• leffeboy

Min 6 åriga dotter ljuger mycket

Jag har ett problem att min dotter ljuger  mycket
    jag har försökt att sätta mig ner att förklara lugnt  för henne att man inte ska ljuga
    även har jag ibland  dragit in fredagsmyset
    blivit arg
    gett henne straff men inget hjälper
    jag vet inte vad man ska göra mer 
    jag kan ju inte lita på henne när hon ljuger , t,ex hon måste var med mig hela tiden så hon inte gör nått dumt.
    tex idag så hade hon lekt med gräsfrö som jag hade i huset så när jag öppnade dörren så låg det gräsfrö på trappen, så frågade jag om hon hade lekt med gräsfrö då svarade hon Nej fast det är bara jag o hon som bor där.

vad har ni gjort??
    eller är det en del av uppväxten

• Svar på tråden Min 6 åriga dotter ljuger mycket
  • Aupendi

Jag tänker att man bör skilja på om hon NEKAR, som i detta fallet, och om hon skulle dra hela historier som är påhittade självmant.

Förstår du hur jag tänker?

Barn kan ju neka (ljuga) för att undvika straff/konsekvenser, eller för att de skäms och vet att de gjort fel. Eller för att få beröm för sånt de inte gjort. Och det är ju garanterat vanligt, tror jag iaf.

Jag skulle tycka att det var värre om hon ljög ihop hela historier bara sådär.

Hade förövrigt en lärarinna som menade att det tyder på intelligens att kunna ljuga. Små barn som ljuger har liksom klurat ut att de inte MÅSTE vara ärliga. Och lagt ihop ett plus ett för att kunna ta sig ur en situation. "Om jag säger A så händer C istället för B, som hade hänt om jag talat sanning."

Jag hade kanske personligen försökt visa nån film eller läsa nån bok där huvudpersonen råkar illa ut/mår dåligt pga att han eller hon ljugit/blivit ljugen för. Och sett om hon förstått/känt medlidande. Och kanske på så vis ändrat sig.

Lycka till

• Aupendi

Jag tänker även att det är viktigt att visa att ärlighet alltid lönar sig, för att få henne att våga tala sanning. Och så att hon känner att hon alltid vill/vågar komma till dig om något hänt.

Så när hon erkänner något, prata om vad som var fel (om hon gjort nåt dumt) men straffa inte ärlighet. Förklara att det var fel, men att du är glad att hon erkände. Och låt henne komma lindrigare undan då hon är ärlig än då hon ljuger.

• Vanja
    Aupendi skrev 2015-10-25 18:39:51 följande:

Jag tänker att man bör skilja på om hon NEKAR, som i detta fallet, och om hon skulle dra hela historier som är påhittade självmant.

Barn kan ju neka (ljuga) för att undvika straff/konsekvenser, eller för att de skäms och vet att de gjort fel. Eller för att få beröm för sånt de inte gjort. Och det är ju garanterat vanligt, tror jag iaf.

Hade förövrigt en lärarinna som menade att det tyder på intelligens att kunna ljuga. Små barn som ljuger har liksom klurat ut att de inte MÅSTE vara ärliga. Och lagt ihop ett plus ett för att kunna ta sig ur en situation. "Om jag säger A så händer C istället för B, som hade hänt om jag talat sanning."

Jag hade kanske personligen försökt visa nån film eller läsa nån bok där huvudpersonen råkar illa ut/mår dåligt pga att han eller hon ljugit/blivit ljugen för. Och sett om hon förstått/känt medlidande. Och kanske på så vis ändrat sig.

Lycka till

Bra skrivet!
  • scanmia

Jag tror att det är viktigt att inte fånga barnen i lögner. Istället för att fråga om det var hon som spred ut fröna i trappan (för det vet du ju) så konstaterar du bara att det finns frön i trapphuset och att ni nu ska hjälpas åt att städa upp dem.

Om det är mindre "allvarliga" saker, uppenbara lögner som inte är så betydelsefulla, så kan du ge dig in i leken istället: fortsätt på historien och spinn en fantasifull saga som är så overklig att den inte längre är en lögn utan bara en underbar historia. Säger hon att det inte var hon som åt upp kakorna så säger du att det måste ha varit flocken med dinosaurier som du såg dra förbi köket tidigare... 

Berätta sedelärande sagor där hjälten är den som vågar berätta sanningen gärna efter att ha ljugit själv. Kejsarens nya kläder, eller den om George Washington och körsbärsträdet...  

Och lev själv som du lär och visa det för henne. Säg att du inte vill lova att ni ska på bio för om något kommer emellan så vill du inte sitta där och känna att du har ljugit. Säg att du ger ditt ord och att du är en som säger vad du menar och menar vad du säger. Var bara en bra förebild... Och hoppa över det där med vita lögner ett tag tills ni kommit ur den här fasen.

• Pentra
    Aupendi skrev 2015-10-25 18:39:51 följande:

Lycka till

Man kan absolut inte, rakt på, avgöra en persons intelligensnivå genom att bara se till graden av hans/hennes lögner. Det beror på hur lögnerna är uppbyggda, och på vilket sätt de sas. är paketerade på, bl.a., för att kunna få en hint om utifall personen som ljuger är intelligent (IQ-mässigt) eller inte. Men, om en IQ-mässigt intelligent person använder sin intelligens till att producera lögner så tyder det med stor sannolikhet även på låg EQ, och denna kombination är verkligen inte att leka med. ...

Med vänlig hälsning,

Pentra
Svar på tråden Min 6 åriga dotter ljuger mycket