• Kalas pudding

Ovo-vegitarian nackdelar?

Hej alla familjelivare!

Jag har på senaste tiden tänkt bli ovo-vegotarian. Ja, jag vet att de egentligen är lacto-ovo-vegotarien men då jag är allergisk mot mjölkprotein äter/dricker jag aldrig någon mejeriprodukt.

Jag har tänkt på detta för ekonomiska skäl och de på senaste tiden också kommit ut att de kam vara farligt.

Vad är då nackdelar med att då vara ovo-vegotarian?

• Svar på tråden Ovo-vegitarian nackdelar?
  • Finkulant

Läs på en del om näringslära så du vet vilka näringsämnen som är viktiga och du kommer klara dig fint. Roligt att du väljer ett grönare alternativ, då kan du även titta på de andra aspekterna som rör en vegetarisk kost d.v.s miljö, etik och djurrätt :) Lycka till

• FlutterDash
    aleydis skrev 2015-10-24 23:48:46 följande:

Svårt att få i sig tillräckligt med järn.

Inte ett dugg faktiskt. :)

En nackdel är väl att kolesterolet i ägg inte är så jäkla nyttigt, och det inte är kul att bidra till äggindustrin. :)

Du bör nog äta tillskott av B12. "Mitt val vegetarian" från apoteket är en smidig multivitamin.
  • Gilraen

Den enda nackdelen som jag ser är att matutbudet på restaurang blir avsevärt mindre, och att vissa vänner kan tycka att du är krånglig att bjuda på middag. Det blir oftast rätt trist att gå på julbord med jobbet också. Men det kan man ju leva med.

• Vegan i stan

Ägg är ju inte särskilt bra.
    Satsa på att bli vegan istället. Men se då till att köpa margarin med omega 3- och 6, samt ta B-vitamintillskott (framförallt b12), samt järntillskott (typ blutsaft).

Svar på tråden Ovo-vegitarian nackdelar?