Förstår att du är orolig. Det blev jag med när jag blev inlagd. Det jag skriver är av helt egna erfarenheter och vad jag själv fixade fram information om när jag var i din sits för 1,5 år sedan.
Jag blev inlagd ca vecka 36 och fick åka hem på permissioner över vissa nätter, med tvång att infinna mig på sjukhuset morgonen efter.
Jag hade högt blodtryck + lite äggvita i urinen. Blodtrycket var det som de reagerade mest på. Medicinerades med trandate under föegiftningen. Jag kände aldrig av det själv, upplevde mig som fullkomligt frisk, förutom att det var psykiskt påfrestande att ligga inne på sjukhus.
Vecka 38 + några dagar satte de igång mig.
Då blåste de upp en liten "ballong" och stoppade in som hade en vattentyngd på sig för att jag skulle öppnas lite och till slut ploppade den ut.
Sedan fick jag dricka någon dryck ca varannan timme (nästan helt smaklös) till kl 24. Under natten började jag få värkar och fick en morfinspruta som gjorde att jag skulle kunna sova lite bättre.
Värkarna blev värre under natten, men ändå kontrollerade.
Vid frukost var jag "i förlossning" och allt gick supersnabbt. Jag öppnades på bara ett par timmar och krystarbetet gick fort (även om det inte kändes så då). De sa att kroppen ofta skyndar på förlossningen när man har havandeskapsförgiftning. Det verkade stämma på mig (förstföderska).
De gjorde ett tillväxtultraljud veckan innan igångsättning som tyvärr inte stämde alls. För enligt den var bebisen normalstor enligt graviditetsvecka, men ut kom en liten en på 2620gram. Dwt var lite jobbigt, att hon vuxit så dåligt i slutet.
Hon fick även lågt blodsocker pga att hon var så liten och inte orkade amma. Detta gick över på ett par dagar, men var uppmärksam på det om din bebis blir liten.
I övrigt mådde och mår hon fortfarande bra.
Mitt blodtryck fick jag medicinera ca 7 månader innan jag kunde trappa ut och sluta.
Jag önskar dig all lycka! Och kom ihåg att du är starkare än du tror. Det kommer att vara värt det, jag lovar! Säg till en barnmorska imorgon att du vill ha information om havandeskapsförgiftning imorgon och allt annat du vill fråga. Kramar