• Mantan

    Skengravid, hur länge efter cerazette stop?

    Hej!

    Som många andra har jag fått massor av gravidsymptom efter att jag slutat med Cerazette, men hur länge skall detta hålla på? Hur länge var ni skengravida? Jag vet inte riktigt vad som kan vara en bra måttstock, så gärna i tid och antal menscykler... 

    För mig började det efter typ ett par veckor och lugnade ner sig när mensen äntligen kom för tre veckor sedan, men sen för en vecka sen började det igen (typ ett par-tre dagar efter vad jag tror var ÄL)... Inte direkt samma men mer gravsyptom. Dock för kort tid mellan ÄL och symptom för att jag skall hunnit bli gravid på riktigt.

    Jag tror inte min kropp bråkat så här vi ÄL tidigare (nipplarna gör ONT så fort jag lägger mig på mage eller de komms åt på annat sätt), dock har jag ätit Cerazette i typ 9 år så detta kanske är helt normalt vid ÄL egentligen? Dock trevligt att brösten blivit större. ;) 

  • Svar på tråden Skengravid, hur länge efter cerazette stop?
  • Anonym (Progesteron)

    Rätt vanligt med "symtom" efter ägglossning. Det är progesteronet som gör det :)

  • Cyanea

    Precis som ovanstående skriver - progesteron är nog boven i detta. 

    Har själv ätit Cerazette i många år och blev förvånad över hur kroppen fungerade utan dem. Är väldigt känslig för hormoner så jag trodde många gånger att jag var gravid eller skengravid. 

    De symptom som många känner tidigt efter ägglossning beror alltså på Progesteron. Det är därför omöjligt att skilja på ÄL-symptom och gravsymptom, det är exakt samma hormon oavsett om befruktning skett eller inte. Gravsymptom som beror på hCG kommer inte förrän embryot implanterats i livmoderns slemhinna, vilket tidigast är 5-6 dagar efter ÄL. Det är då hCG först börjar produceras, så oftast är det i så låga doser att man inte märker av det. 

    Mitt tips är att inte analysera hur kroppen känns för mycket. Det är bra att du mår som du gör, för det tyder på att ägglossningen fungerar som den ska. Lita inte på symptom, de visar inte alltid på graviditet, så försök att ignorera dem och invänta om mensen dyker upp eller inte. 

    Stort lycka till!! 

  • Mantan
    Cyanea skrev 2015-10-27 14:26:53 följande:

    Precis som ovanstående skriver - progesteron är nog boven i detta. 

    Har själv ätit Cerazette i många år och blev förvånad över hur kroppen fungerade utan dem. Är väldigt känslig för hormoner så jag trodde många gånger att jag var gravid eller skengravid. 

    De symptom som många känner tidigt efter ägglossning beror alltså på Progesteron. Det är därför omöjligt att skilja på ÄL-symptom och gravsymptom, det är exakt samma hormon oavsett om befruktning skett eller inte. Gravsymptom som beror på hCG kommer inte förrän embryot implanterats i livmoderns slemhinna, vilket tidigast är 5-6 dagar efter ÄL. Det är då hCG först börjar produceras, så oftast är det i så låga doser att man inte märker av det. 

    Mitt tips är att inte analysera hur kroppen känns för mycket. Det är bra att du mår som du gör, för det tyder på att ägglossningen fungerar som den ska. Lita inte på symptom, de visar inte alltid på graviditet, så försök att ignorera dem och invänta om mensen dyker upp eller inte. 

    Stort lycka till!! 


    Tack! Då vet jag iallafall vad det är och slipper oroa mig över att något är fel. Som du säger så har man ingen koll på hur kroppen "skall" bete sig längre. Bara lite olyckligt om det skall vara så här ont 1 vecka per månad för alltid men det kan jag väl leva med. ;)
  • er123

    Är likadant för mig, har ätit cerazette i ca 3 år, slutade med de för 3 veckor sedan har riktigt ont i brösten, kissar hela tiden ja de flesta gravidsymtomerna. Men samtidigt kanske kroppen spelar ett spratt mot mig man vet aldrig. Har fortfarande inte fått mensen så vet itne

  • Mantan

    Det visade sig att jag var gravid, så de stora brösten håller i sig ;) Dock var jag förvånad över hur tidigt de kom efter ÄL. 

  • er123

    Ohh grattis vad roligt!!!
    Efter hur lång tid tog du gravtest osv ?
    Vill verkligen oxo ha en liten bebis, men vet ju inte om jag är gravid  o vet ju inte när jag ska testa heller för det står på varje gravtest 4 dagar innan förväntad mens och har ju inte haft någon blödning pga cerazette så lite svårt haha

  • Mantan

    Tack :) Jag hade ju haft en mens och var ganska säker på när jag hade min ÄL, så det var ju lite lättare för mig. MEN jag testade neg på BIM+1 och plussade först på BIM+8 (hade gett upp och bokat in mig till gyn då jag trodde jag var sjuk pga alla symptom men ville kolla en sista gång så att säga). Vet du när/om du haft ÄL än?

    Dock så verkar det ju brutalt vanligt att vara skengravid innan första mensen (vilket jag också var).

  • er123

    Nej ingen anning faktist när jag har ägglossning, läst om de som får ägglossning autmatisk när de slutat med cerazette och de som blir skengravid vilket inte gör saken lättare. Man vill ju så gärna veta :)

  • Anonym (Progesteron)
    Mantan skrev 2015-11-24 16:13:14 följande:

    Det visade sig att jag var gravid, så de stora brösten håller i sig ;) Dock var jag förvånad över hur tidigt de kom efter ÄL. 


    Grattis!

    Dina ömma bröst beror på progesteronet, vilket är det dominerande hormonet både efter ägglossning och graviditet. Så de ömma brösten tidigt berodde på ägglossningen och fortsatta ömma bröst beror på graviditeten ;) Jättekul å höra att du var gravid! Lycka till!
Svar på tråden Skengravid, hur länge efter cerazette stop?