar ge mer konsekvenser och mindre frihet så hen vill undvika bråk där men jag hade kanske "bråkat" lika mycket om hen bara varit mitt barn och inte hans barn.
    Anonym (dd) skrev 2015-10-23 13:06:05 följande:
    Ja fy, jag bävar för hur det kan bli. När hen var yngre såg jag fram mot att hen blir äldre och skulle bli lättare att snacka med, mindre klängig på pappa men när gamla "problem" försvinner kommer nya och känslan av gästen på besök försvinner tyvärr inte. Hen verkar aldrig kunna komma in i hur hushållet fungerar och jag har sjukt svårt att säga till fortfarande, inte alls som med egna barn. Jag har väl precis insett att det troligtvis inte kommer bli bättre sen när hen blir äldre heller så jag hoppas att hen vill flytta till eget så fort som möjligt (obs betoning på "vill", att hen ska vilja och kunna göra det). Heltid hos oss skulle det också mycket väl kunna bli då hen verkar trivas bättre hos oss. Mamman verkar ge mer konsekvenser och mindre frihet så hen vill undvika bråk där men jag hade kanske "bråkat" lika mycket om hen bara varit mitt barn och inte hans barn.
    Hur gammal är din bonus? Jag tycker att ungdomar verkar stanna kvar hemma längre nu. Delvis är det såklart bostadsbristen, men inte bara det tror jag. Min bonus på 21 år är egentligen inte intresserad av att flytta hemifrån. Det är bekvämt hemma.
  • annananonym

Ja usch.....min bonus har också precis flyttat. Så trist

Hon är bara 18 så jag hade gärna haft henne hemma ett par år till.

Samtidigt förstår jag att hon tröttnat på att inte ha alla saker på samma ställe. Pratade med hennes mamma om det igår och även hon förstår det.

Glad för bonus skull men vi kommer fortsätta träffas ofta

annananonym skrev 2015-10-23 13:42:47 följande:

Ja usch.....min bonus har också precis flyttat. Så trist

Hon är bara 18 så jag hade gärna haft henne hemma ett par år till.

Samtidigt förstår jag att hon tröttnat på att inte ha alla saker på samma ställe. Pratade med hennes mamma om det igår och även hon förstår det.

Glad för bonus skull men vi kommer fortsätta träffas ofta

Vad skönt att känna så - var glad för det. Jag tror att det kan bli en helt ny sund relation efter det att barnet flyttat ut, man möts mer som jämlika. En helt annan sak att skämma bort bonusen med en lunch/middag, presnet, extrapengar etc nån gång i bland när det antagligen uppskattas och inte tas för givet som det gör när hen bodde hemma.

Jag tror också att det är en stor skillnad att ha en ung vuxen hemma som går i gymnasiet (som jag antar att din bonus gjorde om hon bara är 18 år) och att ha en ung vuxen som är äldre och kanske har egen inkomst, udda tider och egentligen börjat sitt vuxenliv på egna villkor men bor kvar hemma. Jag upplevde i alla fall att det blev mer slitningar efter studenten med min bonus.

Jag längtar verkligen efter att få en mer jämlik vuxenrelation till min snart 22-åriga bonusdotter. Tyvärr tror jag att relationen mellan oss har tagit skada av att hon bor kvar hemma och inte riktigt blivit vuxen. Tror inte att man blir det innan man flyttar hemifrån. Stor skillnad mellan av 18-åring och en 22-åring. Hon bor dessutom på heltid hos oss sedan många år.
  • annananonym
    Anonym (Väntar på det...) skrev 2015-10-23 14:33:52 följande:
    Vad skönt att känna så - var glad för det. Jag tror att det kan bli en helt ny sund relation efter det att barnet flyttat ut, man möts mer som jämlika. En helt annan sak att skämma bort bonusen med en lunch/middag, presnet, extrapengar etc nån gång i bland när det antagligen uppskattas och inte tas för givet som det gör när hen bodde hemma.

