• Aniroma

Någon kunnig som kan hjälpa mig räkna?

Jag är helt ny på det här med föräldrarledighet och det är en riktig jäkla djungel tycker jag! haha :) Jag väntar mitt första barn som beräknas komma i mars.

Min önskan är själv att vara hemma ca 12 månader men att även få ut så mycket ledighet som möjligt för pappan. (Båda två ska bli nöjda över sin ledighet och inget är bestämt, detta är enbart min önskan). Jag behöver lite hjälp att tyda försäkringskassans regler för jag tycker att det är så fruktansvärt luddigt.

Fråga 1: Vad jag förstår har varje förälder 60 dagar som är låsta. Stämmer det då att av de totala 460 dagarna så är alltså 120 dagar låsta? Vilket skulle innebära att vi har 340 dagar kvar att fördela mellan oss två?

Fråga 2: Som fast anställd får jag ju nya semesterdagar vid årsskiftet (25 stycken). Kan jag välja att ta ut alla mina semesterdagar sammanhängande någon gång under min föräldrarlediga period och då pausa utbetalningen av föräldrarpenning? Alltså att därmed spara de dagarnas föräldrarpenning till senare, alternativt att lägga på dem för att utöka min ledighet? Dvs. 12 månaders föräldrarpenning + fyra veckors semester (inte nödvändigtvis i den ordningen).

Fråga 3: Om jag vill vara hemma 6 månader tar jag ut fullt belopp föräldrarpenning, dvs 7 dagar i veckan? Om jag då väljer att vara hemma längre tid behöver jag ta ut färre antal dagar per vecka? Dvs, de kvarvarande 340 dagarna är räknade som heldagar - om vi väljer att ta ut alla dem som halvdagar, innebär det då att vi då skulle ha 680 halvdagar?

Många frågor, men jag hoppas verkligen på lite hjälp från någon som är "gammal i gemet" och kunnig inom detta :) Tack på förhand :)

• Svar på tråden Någon kunnig som kan hjälpa mig räkna?
  • Farfallos

Min fru tog ut ersättning för 3 dagar i veckan men var ju helt borta från arbetet. Om det var en uppgörelse mellan henne och arbetsgivaren vet jag inte. Kanske var det tjänstledighet de andra dagarna. Men visst, du måste inte (ur försäkringskassans perspektiv) ta ut 7 dagar i veckan.

Dina semesterdagar får du visserligen från din arbetsgivare, men du är inte berättigad till att få dessa med full peng om du inte har jobbat. Första året så har du kanske gjort det redan, men sedan får du i så fall "obetald" semester.

• Aniroma
    Farfallos skrev 2015-10-22 10:23:22 följande:

Min fru tog ut ersättning för 3 dagar i veckan men var ju helt borta från arbetet. Om det var en uppgörelse mellan henne och arbetsgivaren vet jag inte. Kanske var det tjänstledighet de andra dagarna. Men visst, du måste inte (ur försäkringskassans perspektiv) ta ut 7 dagar i veckan.

Dina semesterdagar får du visserligen från din arbetsgivare, men du är inte berättigad till att få dessa med full peng om du inte har jobbat. Första året så har du kanske gjort det redan, men sedan får du i så fall "obetald" semester.

Jag räknar med att gå på ledighet 1 mars. och vid årsskiftet får man ju alltid 25 nya semesterdagar att ta ut under det kommande året. Kommer jag som fast anställd att få dem som vanligt? För isf skulle jag vilja ta ut dem någon gång under mammaledigheten. Sen vet jag att de första 120 föräldrarlediga dagarna också är semestergrundande och att man typ får 9 semesterdagar av dem 120 dagarna. Men de tänker jag att jag kan spara till jag börjat jobba igen och behöver ta ut extra någon gång.
  • Gladskit

Gällande semestern så beror det på vad ni har för intjänande-respektive uttagsår där du arbetar. Du skriver att ni får nya dagar efter årsskiftet. Menar du då att ni har intjänande resp. uttagsår sammanfallande?
    Eller är de dagar du får 1/1 2016 de som du har tjänat in 2015?
    Det gör väldigt stor skillnad på hur man ska tänka kring uttag nämligen.

Men om vi låtsas att ni har intjänande-och uttagsår sammanfallande så blir det så här:

Du går på ledighet 1/3 = du har intjänande för 1/1 - 29/2 + 120 dagar till.
    Det ger dig 13 dagar att disponera för 2016.
    Samt givetvis om du har sparade dagar också, de dagarna händer det ju ingenting med.

Väljer du att bryta din ledighet för att lägga 10 dagar semester i tex. juli så blir de två veckorna i sig också semesterlönegrundande. Så där kan du kanske komma att tjäna in en dag till, beroende på hur du gör. Det är svårt att säga exakt.

Gällande att ta ut FP så är det helt ditt beslut. Du ansöker alltså om 100% föräldraledighet från din arbetsgivare, sen är det upp till er ekonomi och ert tänk kring framtida ledigheter som avgör hur många dagar du tar ut från Försäkringskassan.

För att få motsvarande ca 80% av din lön måste du ta ut 7 dagar per vecka = dagarna går åt rätt så snabbt. Första året behöver du inte ta ut en enda dag om du inte vill men efter att barnet fyllt ett år måste du tänka på din SGI (om du tycker det är viktigt att den är skyddad).

