• förfan

Varför vill tandläkaren inte göra allt på samma besök?

Är extremt irriterad just nu. Bokade tid till tandläkare för att ta bort tandsten, personen som bokade samtalet sa att det inte skulle vara några problem att plocka bort den i samband med undersökningen, i och med att tiden är 50 minuter. När jag kommer dit är det enda tandläkaren gör att skrapa lite på tänderna och ta bilder (tog max fem minuter) för att därefter föreslå att jag bokar in ny tid för att ta bort tandsten. Jag frågade om hen inte kunde ta bort så mycket hen hann idag och ta resten vid senare tillfälle om inte allt skulle hinnas med (i och med att receptionisten hade sagt det), men nej, det gick minsann inte!

Bör tilläggas att jag väntat runt nio månader på att få ta bort tandsten, då stället jag gick till förut hela tiden bokade in en tid till mig för att någon dag innan det inbokade datumet komma och säga att de avbokat tiden (ingen information om varför) och boka in en ny tid 2 månader fram i tiden. Därför bytte jag central, men det kommer ju uppenbarligen ta lika lång tid nu i och med att de inte gör vad de ska utan skjuter upp det.

Vad finns att göra? Hur ser väntetiden ut på privata kliniker?

• Svar på tråden Varför vill tandläkaren inte göra allt på samma besök?
  • Anonym (K)

Va. Vad är det för oseriösa tandläkare du går hos. Byt till folktandvården.

• Fia 28

Dit jag går (inte privat) så skrapar tandläkaren tandsten endast om man bara har lite, men har man mera så måsta man boka ny tid hos tandhygienisten (eller vad det nu kallas). 

• förfan
    Anonym (K) skrev 2015-10-27 13:14:28 följande:

Va. Vad är det för oseriösa tandläkare du går hos. Byt till folktandvården.

Eh, har alltid gått till folktandvården. Därav frågan om hur det fungerar på privata kliniker.
    Fia 28 skrev 2015-10-27 13:19:25 följande:

Dit jag går (inte privat) så skrapar tandläkaren tandsten endast om man bara har lite, men har man mera så måsta man boka ny tid hos tandhygienisten (eller vad det nu kallas). 

Jag fick en ny tid till samma person, så tycker att hen kunde gjort det när jag var där istället för att skjuta på det.
  • Fia 28
    förfan skrev 2015-10-27 13:22:50 följande:
    Jag fick en ny tid till samma person, så tycker att hen kunde gjort det när jag var där istället för att skjuta på det.
    Då var det märkligt. 
  • micke86

Låter som att det var bara för att mjölka kunderna på pengar inget annat, avboka och gå till någon annan.

• förfan
    micke86 skrev 2015-10-27 13:35:29 följande:

Låter som att det var bara för att mjölka kunderna på pengar inget annat, avboka och gå till någon annan.

Ja, tycker också det känns så, känns inte allt för kul att slänga ut 2000:- för att ta bort lite tandsten (den tyckte först jag skulle komma på två besök för att ta bort tandsten i hela munnen, jag berättade att jag redan tagit bort tandsten i halva munnen, varpå den höll fast vid att det behövdes två besök för att göra andra halvan). Är dessutom arbetslös och utan inkomst så har egentligen inte råd med detta.

Finns det något sätt att få dem att 'skärpa till dig'? Känns verkligen som man inte har något att säga till om: om tandläkaren inte vill göra något kan den bara låta bli och boka in en på ett nytt datum.
  • Anonym (anonym)

Jag träffar sällan någon tandläkare utan endast tandhygienist som tar bilder och om det visar hål så får jag boka tid till tandläkare. Går till Folktandvården 1 gång per år och då tar tandhygienisten hand om tandsten, ibland blir det två besök eftersom jag även fräschar upp tänderna med högtryck.

Svar på tråden Varför vill tandläkaren inte göra allt på samma besök?