nån mer med kort 11-åring
När ska man gå vidare och ge hormon eller se om nåt är fel? hur korta va era tjejer vid 11 år? Min dotter är 130 cm.
När ska man gå vidare och ge hormon eller se om nåt är fel? hur korta va era tjejer vid 11 år? Min dotter är 130 cm.
Det där är så olika. Har bara en pojke här hemma, han är 1,53, men i den åldern är nu tjejerna ofta längre. Upplever att det är stora skillnader mellan tjejerna i hans klass också.
Jag var 1,58 i femman och då var jag i medelspannet. Min kollegas dotter är 1,67. 1,30 låter iof kort. Vad säger skolhälsovården? Är ni föräldrar korta?
Prata med din/dotterns läkare tycker jag! Jag minns inte hur kort jag var i just den åldern, bara att jag var huvudet kortare än resten av klassen men jag började med tillväxthormonbehandling vid 12 år, och det satte fart på tillväxten rätt bra.
Jag var 130 när jag var 12. Är 160 som vuxen
Jag har bara yngre barn men utreddes själv för jag var så kort när jag var liten. Minns inte exakt hur lång jag var när jag var 11, men tillväxtutredningar görs vanligtvis vid yngre ålder. Jag var nog tio och fick inte hormon pga att puberteten hade "startat" tillräckligt mycket. Jag var sen att växa och sen in i puberteten men tydligen tillräckligt för att jag inte skulle få tillväxthormon. De följde mig dock och mätte mig på olika sätt tills jag fyllde 18 år.
Är idag "normalkort", 162 cm. Började växa på högstadiet först.
Kontakta skolsköterska på ditt barns skola, det var där mina föräldrar fick rekommendationen att kolla upp mig. Det utreddes sedan på endokrinologin på barnsjukhus, så kanske finns en endokrinläkare du kan kontakta och rådgöra med om du är orolig. Din dotter ligger väl på lägsta kurvan för sin ålder men ändå inom normalintervallerna?