• Wielkip

Föreliggande moderkaka bakvägg, erfarenhet?

Åkte in pga blödningar igår i v 8+0 och fick på vul se att moderkakan är föreliggande i bakvägg, förmodligen orsak till blödningarna. Hade föreliggande i framvägg med sonen men den låg bara lite för och hade flyttat sig till v.32.

Nu har jag dock läst att när det är föreliggande i bakvägg är det mer sällsynt att den flyttar sig, någon med erfarenhet?

Hur mycket har ni med föreliggande moderkaka blödit under era graviditeter? Vad för restriktioner har ni fått osv?

På bilden är moderkakan inringad, öppningen är markerad med ett streck allra längst ner pp bilden, så moderkakan sitter ju både för och en bit framför öppningen också, dock mestadels i bakvägg.

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Föreliggande moderkaka bakvägg, erfarenhet?
  • Greifing

Jag fick en störtblödning i v 11+4 och har sen dess blött gammalt blod och lite färskt blod. Är nu i v 15+5. Har varit på 5 ultraljud. Sista ultraljudet var i förgårr då jag fick nog och ville ha svar på varför jag blöder. Bebisen mår bra. Växer som den ska. Fullfart därinne. Dom gjorde äntligen en ordentlig undersökning. Min moderkaka ligger i bakvägg men för livmodersmunnen. Har läst att det är sämre odds att den flyttar sig om den sitter i bakvägg.

Jag hoppas min flyttar sig. Orkar inte blöda mer.

Hur har det gått för dig?

• Anonym (mamma)

Jag hade föreliggande moderkaka i bakvägg vid RUL förra grav. Låg då som en skål i nedre delen av livmodern. 
    I v. 30 var den helt borta från mynningen, och i v 35 gick det inte att se den längre nerifrån. 
    Jag har i yrket som bm träffat flera kvinnor där moderkakan suttit föreliggande, och där den vandrat uppåt - i bakvägg. 

• Greifing

Jag hoppas du har rätt! Jag är just nu inlagd pga av kraftiga blödningar. På dessa 5 v har den inte flyttat sig. Går in i v 18 på fredag..

Hoppas hoppas den flyttar på sig!

• Wielkip

Jag är i v.16 nu och har ta i trä inte haft några fler blödningar!

• Greifing

Vad skönt för dig! håller tummarna att den flyttat sig!

Wielkip skrev 2015-12-16 18:29:01 följande:

Jag är i v.16 nu och har ta i trä inte haft några fler blödningar!

Svar på tråden Föreliggande moderkaka bakvägg, erfarenhet?