• Tiger201008

Barnförsäkring hos Folksam

Hej

Har haft min barnförsäkring hos Folksam på min son sen födseln och han är nu 7 år.
    Han har du fått en diagnos på lindrig utvecklingsstörning.

Kontaktade Folksam idag och dom sa att jag har rätt till ersättning men att dom måste ha in alla läkarjournaler.

Fattar inte och förstår intetdera med utbetalning av försäkringspengarna. Dom sa att det kommer beta ut till ett förmyndarkonto??? Vadå betalas inte pengarna ut till mig som mamma? Utan Nilson skall få ta ut dom när han är 18??

Någon som vet vad som gäller? Eller fått utbetalt??

Hjälp mig fatta tack :)

• Svar på tråden Barnförsäkring hos Folksam
  • Tiger201008
    Bullen2015 skrev 2015-10-22 17:34:02 följande:

Förmyndaren är ju du?! Tills barnet är myndigt (18år)

Ja fast jag får väl inte in pengarna på mitt konto? Utan jag har hört att dom sätts in på ett förmyndarkonto och vi föräldrar får inte röra dom
  • Tiger201008
    Bullen2015 skrev 2015-10-22 17:34:02 följande:

Förmyndaren är ju du?! Tills barnet är myndigt (18år)

Överförmynarekonto
  • inte lätt att vara kund

Hej

Du måste öppna ett konto till din son som står på honom. Men eftersom han inte är 18 är det hans vårdnadshavare som ansvarar för det. Och villl ni använda pengarna behöver nog båda vara närvarande på banken.

Så fick vi göra åt vår dotter som endast var två månader. Och vi har folksam.

• Bullen2015
    Tiger201008 skrev 2015-10-22 17:42:54 följande:

Ja fast jag får väl inte in pengarna på mitt konto? Utan jag har hört att dom sätts in på ett förmyndarkonto och vi föräldrar får inte röra dom

Okej, låter ju konstigt.. Det är väl meningen att pengarna ska användas till tex hjälpmedel till barnet? Vad sa dom när du frågade? Det är klart att ni föräldrar kommer åt dom.. Vi har sökt för vårt barn som har dyselexi... Så vi kan köpa en dator...
  • Tiger201008
    Bullen2015 skrev 2015-10-22 17:54:37 följande:
    Okej, låter ju konstigt.. Det är väl meningen att pengarna ska användas till tex hjälpmedel till barnet? Vad sa dom när du frågade? Det är klart att ni föräldrar kommer åt dom.. Vi har sökt för vårt barn som har dyselexi... Så vi kan köpa en dator...
    Jag tror att dom kommer åka in på ettkonto med spärr så får man kontakta en överförmyndare som är utsedd för en. Tex om min son vill köpa en iPad så måste jag ansöka om pengar och sen lämna in kvitto.

Men jag tror det handlar om hur mycket pengar det handlar om. Har läst lite andra gamla trådar med där set kan betalas ut pengar varje månad då verkar det som det kommer in på förälderns konto

Men man har och går igenom ett helvete och det hade varit skönt att kunna lägga pengarna på hela familjen som resor, utflykter mm
  • Tiger201008
    inte lätt att vara kund skrev 2015-10-22 17:51:02 följande:

Hej

Du måste öppna ett konto till din son som står på honom. Men eftersom han inte är 18 är det hans vårdnadshavare som ansvarar för det. Och villl ni använda pengarna behöver nog båda vara närvarande på banken.

Så fick vi göra åt vår dotter som endast var två månader. Och vi har folksam.

Vad erat belopp stort? Och får ni använda pengarna till vad ni vill?
  • inte lätt att vara kund
    Tiger201008 skrev 2015-10-22 18:13:02 följande:

Vad erat belopp stort? Och får ni använda pengarna till vad ni vill?

Vårat belopp låg på nästan 20.000kr

Givetvis är ju pengarns ämnade för vårt barn.

Men rent praktiskt kunde vi använda pengarna om vi ville.

Det mesta blev dock kvar till vårat barn.

Men lite användes då vi varit borta mycket från jobbet.

Hör av er till er bank och rådfråga dem om vad dom gäller.
Svar på tråden Barnförsäkring hos Folksam