Vi valde att ta ut väldigt få dagar under ledigheten eftersom vi resonerade som så att dagarna är värda mer i ledighet längre fram än vad de är i pengar nu. Det var inte så svårt att hålla en budget när man var ledig tyckte vi. Dessutom jobbade jag ett par dagar i veckan och två dagars jobb gav ju typ 3,5 dag motsvarande föräldrapenning. Så det var rätt smart tyckte vi, förutsatt att man vill jobba såklart. Det är det ju inte alla som vill eller har möjlighet till.

Men det gjorde hur som helst att vi hade väldigt många dagar kvar tills barnet blev äldre, så att vi kunde ha laglig rätt till ledighet på lov och på somrarna och så. Sista sommaren innan dagarna skulle brinna inne tog vi båda ledigt 9v och gjorde slut på de sista SGI-dagarna. Det var nice!

• Farfallos
    Aniroma skrev 2015-10-22 12:37:14 följande:
    Jag räknar med att gå på ledighet 1 mars. och vid årsskiftet får man ju alltid 25 nya semesterdagar att ta ut under det kommande året. Kommer jag som fast anställd att få dem som vanligt? För isf skulle jag vilja ta ut dem någon gång under mammaledigheten. Sen vet jag att de första 120 föräldrarlediga dagarna också är semestergrundande och att man typ får 9 semesterdagar av dem 120 dagarna. Men de tänker jag att jag kan spara till jag börjat jobba igen och behöver ta ut extra någon gång.
    Ja, som jag uppfattar det så får man alltid sina semesterdagar, men har man inte tjänat in ersättningen (pengarna) till dessa dagar så blir det inget. En kompis som skadade sig rätt så allvarligt och som därför inte kunde gå till sitt ordinarie (och tunga) jobb på två år hamnade i en konstig sits. Försäkringskassan tyckte att han var färdigbehandlad långt före han själv kände att han var det. Han skaffade ett lättare extraknäck efter sjukskrivningen och tog ut massor av semester från sitt ordinarie jobb. Vissa av de semesterdagarna hade han bra ersättning för, men de sista fem veckorna hade han bara semester utan att han fick pengar för det. Nu gjorde ju det ingenting, eftersom han hade ett extraknäck, men det var lite struligt med uträkningarna där med "oavlönade" semesterdagar.

...och din fråga (om du kommer att få dina semesterdagar som vanligt) innehåller lite av samma problematik. Det är ju jättevanligt att människor ligger minus på sitt semesterkonto. De plockar ut mer semesterersättning än vad de har jobbat ihop. Är du fast anställd har du rätt att plocka ut dina dagar, men jag tror inte att arbetsgivaren är skyldig att betala ut mer ersättning än vad du är berättigad till. Utan att veta när du började jobba där du jobbar och hur många dagar eller hur mycket ersättning du har fått så är det ju omöjligt att säga något, men det borde den som har hand om lönerna hos er kunna svara på. 
  • Gladskit

Det stämmer att man alltid har rätt till 25 dagar enligt lag. Men i ts fall, om vi ponerar att hon tjänar in 13 dagar nästa år. Så finns ju ingen anledning att lägga 13 betalda och 12 obetalda dagar. Utan då tar man ut de 13 som man har tjänat in. Sen när vi går in i 2017 och ts kanske börjar jobba där efter sommaren så kommer hon att ha semesterintjänande igen från det att hon börjar jobba till den 31/12 det året.

• Aniroma

Tack så mycket för alla svar! Jag får ta mig en funderare och prata med sambo, chef och löneansvarig om mina frågor så ska det nog lösa sig! :)

• Farfallos
    Gladskit skrev 2015-10-22 16:30:29 följande:

Det stämmer att man alltid har rätt till 25 dagar enligt lag. Men i ts fall, om vi ponerar att hon tjänar in 13 dagar nästa år. Så finns ju ingen anledning att lägga 13 betalda och 12 obetalda dagar. Utan då tar man ut de 13 som man har tjänat in. Sen när vi går in i 2017 och ts kanske börjar jobba där efter sommaren så kommer hon att ha semesterintjänande igen från det att hon börjar jobba till den 31/12 det året.

...men om TS nu kan tänka sig att dryga ut FP genom att inte plocka ut 7 dagar i veckan så kanske TS även kan tänka sig att ta ut obetalda semesterdagar. Hur det är med den saken vi ju varken du eller jag, men jag ville göra det tydligt (utan att förutsätta varken si eller så) att det är så det blir om hon inte har jobbat ihop till semesterersättningen men ändå nyttjar rättigheten att ta ut alla sin semesterdagar.
  • Gladskit
    Farfallos skrev 2015-10-22 16:49:38 följande:
    ...men om TS nu kan tänka sig att dryga ut FP genom att inte plocka ut 7 dagar i veckan så kanske TS även kan tänka sig att ta ut obetalda semesterdagar. Hur det är med den saken vi ju varken du eller jag, men jag ville göra det tydligt (utan att förutsätta varken si eller så) att det är så det blir om hon inte har jobbat ihop till semesterersättningen men ändå nyttjar rättigheten att ta ut alla sin semesterdagar.
    Det kan väl TS absolut göra. Ser dock inget värde i att ta ut dagar som ger löneavdrag. Det blir ingen skillnad i lön på att vara ledig en vecka med avdrag för föräldraledighet jämfört med att vara ledig en vecka med avdrag för obetald semester (som jämställs med föräldraledighet).
    Så det skulle jag aldrig råda någon av våra medarbetare till.
Svar på tråden Någon kunnig som kan hjälpa mig räkna?