• Anonym (fegisen)

Hjälp! Hur ska jag klara av studierna?

Jag har nyligen börjat plugga på universitetet, det är en utbildning jag verkligen vill läsa och tycker är intressant. Problemet är bara att jag blir så otroligt nervös vid de muntliga redovisningarna. Inte nervös på så sätt att jag får lite pirr i magen utan jag får verkligen "scenskräck". Jag får ont i magen dagen innan men försöker tänka att det ska gå bra. Försöker peppa mig själva och tänka att det inte är hela världen om det blir fel men när jag väl står där framme slår mitt hjärta så hårt och fort att det känns om att det ska hoppa ut ur kroppen, händerna skakar, jag blir alldeles BLANK i huvudet och har ingen aning om vad jag ska säga - trots att jag övar och kan det utantill hemma. Läser jag rätt upp och ner från papperet så säger jag orden men jag vet inte vad jag pratar om. Så illa är det. Hittills har vi haft gruppredovisningar och det har känts tryggare då de andra kan gå in och "rädda mig" om det skulle vara att jag helt tappar tråden men om jag blir såhär hemskt nervös när jag redovisar med gruppen, hur kommer jag att klara mig den dagen jag ska stå där själv?

Har suttit och läst på om hur man ska tänka när det kommer till nervositet inför muntliga redovisningar och försöker verkligen tänka på det men när jag väl står där framme är det hemskt! Jag SKÄMS verkligen över att jag som 29-åring är ett vrak där framme, när 20-åringarna pratar på som om det inte finns någon morgondag. Vill verkligen fixa det här, redovisningarna är anledningen till att jag hoppade av studierna som 20-åring och jag vill inte låta det hindra mig.

Någon som känner igen sig eller har några tips?

• Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag klara av studierna?
  • bak14

Det var faktiskt likadant för mig. De i min studiegrupp var jättesnälla, jag fick börja med några rader sen när de andra i gruppen hade redovisat blev nervositeten lite bättre och då kunde jag prata lite längre. Det var några andra i klassen som också hade problem med det, en tjej hade fått lugnande tabletter utskriven av sin läkare som hon tog varje gång vi hade redovisning.

• Anonym (Nyexad)

Kan du gå och prata med studenthälsan om de kan hjälpa dig? På mitt universitet höll studenthälsan i "Våga-tala-dagar" där personer i din situation kunde komma och träna sig på att hantera osäkerheten. Du är ju absolut inte ensam, det är jättevanligt att känna så som du gör och det borde studenthälsan på ditt universitet också vara medvetna om och ha strategier för.

• BuoBä

Ta kontakt med studenthälsan. De brukar hålla kurser i att våga prata inför grupper. (Inte kurser som ger poäng, utan typ kvällskurs). Universiteten är intresserade av att studenterna klarar sin utbildning, så det finns mycket hjälp att få men man måste fråga efter den.

Om det av någon anledning inte finns något på skolan, kolla hos studieförbunden.

• Anonym (fegisen)

Det går en föreläsning om att hålla muntliga redovisningar då och då, jag har tänkt gå på den. Men det är ingenting man själv är delaktig i utan det är lite tips, har även laddat ner en pdf med vad man ska tänka på men det är all hjälp som finns att få.. Blir till och med värre för varje redovisning! Trodde att det skulle bli bättre men inte hittills..

• Anonym (fegisen)
    bak14 skrev 2015-10-25 11:32:23 följande:

Det var faktiskt likadant för mig. De i min studiegrupp var jättesnälla, jag fick börja med några rader sen när de andra i gruppen hade redovisat blev nervositeten lite bättre och då kunde jag prata lite längre. Det var några andra i klassen som också hade problem med det, en tjej hade fått lugnande tabletter utskriven av sin läkare som hon tog varje gång vi hade redovisning.

Hur gick det när du skulle redovisa själv? 
    Jag har funderat på det här med lugnande men dels tror jag det skulle vara svårt att få det utskrivet och dels vill jag verkligen klara av det här utan att ta medicin.
  • Dr Nail

Om du skulle berätta typ samma sak som du berättar på en redovisning, fast för ett par kompisar på krogen; och inte för att du måste, utan för att det är ett intressant samtalsämne, skulle det kännas lika nervöst? Antagligen inte.

Tänk inte på att du måste redovisa (som under ett förhör), utan tänk som att du vill dela med dig av nåt spännande, som att du vill upplysa folk. En sån approach är alltid bra, inte minst för kvaliten av din uppgift.

Försök också att identifiera det du är EGENTLIGEN rädd för, för att sedan inse hur trivialt det egentligen är.

• BuoBä
    Anonym (fegisen) skrev 2015-10-25 11:51:08 följande:

Det går en föreläsning om att hålla muntliga redovisningar då och då, jag har tänkt gå på den. Men det är ingenting man själv är delaktig i utan det är lite tips, har även laddat ner en pdf med vad man ska tänka på men det är all hjälp som finns att få.. Blir till och med värre för varje redovisning! Trodde att det skulle bli bättre men inte hittills..

Är du säker på att det är all hjälp du kan få? Kolla upp det, det kan finnas mer.
  • bak14
    Anonym (fegisen) skrev 2015-10-25 11:53:49 följande:

Hur gick det när du skulle redovisa själv? 

Jag har funderat på det här med lugnande men dels tror jag det skulle vara svårt att få det utskrivet och dels vill jag verkligen klara av det här utan att ta medicin.

Det gick faktiskt bra när jag redovisade själv, men då var inte inför hela klassen utan för halva klassen och vi behövde inte stå vi satt och redovisade.
  • Anonym (fegisen)

Hittade en kurs för redovisningsrädda, som börjar snart och ska pågå i 6 veckor! Med svettiga händer anmälde jag mig och fick den sista platsen. Glad Hoppas hoppas att det hjälper mig!

• Stenmjuk

Vad som tog mig igenom skolundervisningen, från 7e klass och framåt: betablockerare. bästa jävla skiten. testa!

• Anonym (fegisen)
    Stenmjuk skrev 2015-10-26 17:29:17 följande:

Vad som tog mig igenom skolundervisningen, från 7e klass och framåt: betablockerare. bästa jävla skiten. testa!

Vill testa allt innan jag provar medicinering. Glad
    Anonym (....) skrev 2015-10-26 17:30:06 följande:

KBT?

Jag har funderat på det faktiskt. Har dock inte pengarna just nu.
  • BuoBä
    Anonym (fegisen) skrev 2015-10-26 17:27:03 följande:

Hittade en kurs för redovisningsrädda, som börjar snart och ska pågå i 6 veckor! Med svettiga händer anmälde jag mig och fick den sista platsen.  Hoppas hoppas att det hjälper mig!

Yay! Lycka till, du klarar det!

(Och tänk på att även erfarna artister och skådisar blir nervösa. De har bara lärt sig hantera det.)
Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag klara av studierna?