• Mostly Blue

Vad borde jag göra I gymnasiet?

Hej, jag har C betyg I de flesta ämnena, och jag vet ej vad jag ska göra med mitt liv, några tips på saker jag kan välja ifrån? Skulle vara tacksam om ni skrev varför det var bra, tack! MVH Mostly Blue

• Svar på tråden Vad borde jag göra I gymnasiet?
  • Brunhilde
    Mostly Blue skrev 2015-10-29 23:11:26 följande:
    Vilket yrkesprogram skulle ni rekommendera?
    El- och energiprogrammet
  • Mostly Blue
    Brunhilde skrev 2015-10-29 23:14:49 följande:
    El- och energiprogrammet
    Varför då?
  • Brunhilde
    Mostly Blue skrev 2015-10-29 23:29:53 följande:
    Varför då?
    För det hade jag valt ifall jag skulle välja gymnasielinje nu, det verkar kul och det finns möjlighet till vidareutbildning efteråt(om du gjort kloka individuella val). El och energi är hett och du får jobb efteråt (under förutsättning att du fullföljer din utbildning)
  • Brunhilde
    Mostly Blue skrev 2015-10-29 23:38:05 följande:
    Ska tänka på det, tack!
    np och lycka till. Du får tänka på att du väljer faktiskt inte för livet. Det finns många som omskolat sig både en och två gånger och det funkar fint det med
  • Personlig Utveckling Nu

Ett tips värt att överväga är att välja något brett. Chanserna är goda för att du kommer vara minst lika mycket av ett frågetecken när du sedan tar studenten och står inför att välja vad du ska plugga på högskolan - så var det i alla fall för mig. I det fallet är det skönt att inte vara begränsad av ens gymnasieval.

Vidare, försök välja något som är i linje med dina styrkor och något du tycker om att läsa om. Det borde ge dig ett bra hum om vad du kommer tycka är kul.

Lycka till Cool

PersonligUtvecklingNu.se - Med mål att hjälpa dig skapa ett liv som gör att du älskar att leva.
  • Rainbow gg

Jag gick IT/el-programmet, övertygad om att jag ville jobba med datorer som jag på min fritid tycker är jätte roligt. Sedan kom jag på typ 2 år efter studenten vad jag verkligen vill arbeta med och håller på att vidareutbilda mig till något helt annat. Så om man kan tänka sig att vidareutbilda sig så spelar gymnasielinje inte så jätte stor roll, förutom om man måste ha biologi/kemi för att komma in på universitetet.

Annars vet jag inte, tågförare, elektriker, tågtekniker, svetsare, dyksvetsare, byggare.. Har du några intressen så är det ju lättare att komma på yrken. Jag vill till exempel aldrig arbeta med att ta hand om gamla eller sjuka människor, så det hade ju varit ett dåligt råd att säga till mig att jag kan bli undersköterska, men det kan ju ingen veta om jag inte sagt att jag inte vill det.

• elyse

Samhällsprogrammet med inriktning ekonomi. Det är en bra bas för att sedan plugga vidare. Och gör högskoleprovet minst två gånger under gymnasieåren.

• EcceHomo

Gå konditor! Det är ett bristyrke där en får jobba med massa roliga delar :)

• Tow2Mater
    Rainbow gg skrev 2015-10-30 17:37:16 följande:

Så om man kan tänka sig att vidareutbilda sig så spelar gymnasielinje inte så jätte stor roll, förutom om man måste ha biologi/kemi för att komma in på universitetet

Med vissa undantag. T ex flygtekniker är ett. Vill man bli det senare måste man gå om gymnasiet igen, och då få dispens att ens gora det. En del yrkesutbildningar finns bara på gymnasial nivå.
  • Muslimsktjej

Välj samhällsprogrammet.
    Mycket samhällskunskap, religion och historia, det är jättekul, rena drömlinjen ju. 

Svar på tråden Vad borde jag göra I gymnasiet?