• Bonifacio

Behöver lite stöd från någon. Äggdonation utomlands förra veckan

Hej alla!

Behöver lite stöd, råd och tips här ikväll från folk som lyckats med Ä.D...
    Efter sju misslyckade IVF-försök så bestämde vi oss för äggdonation och genomförde en sådan utomlands förra tisdagen då jag fick tillbaks två stycken blastocyster eller embryon (5 dagar gamla).
    Jag och sambon min träffades "sent här i livet" och jag skulle fylla 41 det året vi satte igång med IVF-cirkusen. Nu fyller jag 45 om ett par månader och som i förstår sätts allt mitt hopp nu till denna äggdonation.
    Ingen av oss har barn sedan tidigare. Inte helt lätt med alla tankar som snurrat/snurrar i skallen i stil med att jag inte blir den "riktiga" mamman, "vad ska barnet/barnen säga och tycka om mig den dagen vi berättar", "jag och mannen i mitt liv kommer aldrig att få något barn som är en genetisk blandning av oss två" etc.etc. Men samtidigt så är detta den chansen vi har att bli föräldrar och någonstans så vet jag att jag kommer att känna mig som en "riktig" mamma den dagen ja plussar och allt kommer att falla på plats på bästa och lyckligaste sätt och vis HjärtaHjärta. Men ja, det är en känslomässig berg-och dalbana.

MEN väntan tills man kan testa om det tagit sig är som ni alla vet inte helt lätthanterlig...Nästa tisdag är dagen D så det är alltså en vecka kvar. Har i stort sett känt något av en mensliknande värk, men i "låg dos", någon gång under alla dagar sedan vi fick insatt de två embryona, men nu på e.m. idag har det känts JÄTTEMYCKET, som jobbig mensvärk och även lite i ryggen. Jag tar otroligt mycket Lutinus=4 st!!! på morgonen och 4 st!!! på kvällen=kletigt värre ; ), och kanske kan detta framkalla denna typen av värk. Tar även 1x2mg Progynon på morgonen och likadant på kvällen. Samt 1x5mg Prednisolon på morgonen. Och så 2x5mg Folsyra på morgonen. När jag var på toa (ursäkta detaljerna) för en stund sedan så tyckte jag att de Lutinusspår jag såg var en aning orangefärgade och ja, började såklart genast tänka att MENSEN är på gång Rynkar på näsan Det FÅR den bara inte vara och nu undrar jag om man kan ha såhär ont trots att det inte är mensen som är på gång, utan något positivt??!!?? Det är alltså dag 8 idag som jag ruvar på de små liven (vilka nu är 13 dagar).

Snälla, snälla, skriv några rader!!! Vet inte vad jag ska tro och känna...Tänker på detta hela tiden nu. Några tårar föll  för en stund sedan, men det är ingen idé att gråta. Blir bara värre.

Och så undrar jag en annan grej: Jag har extremt känslig hud nere vi häcken även i vanliga fall, men nu då jag tar så mycket Lutinus så har jag binda på mig varje dag och detta sliter ju såklart ännu mer på huden. Tror ni man kan ta Bepanthensalva och smörja lite? Eller vilken salva kan man använda utan risk? Läse någonstans att det ej var bra med Bepanthen vid eventuell graviditet....

/Bonifacio

• Svar på tråden Behöver lite stöd från någon. Äggdonation utomlands förra veckan
  • Bonifacio

Åå, Fritzi...Jag håller verkligen tummarna för dig. Söndag är ju inte så långt borta.Jag hade de där blödningarna/flytningarna igår också och fick även igen mensliknande värk på e.m.Mailade kliniken i förrgår kväll ochvde skrev att det inte behöver betyda något negativt, utan det är så det kan vara efter ÄD. Vi kan bara hoppas hoppas hoppas : ) Heja os alla!

Kram

• Quinna73

Heej 
    Tack Bonifacio för din information. 
    Jag håller verkligen tummarna för er Bonifacio, Fritzi och Jag är bara jag. 

Har varit i kontakt med kliniken i Brno nu så nu är ialla fall bollen i rullning. Är de någon utav er som bor i Sthlm och har någon bra gynekolog som ni kan rekommendera och som man kan gå till isamband med undersökningarna som skall göras. 

Låter trevligt att göra som ni gjorde och kombinera de med lite semester i Prag. 

Kram till er 

• Jag är bara jag

De flesta gynläkare som samarbetar md de svenska klinikerna kan också ställa upp vid ÄD/ED utomlands. Jag har haft samma privata läkare i snart 8 år,han är suverän! Glad

Lycka till nu! Kram!

• Bonifacio

Alltså, jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!

