Hjälp! Hur ska jag klara av studierna?
Jag har nyligen börjat plugga på universitetet, det är en utbildning jag verkligen vill läsa och tycker är intressant. Problemet är bara att jag blir så otroligt nervös vid de muntliga redovisningarna. Inte nervös på så sätt att jag får lite pirr i magen utan jag får verkligen "scenskräck". Jag får ont i magen dagen innan men försöker tänka att det ska gå bra. Försöker peppa mig själva och tänka att det inte är hela världen om det blir fel men när jag väl står där framme slår mitt hjärta så hårt och fort att det känns om att det ska hoppa ut ur kroppen, händerna skakar, jag blir alldeles BLANK i huvudet och har ingen aning om vad jag ska säga - trots att jag övar och kan det utantill hemma. Läser jag rätt upp och ner från papperet så säger jag orden men jag vet inte vad jag pratar om. Så illa är det. Hittills har vi haft gruppredovisningar och det har känts tryggare då de andra kan gå in och "rädda mig" om det skulle vara att jag helt tappar tråden men om jag blir såhär hemskt nervös när jag redovisar med gruppen, hur kommer jag att klara mig den dagen jag ska stå där själv?
Har suttit och läst på om hur man ska tänka när det kommer till nervositet inför muntliga redovisningar och försöker verkligen tänka på det men när jag väl står där framme är det hemskt! Jag SKÄMS verkligen över att jag som 29-åring är ett vrak där framme, när 20-åringarna pratar på som om det inte finns någon morgondag. Vill verkligen fixa det här, redovisningarna är anledningen till att jag hoppade av studierna som 20-åring och jag vill inte låta det hindra mig.
Någon som känner igen sig eller har några tips?