nystagmus
Hej,
Idag fick vi reda på att vår 15-månaders har nystagmus.
Det började på 5 månaders kontrollen. Vår BVC sköterska reagerade på att han skelade väldigt mycket och att han tittade lite avvikande. Han drar ner hakan och tittar uppåt. Så hon skickade en remiss till ögonmottagningen för skelningen. Det visade sig att han inte skelar utan har en sk falsk skelning och det försvinner senast vid 5-6 årsåldern.
Nu har vi fått en ny BVC sköterska och hon reagerade på 1års kontrollen att han tittade konstigt så hon skickade en ny remiss till ögonmottagningen. Vi var där idag och läkaren såg ganska tydligt att han har nystagmus.
Läkaren var väldigt bra. Han förklarade lite och så har han skickat remiss till barnläkare för att utesluta vissa sjukdomar. Sedan ska vi tillbax om 3 mån för att följa upp och titta efter synfel. Han trodde dock inte att han har något synfel.
Eftersom det inte verkar finnas så mycket info om det så undrar jag om det finns fler som har barn med nystagmus. Hur märkte ni det och vad för problem har era barn haft?
Läkaren pratade om operation men att han är för liten. Någon som har opererat? Efter att jag och min man har pratat lite så känns det som att vi vill att han ska opereras.
Läste att det har med balansorganen att göra. Han är 15 mån och går inte än. Känns som att det är därför han inte går.