HjärtaPlusDrömmer Har testat med två olika gravtest nu på morgonen och båda visar att jag är GRAVID!!!!!!!!!!!! Tror jag drömmer. TÄNK om det är sant!!!!! Kan det verkligen vara vår tur nu efter alla dessa egna försök, IVF-försök och nu äggdonation. Nästan precis fyra år sedan vi gjorde vår första IVF. Mannen i mitt liv har suttit här och varit saliga och förhoppningsfulla nu en bra stund på morgonen.
    Nu nojjar jag mig såklart kring att kliniken sa att det var genom blodprov jag skulle testa idag...så vet ju egentligen inte om gravtesterna är tillförlitliga...Kanske påverkar alla mediciner. Tror ni det kan vara så? Behöver veta, så skriv vad ni tror, snälla! Och då visar det kanske plus fast det inte är sant??????? Åååååååå, LÅT det få vara på riktigt det här!!
    Och Quinna 73: Jag har gått till en privat klinnoklinik ett par mil från där vi bor (dock ej Stockholm) för att få hjälp med medicinutskrivning (man får listan över det man behöver från kliniken i Brno), undersökning, ultra i samband med behandlingen, en del tester etc. Inga problem.
    KRAMAR  till er alla : )

• morbär

Hei,
    nykommer fra Norge her :)

Gjennomførte eggdonasjon i Finland (Fertinova Åbo) i mars i år etter flere IVF i Norge (hadde for dårlige og for få egg), og ble gravid på første forsøk!

Brukte testen vi fikk med fra klinikken, og kjøpte ytterligere en som vi testet med tre dager etter den første, og begge viste at jeg var gravid. Trengte ingen blodprøve i tillegg.

Håper dette beroliger deg, ønsker deg masse lykke til! :)

PS. Kjenner meg VELDIG godt igjen i tankene dine rundt "egentlig mamma", å ikke få videreført og blandet mine gener med partnerens osv, men tror det kommer til å ordne seg!

Beste hilsen fra Norge!

• morbär

Forresten, ang. medisiner: Fikk beskjed på mitt apotek i Norge at legen i Finland ikke fantes i de norske registerne slik at det kunne bli vanskelig å få ut medisinen. Løste dette ved å få min norske lege til å skrive ut reseptene.

Bare som et tips :)

• morbär

Forresten, ang. medisiner: Fikk beskjed på mitt apotek i Norge at legen i Finland ikke fantes i de norske registerne slik at det kunne bli vanskelig å få ut medisinen. Løste dette ved å få min norske lege til å skrive ut reseptene.

Bare som et tips :)

• Bonifacio

TACK Morbär och Jag är bara jag ????! Fattar det liksom inte riktigt...Helt galet ju! Vilken känsla!!!

Morbär:Låter vettigt det du skriver om testen, borde ju räcka med vanlig gravtest.

• Fritzi

Grattis Bonifacio!!! Så roligt och härligt och "scary". Förstår dig...

För min del slutade söndagen på sämsta tänkbara sätt - först ett minus och bara några timmar senare full menstruation. Nåväl, inga tvivel om vad som stod på i alla fall... Pratade med kliniken i måndags och jag måste nu stå över en månad pga att detta var ett färskförsök i stimulerad cykel. Troligtvis vill de nu göra ett FET i naturlig cykel, men jag är lite orolig för att det skall vara förspilld tid om ÄL uteblir, vilket hände för ett tag sedan. Skall diskutera med läkaren och se vad vi kommer fram till.

Nu vill jag dock glädja mig åt era positiva resultat, så heja er!! <3

• Jag är bara jag

Beklagar Fritzi! Det är "bara" ta nya tag och försöka igen. Vi gjorde ett till färskförsök eftersom jag misslyckats 4 ggr på raken så det blev några månaders väntan. Det gör att vi nu har 2 embryon från den första kvar plus en från den andra omgången också. Jag tror personligen inte att misslyckandet berodde på donatorerna utan på medicineringen.

• Tuttis

Jag kliver in i denna tråden. Är inne på ruvardag 8 med en blastocyst via äggdonation. Har gjort 7 IVF tidigare varav det sista slutade i missfall. Mår riktigt dåligt av att ruva... kännu som mensen ska komma men har ingen mensvärk ännu, ont i ryggen, brösten har slutat att ömma och jag fick minus på sticket imorse ????

