• bf2014

hur få i sonen Kåvepenin?

Hej!
    Har fått Kåvepenin utskrivet till sonen för öroninflammation. Först fick vi dosen 10 ml morgon och kväll. Fick i honom halva dosen de två första dagarna. Tredje dagen bara på morgonen.. Idag fjärde dagen inget alls. Han spottar ut hur vi än gör. Fick då en starkare dos så vi kunde ge 5 ml per gång ist tre ggr om dagen som vi testat nu ikväll och det är tvärstopp där med. Några tips? Nu är det ju helg och ingen vc som kan hjälpa oss med ny medicin.

• Svar på tråden hur få i sonen Kåvepenin?
  • Grus grus

När jag var liten köpte mamma vicks blå. Den fick jag ha i munnen en stund först och suga på. Minns att mina ögon tårades för att det var så starkt. Sen kunde jag ta kåvepenin hur bra som helst då hela munnen var som helt bedövad från att känna smak. Sen in direkt efteråt med vicks en liten stund till. Idag finns ju fler sorter att välja på som inte är lika starka. En läkerol eller nåt kanske.

Vill bara tillägga att denna metod var effektiv och följde mig i barndomen, men idag kan jag inte se åt vicks blå.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • bf2014
    Grus grus skrev 2015-10-24 08:52:11 följande:

När jag var liten köpte mamma vicks blå. Den fick jag ha i munnen en stund först och suga på. Minns att mina ögon tårades för att det var så starkt. Sen kunde jag ta kåvepenin hur bra som helst då hela munnen var som helt bedövad från att känna smak. Sen in direkt efteråt med vicks en liten stund till. Idag finns ju fler sorter att välja på som inte är lika starka. En läkerol eller nåt kanske.

Vill bara tillägga att denna metod var effektiv och följde mig i barndomen, men idag kan jag inte se åt vicks blå.

Hehe kan tänka mig det! men lilleman är inte så gammal än så han kan tyvärr inte suga på någon tablett än. Men ett hett tips för storebror om han behöver någon gång!
  • Grus grus
    bf2014 skrev 2015-10-24 09:38:31 följande:

Hehe kan tänka mig det! men lilleman är inte så gammal än så han kan tyvärr inte suga på någon tablett än. Men ett hett tips för storebror om han behöver någon gång!

Du kanske kan borsta tänderna på honom precis innan? Det kan ju ta bort smaken.
  • bf2014
    Grus grus skrev 2015-10-24 09:46:23 följande:
    Du kanske kan borsta tänderna på honom precis innan? Det kan ju ta bort smaken.
    Kan ju testa!
  • Flickan och kråkan

Har ni testat spruta. Vi fick använda det till vår 2-åring nyligen som fått borrelia. Då blir pinan kort. Det bästa var att överraska mitt i något annat. 

• bf2014
    Flickan och kråkan skrev 2015-10-24 09:48:46 följande:

Har ni testat spruta. Vi fick använda det till vår 2-åring nyligen som fått borrelia. Då blir pinan kort. Det bästa var att överraska mitt i något annat. 

Japp, testat!
  • RosaSmurf
    Kasperina skrev 2015-10-24 08:45:17 följande:

Ring 1177 och be om råd, det är inte bra att avbryta en penicillinkur för tidigt. Jag skulle åka in till akuten och be om Amimox i stället - smakar inte fullt så illa

Så du anser att det är bra att ta upp plats på akuten för att få ett annat recept??
  • bf2014
    RosaSmurf skrev 2015-10-24 11:38:54 följande:
    Så du anser att det är bra att ta upp plats på akuten för att få ett annat recept??
    Vi har ringt till jouren och de bad oss komma in, så ja vi tar tydligen upp plats? Med en grinig 1,5 åring med aggressiv öroninflammation som inte får i sig medicinen han behöver....
  • RosaSmurf
    bf2014 skrev 2015-10-24 12:05:05 följande:

Vi har ringt till jouren och de bad oss komma in, så ja vi tar tydligen upp plats? Med en grinig 1,5 åring med aggressiv öroninflammation som inte får i sig medicinen han behöver....

Jouren är inte detsamma som akuten. Akuten går man inte till om man ska ha ett nytt recept.
  • bf2014
    RosaSmurf skrev 2015-10-24 12:13:08 följande:
    Jouren är inte detsamma som akuten. Akuten går man inte till om man ska ha ett nytt recept.
    Jouren är akuten...
  • RosaSmurf
    bf2014 skrev 2015-10-24 12:14:21 följande:

Jouren är akuten...

När man pratar om jouren då refererar man till joucentralen (kvälls- och helgöppen vc). Det är inte akuten.

Men man gå inte till akuten för att få nytt recept oavsett vad det är för ålder på barnet.
  • bf2014
    RosaSmurf skrev 2015-10-24 12:34:25 följande:
    När man pratar om jouren då refererar man till joucentralen (kvälls- och helgöppen vc). Det är inte akuten.

Men man gå inte till akuten för att få nytt recept oavsett vad det är för ålder på barnet.
    Det gör man tydligen. Vi sitter och väntar på doktorn nu..
  • Grus grus
    bf2014 skrev 2015-10-24 12:35:56 följande:

Det funkade inte att borsta tänderna?
  • RosaSmurf
    bf2014 skrev 2015-10-24 12:35:56 följande:

Finns uppenbarligen folk som gör det. Men det är de som inte förstår vad akuten ÄR till för och även de som tror ambulans är taxi.
  • modsey
    RosaSmurf skrev 2015-10-24 12:43:58 följande:

Finns uppenbarligen folk som gör det. Men det är de som inte förstår vad akuten ÄR till för och även de som tror ambulans är taxi.

Nu kan ju för all del upplägget jour kontra akuten se lite olika ut i olika städer. Vår öronjour i länet håller till på vanliga stora akuten.
  • Pastella

Åh det där kan ju nästanvara omöjligt. Vår minsta hade också kraftig öroninflammation när han var 11 månader. Om han inte spottade så kräktes han. Vi fick försöka så gott det gick med att dela upp dosen i flera små, det blev ju mer plågsamt men större chans att han fick behålla något alls.

• athanatos
    RosaSmurf skrev 2015-10-24 12:43:58 följande:
    Jo folk gör det och det kommer leda till att inom några år kommer vi ha mycket höga avgifter på akuten.
  • RosaSmurf
    athanatos skrev 2015-10-24 23:20:41 följande:

Jo folk gör det och det kommer leda till att inom några år kommer vi ha mycket höga avgifter på akuten.

Ja? Har jag sagt att folk inte gör det?

Det leder redan till att de som verkligen är i behov av akut hjälp får vänta. Samma med ambulansen.
  • athanatos
    RosaSmurf skrev 2015-10-24 23:34:00 följande:
    Ja? Har jag sagt att folk inte gör det?

Det leder redan till att de som verkligen är i behov av akut hjälp får vänta. Samma med ambulansen.
    Jag höll ju för sjutton med dig, sluta ha taggarna utåt sådär.
  • isolande

Vår äldsta har fått säkert fyra kurer i den åldern. Enda som gick var att hålla fast. Inte kul, men det var det enda som fungerade. Läkarna vägrade ge annat än kåvepenin. Först fick vi nån variant som hon skulle få 20 ml/gång! 3 ggr/dag. Det var ju barnmisshandel alltså. Så vi bad om nån mer koncentrerad sort och då skulle hon ta 4 ml/ gång. Mycket bättre...

Till slut tog hon det självmant.

Svar på tråden hur få i sonen Kåvepenin?