• musicartA

hjälpa äggblåsar att uppnå en viss storlek

Hej!

Jag ska genomgå min första IVF om flera dagar när mina äggblåsar uppnår en tillräcklig storlek. Jag undrar om man kan göra något för att hjälpa äggblåsar att öka i storlek och bli mogna (förutom behandlingen). Jag menar att äta något speciellt eller promenera mer osv.

Skulle vara tacksam för era tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-26 17:05
    *äggblåsor

• Svar på tråden hjälpa äggblåsar att uppnå en viss storlek
  • Jag är bara jag

Nej,det antal blåsor som finns det finns och det är enbart medicinen som gör så att de växer och mognar. Skulle kost eller nåt hjälpa behövdes ju ingen äl-medicin som t.e.x Pergo heller. Och läkare skulle förespråka en viss kost. Förlita dig på sprutorna du! Glad

• Cyanea

Jag hade inte gjort något mer än följt ordinationen, annars känns det som väldigt liten anledning att ens ta hjälp av vården. Skulle det mot all förmodan inte gå som planerat måste din klinik få en chans att upptäcka det och ändra behandlingen. Dessutom, om det fanns något som hjälpte äggmognaden finns säkert en stor risk för överstimulering, och det är ju inte heller bra. 

• musicartA

Tack för era svar!
    Jag ska då förlita mig på min kropp och den moderna medicinen :)

• Jasmin Karlsson

Jag tror kosten kan spela roll, beror väl också på varför man har problem. Men vid PCOS är kosten viktig för bra hormonbalans och utveckling av äggblåsor, tex kan kolhydratrik kost påverka glukos och insulinnivåer. Så hälsosam kost är alltid bra. Och motion. Det löser inte problemet oftast men det hjälper ofta till om man äter sunt och motionerar.

• Jag är bara jag
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-26 18:00:12 följande:
    Jag tror kosten kan spela roll, beror väl också på varför man har problem. Men vid PCOS är kosten viktig för bra hormonbalans och utveckling av äggblåsor, tex kan kolhydratrik kost påverka glukos och insulinnivåer. Så hälsosam kost är alltid bra. Och motion. Det löser inte problemet oftast men det hjälper ofta till om man äter sunt och motionerar.
    Inte vid IVF- då tar man sprutor för att få äggblåsor.
  • Jasmin Karlsson
    Jag är bara jag skrev 2015-10-26 18:14:43 följande:
    Inte vid IVF- då tar man sprutor för att få äggblåsor.
    Jo men jag har PCOS och gjort IVF och jag tror att eftersom kost och motion påverkar i en ostimulerad cykel så påverkar det säkert i en stimulerad cykel också, även om sprutorna förstås blir det avgörande. Har inga källor på det nu, men läst endel om kost och PCOS, men det kan ju också vara så att TS har helt andra problem och då kanske inte kosten spelar så stor roll...
  • Jag är bara jag
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-26 18:19:40 följande:
    Jo men jag har PCOS och gjort IVF och jag tror att eftersom kost och motion påverkar i en ostimulerad cykel så påverkar det säkert i en stimulerad cykel också, även om sprutorna förstås blir det avgörande. Har inga källor på det nu, men läst endel om kost och PCOS, men det kan ju också vara så att TS har helt andra problem och då kanske inte kosten spelar så stor roll...
    Det är enbart hormoner som spelar roll då. Man stoppar först systemet och sätter sen igång det med sprutor. Vissa med PCO är lättstimulerade,andra får kämpa för att det ska bli några få ägg. Gemensamt för alla är dock att de har bättre äggkvalitet och lyckas bäst av alla. Kosten påverkar vikten som kan påverka mensen som styr äl, men kosten i sig ger inte bättre resultat vid IVF. Inte motion heller. Då hade jag aldrig nånsin blitt gravid som har funktionshinder och inte kan motionera.
  • Jasmin Karlsson
    Jag är bara jag skrev 2015-10-26 18:26:58 följande:
    Det är enbart hormoner som spelar roll då. Man stoppar först systemet och sätter sen igång det med sprutor. Vissa med PCO är lättstimulerade,andra får kämpa för att det ska bli några få ägg. Gemensamt för alla är dock att de har bättre äggkvalitet och lyckas bäst av alla. Kosten påverkar vikten som kan påverka mensen som styr äl, men kosten i sig ger inte bättre resultat vid IVF. Inte motion heller. Då hade jag aldrig nånsin blitt gravid som har funktionshinder och inte kan motionera.
    Kosten kan ha betydelse! Det är bara att googla lite så hittar man info om det med källor till vetenskapliga studier. Tex www.yourivfjourney.com/the-perfect-ivf-diet-ask-an-avocado/
    Sen är det klart att många blir gravida med IVF ändå utan att ändra kosten (även jag), det här handlar om statistiska sammanhang.
  • musicartA

Jag har aldrig varit gravid och det är den första gången jag försöker att bli gravid. Som ett problem anser jag så länge bara en myom som jag har, som är ganska stor.

Jag har dock försökt att motionera mer och ha en balanserad kost de senaste månaderna.

P.g.a. myomen är det svårt att se äggblåsor på ena sidan. På den andra sidan har jag 4 äggblåsor, den största är 12 mm (8:e behandlingsdag). Jag har läst att vissa kvinnor har äggblåsor som är större än 16 mm på den 7:e-8:e dagen. Det är därför jag tänkte att fråga om man kan hjälpa äggblåsorna att växa genom att ha ett speciellt kost.

Tack för era kommentarer!

• Cyanea
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-26 18:00:12 följande:

Visst kan eventuellt en sund kost påverka till viss del även under IVF, men jag har aldrig läst vetenskapliga källor på att just kolhydrater skulle vara något man ska utesluta. Det låter väldigt mycket som LCHF-snack. Sen är det sällan bra att "missbruka" socker, men det är inte riktigt samma sak. Övervikt verkar kunna påverka äggkvalitet enligt studier, så till viss del stämmer det säkert. Men jag tror inte att det ska påverka särskilt mycket, det hade man definitivt haft tydliga siffror på då, och det känns lite sent påkommet nu i så fall. Sunda kostvanor är något man bör ha under längre period för att det ska ha effekt.  
Svar på tråden hjälpa äggblåsar att uppnå en viss storlek