• Jag är bara jag
    Tuttis skrev 2015-11-04 16:14:54 följande:
    Jag kliver in i denna tråden. Är inne på ruvardag 8 med en blastocyst via äggdonation. Har gjort 7 IVF tidigare varav det sista slutade i missfall. Mår riktigt dåligt av att ruva... kännu som mensen ska komma men har ingen mensvärk ännu, ont i ryggen, brösten har slutat att ömma och jag fick minus på sticket imorse ????
    Man ger inte upp förrän det är kört!  Glad Test runt vad som motsvarar BIM ger inte alltid plus fast man är gravid så testa när du ska istället.  Mensen kan inte komma p.g.a medicinerna och menskänslan kan tyda på graviditet. Än idag i v.13 får jag den där menskänslan,det är obehagligt.
  • Quinna73
    Fritzi skrev 2015-11-03 23:55:57 följande:

Grattis Bonifacio!!! Så roligt och härligt och "scary". Förstår dig...

För min del slutade söndagen på sämsta tänkbara sätt - först ett minus och bara några timmar senare full menstruation. Nåväl, inga tvivel om vad som stod på i alla fall... Pratade med kliniken i måndags och jag måste nu stå över en månad pga att detta var ett färskförsök i stimulerad cykel. Troligtvis vill de nu göra ett FET i naturlig cykel, men jag är lite orolig för att det skall vara förspilld tid om ÄL uteblir, vilket hände för ett tag sedan. Skall diskutera med läkaren och se vad vi kommer fram till.

Nu vill jag dock glädja mig åt era positiva resultat, så heja er!! <3

Åh va tråkigt för dig Fritzi:( jobbigt när den där j-la mensen kommer. 
  • Quinna73
    Själv så har jag nu varit i kontakt med kliniken som du "jag är bara jag" rekommenderade. Fick mycket information och nu ska vi bara se var vi ska börja. 
    Vi har ju även varit i kontakt med kliniken i Riga men känns ändå lite bättre med den i Brno för ni är ju fler som rekommenderar Tjeckien så de känns som att vi kommer att gå vidare med den i Brno snarare än den i Riga. 

Vi har en dotter på snart 2 år som vi fick efter antal IVF försök och efter både färska och frysta försök så är de bara att inse att mina ägg är i för dålig kvalité (är 42 år nu)för ett syskon till vår dotter. Har funderar från och till på äggdonation men eftersom tankarna på adoption har funnits med redan sen vi började försöka få barn så känns inte tanke konstig med äggdonation. Även sambon är helt med på att vi vill ha fler barn så nu ska vi bara sätta alla bollar i rullning med kliniken. 
    Känns spännande och förväntansfullt samtidigt som de känns skrämmande att ge sig in i berg och dalbanan av känslor igen. 
  • Jag är bara jag

Jag har bara gott att säga om min klinik! Glad Nästa steg är att bestämma kraven på donatorn om ni har sådana. De brukar ha så pass många att välja på att nån passar. Vi valde ingenting,har så udda blodgrupp också att det finns ytterst få donatorer. Kliniken valde dock en man med samma blodgrupp också även om det ska kvitta, men de ville gardera sig.

• Quinna73

"jag är bara jag" du skrev nått om att de skilde på medicineringen mellan dom olika klinikerna. Vad är de som skiljer eller egentligen vad är de du tar nu för medicinering på den här kliniken?

• Jag är bara jag
    Quinna73 skrev 2015-11-04 19:57:18 följande:
    "jag är bara jag" du skrev nått om att de skilde på medicineringen mellan dom olika klinikerna. Vad är de som skiljer eller egentligen vad är de du tar nu för medicinering på den här kliniken?
    De har en ny progesteronsort som heter Prolutex som gett bättre resultat i studier. Första gången med den blev jag inte gravid,sen höjde de dosen och bytte donatorer och då blev jag gravid så vad som gav vad vet jag inte. Jag har fått välja sen när jag väl är gravid vilken sort jag ville ha,då spelar det mindre roll. Jag har även fått välja Divina eller Progynon mellan försöken-måste ha nåt för att få mens. De kör med Gonapeptyl istället för Orgalutran. De sa att höjning av dosen Prednisolon var okey. Mer valfrihet överlag upplever jag. 
  • Tuttis

Tog ett nytt test imorse- fett minus igen. Var uppe och kissade vid 03 inatt och tog testet 06. Är idag på ruvardag 9 med en 5-dagars blastocyst. Känns som att ett test borde visa två streck vis det här laget. Ge mig lite uppmuntran ????

• Jag är bara jag
    Tuttis skrev 2015-11-05 09:26:26 följande:
    Tog ett nytt test imorse- fett minus igen. Var uppe och kissade vid 03 inatt och tog testet 06. Är idag på ruvardag 9 med en 5-dagars blastocyst. Känns som att ett test borde visa två streck vis det här laget. Ge mig lite uppmuntran ????
    Du har inte officiell td än så vänta tills dess! Man vet aldrig,vissa plussar sen helt enkelt. Jag har aldrig testat med gravtest så jag vet inte hur det skulle gått för mig.
Svar på tråden Behöver lite stöd från någon. Äggdonation utomlands förra veckan