• snajl

Skulle du kunna vara tillsammans med en partner som sätter familjen först?

Som motpol till tråden "Skulle du kunna vara tillsammans med en SDare som partner?"

Generellt så är en SDares grundinställning att man sätter sin egen (Sveriges) befolkning först, och sedan resten av världens befolkning.

Det här är en grundinställning som anses vara ful. Usch och fy.

Anses det istället vara fint att sätta sin egen familjs befolkning först, och sen resten av Sveriges befolkning?

Skulle du kunna tänka dig att vara tillsammans med en partner som i liv och död sätter familjens "befolkning/avkomma" först, och sen resten av Sveriges?

Eller är det usch och fy på det också? Antar inte det. Men jag kan ha fel!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-23 20:46
    Frågan är alltså:
    Skulle du kunna tänka dig att vara tillsammans med en partner som i liv och död sätter familjens "befolkning/avkomma" först, och sen resten av Sveriges?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med en partner som sätter familjen först?
  • Lena

Inte som sätter extra godis till familjen före sjukvård till alla.

• snajl
    Lena skrev 2015-10-23 20:49:49 följande:

Inte som sätter extra godis till familjen före sjukvård till alla.

Nu är det svårt att jämföra äpplen med päron.

Om han sätter extra godis till familjen före extra godis till alla?
  • Lena

Fast du jämförde med SDs syn med överflöd i Sverige och riskera livet utomlands. Det är precis lika mycket äpplen och päron.

• snajl

Jag jämför en inställning med om rangordning vem man hjälper först.

I en sund familj anser jag att man bör sätta familjen först. Om det finns överflöd så hjälper man andra.

SD har vad jag vet en syn på att det inte finns överflöd i Sverige vilket även bekräftas av finansministern.

• sextiotalist

För mig är det skillnad att man i realiteten sätter de närmaste först till att ha det som ideologi.

Sedan finns det inget motsatsförhållande att vara mån om sina och ha utrymme för andra

• snajl
    sextiotalist skrev 2015-10-23 22:17:17 följande:

För mig är det skillnad att man i realiteten sätter de närmaste först till att ha det som ideologi.

Sedan finns det inget motsatsförhållande att vara mån om sina och ha utrymme för andra

Sant. Det finns heller inget motsatsförhållande till att sätta arbetet/jobbet först samt ha utrymme för familjen.
  • themia
    snajl skrev 2015-10-23 20:45:37 följande:

Som motpol till tråden "Skulle du kunna vara tillsammans med en SDare som partner?"

Generellt så är en SDares grundinställning att man sätter sin egen (Sveriges) befolkning först, och sedan resten av världens befolkning.

Det här är en grundinställning som anses vara ful. Usch och fy.

Anses det istället vara fint att sätta sin egen familjs befolkning först, och sen resten av Sveriges befolkning?

Eller är det usch och fy på det också? Antar inte det. Men jag kan ha fel!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-23 20:46
    Frågan är alltså:

Vilka räknar du in i Sveriges befolkning?
    Måste man ha bott här i 1 år, 2 år, 5 år, 10 år, 20 år, 50 år, 100 år, 200 år, ....osv
    Får skåningar vara med?
  • snajl
    themia skrev 2015-10-24 00:56:00 följande:
    Vilka räknar du in i Sveriges befolkning?
    Måste man ha bott här i 1 år, 2 år, 5 år, 10 år, 20 år, 50 år, 100 år, 200 år, ....osv
    Får skåningar vara med?
    I Sveriges befolkning räknar jag in dom som har svenskt medborgarskap. Varför krångla till det?
  • Luna Emissary

Finns en dokumentär på SVT play. Ett barns första dag. Där filmar de från ett kvinnosjukhus i Kuwait och dessa kvinnor är otroligt patriotiska, de vill leva och dö i Kuwait. Hur kommer det sig att vi i Sverige inte får värna om vår familj och vårt land utan att få en stämpel på oss? I alla andra länder anses en patriot vara något fint. I Sverige är det fult.

• themia
    snajl skrev 2015-10-24 01:03:24 följande:
    I Sveriges befolkning räknar jag in dom som har svenskt medborgarskap. Varför krångla till det?
    i så fall slår du in öppna dörrar, alla länder värnar sina egna medborgare före andra länders medborgare. Det är själva innebörden av medborgarskap.
    Därmed blir också din fråga obegriplig.

• snajl
    themia skrev 2015-10-24 11:50:57 följande:
    i så fall slår du in öppna dörrar, alla länder värnar sina egna medborgare före andra länders medborgare. Det är själva innebörden av medborgarskap.
    Därmed blir också din fråga obegriplig.

Jag kan hålla med om att Ungern gör det. Men gör Sverige det?
  • themia
    snajl skrev 2015-10-24 19:23:44 följande:
    Jag kan hålla med om att Ungern gör det. Men gör Sverige det?
    Såklart, varför skulle annars invandrare söka medborgarskap.
Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med en partner som sätter familjen först?