Jag tror också att det är en stor skillnad att ha en ung vuxen hemma som går i gymnasiet (som jag antar att din bonus gjorde om hon bara är 18 år) och att ha en ung vuxen som är äldre och kanske har egen inkomst, udda tider och egentligen börjat sitt vuxenliv på egna villkor men bor kvar hemma. Jag upplevde i alla fall att det blev mer slitningar efter studenten med min bonus.

Jag längtar verkligen efter att få en mer jämlik vuxenrelation till min snart 22-åriga bonusdotter. Tyvärr tror jag att relationen mellan oss har tagit skada av att hon bor kvar hemma och inte riktigt blivit vuxen. Tror inte att man blir det innan man flyttar hemifrån. Stor skillnad mellan av 18-åring och en 22-åring. Hon bor dessutom på heltid hos oss sedan många år.

Egentligen ville min bonus flytta till eget i första hand för att "lära sig" att bo själv. Men hon har ett stabilt och seriöst förhållande sen 1,5 år tillbaka med en helt underbar och riktigt bra kille så hon (och oss vuxna i hennes närhet) ansåg att det var dumt/onödigt att bo på varsitt håll med 2 hyror och allt därtill.

Jag hoppas du och din bonus kan hitta tillbaka till varandra när hon har bott själv ett tag och mognat lite. Om inte annat så förr eller senare kommer det förmodligen bebisar som du/ni kommer vilja vara en del av och då är det fint om relationen är bra.
    {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (dd)
    Anonym (Väntar på det...) skrev 2015-10-23 13:26:36 följande:

Hur gammal är din bonus? Jag tycker att ungdomar verkar stanna kvar hemma längre nu. Delvis är det såklart bostadsbristen, men inte bara det tror jag. Min bonus på 21 år är egentligen inte intresserad av att flytta hemifrån. Det är bekvämt hemma.

Fjorton, så man kan väl vänta sig minst fyra år och som mest går ju inte att säga med bostadsbrist och allt annat som jobb och studier men vi bor ganska trångt så hen tröttnar kanske ändå och kanske kan flytta ihop med kompis eller flyttar till annan studieort. Men det är ju alldeles för tidigt att ens föra på tal Än så länge förstår hen att tala om när hen kommer och går men man märker de där tendenserna att vilja och tro att man är "vuxen" i olika sammanhang.
  • athanatos
    BioBonus skrev 2015-10-23 09:13:30 följande:
    tSom nån skrev - vuxna barn ska inte bo hemma.
    Det är nog något vi får vänja oss vid. Vi har länge haft en väldigt hög standard i Sverige även för arbetarklassen och det börjar ta slut nu. I många delar av världen är det en lyx att flytta hemifrån innan man har en egen familj och i andra delar är det även en lyx att inte dela bostad med den äldre generationen även om man har egen familj. Den har utvecklingen får vi acceptera.
    annananonym skrev 2015-10-23 14:55:06 följande:

Egentligen ville min bonus flytta till eget i första hand för att "lära sig" att bo själv. Men hon har ett stabilt och seriöst förhållande sen 1,5 år tillbaka med en helt underbar och riktigt bra kille så hon (och oss vuxna i hennes närhet) ansåg att det var dumt/onödigt att bo på varsitt håll med 2 hyror och allt därtill.

Jag hoppas du och din bonus kan hitta tillbaka till varandra när hon har bott själv ett tag och mognat lite. Om inte annat så förr eller senare kommer det förmodligen bebisar som du/ni kommer vilja vara en del av och då är det fint om relationen är bra.
    {#emotions_dlg.flower}
    Det hoppas jag verkligen dröjer, åtminstone tills hon kan försörja ett barn på egen hand. Som tur var är hon nog mer intresserad av att plugga och få ett bra jobb först. Vi har själv småbarn så vi längtar inte precis efter barnbarn ännu. Men jag tycker som sagt bra om bonusen och vi har inget otalt med varandra, det är mer att vi går på varandra hemma och jag saknar ett privatliv (och hon också antar jag!). Hon klagar en hel del över att det är trångt och att småbarnen stör på olika sätt. Vilket jag kan förstå, men det är det som brukar vara incitamentet till att flytta hemifrån!
Svar på tråden "Bonusen" har flyttat!!!