Någon kunnig som kan hjälpa mig räkna?
Jag är helt ny på det här med föräldrarledighet och det är en riktig jäkla djungel tycker jag! haha :) Jag väntar mitt första barn som beräknas komma i mars.
Min önskan är själv att vara hemma ca 12 månader men att även få ut så mycket ledighet som möjligt för pappan. (Båda två ska bli nöjda över sin ledighet och inget är bestämt, detta är enbart min önskan). Jag behöver lite hjälp att tyda försäkringskassans regler för jag tycker att det är så fruktansvärt luddigt.
Fråga 1: Vad jag förstår har varje förälder 60 dagar som är låsta. Stämmer det då att av de totala 460 dagarna så är alltså 120 dagar låsta? Vilket skulle innebära att vi har 340 dagar kvar att fördela mellan oss två?
Fråga 2: Som fast anställd får jag ju nya semesterdagar vid årsskiftet (25 stycken). Kan jag välja att ta ut alla mina semesterdagar sammanhängande någon gång under min föräldrarlediga period och då pausa utbetalningen av föräldrarpenning? Alltså att därmed spara de dagarnas föräldrarpenning till senare, alternativt att lägga på dem för att utöka min ledighet? Dvs. 12 månaders föräldrarpenning + fyra veckors semester (inte nödvändigtvis i den ordningen).
Fråga 3: Om jag vill vara hemma 6 månader tar jag ut fullt belopp föräldrarpenning, dvs 7 dagar i veckan? Om jag då väljer att vara hemma längre tid behöver jag ta ut färre antal dagar per vecka? Dvs, de kvarvarande 340 dagarna är räknade som heldagar - om vi väljer att ta ut alla dem som halvdagar, innebär det då att vi då skulle ha 680 halvdagar?
Många frågor, men jag hoppas verkligen på lite hjälp från någon som är "gammal i gemet" och kunnig inom detta :) Tack på förhand :)