• Mollyland

    Regler kring Halloween

    Är ni medvetna kring en viktig regel kring Halloween och om era barn ska ut och 'Trick & Treata' ? Man får bara ringa på dörrar där man ställt ut en upplyst pumpa utanför dörren. Det är ett sätt att signalera att man är med på leken och vill ha påringning. Lyser det inte utanför huset skippar man det huset. Detta är inte så känt i Sverige då Halloween är ganska nytt här med det är bra om det sprids då det är så det går till i England och USA då inte alla vill att man ringer på ens dörr av olika skäl (stressade husdjur, sovande småbarn, man firar ej halloween, man e ej på humör osv osv). I USA tex (även i England en del) tar man ju detta till en helt annan niva och dekorerar sina hus helt enormt mycket men här i England där jag bor nöjer sig de flesta med att ställa ut ljuslyktor vid grinden och framför ytterdörren. I mörkret ser man då på långt håll genast vilka hus man kan gå till. 

  • Svar på tråden Regler kring Halloween
  • Vattenlilija

    Jag vet att det ska vara dekorerat men inte att dekorationen nödvändigtvis måste lysa, det har jag faktiskt aldrig hört någon säga.

  • Mollyland
    Vattenlilija skrev 2015-10-30 14:23:14 följande:

    Jag vet att det ska vara dekorerat men inte att dekorationen nödvändigtvis måste lysa, det har jag faktiskt aldrig hört någon säga.


    Jag vet inte riktigt, regeln är att har man tänt en pumpa eller ljus så är man hemma och så, för många dekorerar sina hus men är nödvändigtvist inte hemma just den kvällen om du hänger med på vad jag menar. Men kanske har hunden hemma ändå. 
  • Vattenlilija
    Mollyland skrev 2015-10-30 14:36:21 följande:
    Jag vet inte riktigt, regeln är att har man tänt en pumpa eller ljus så är man hemma och så, för många dekorerar sina hus men är nödvändigtvist inte hemma just den kvällen om du hänger med på vad jag menar. Men kanske har hunden hemma ändå. 
    Absolut. Men är man inte hemma så händer det ju inte mer än att ingen öppnar.
  • Mollyland
    Vattenlilija skrev 2015-10-30 14:37:41 följande:
    Absolut. Men är man inte hemma så händer det ju inte mer än att ingen öppnar.
    Ja men man kanske inte vill att tio personer ska ringa på dörren i olika omgångar när man har sin hund hemma. Det är det jag menar. Min hund skulle bli väldigt stressad av det. Här vet man att man lämnar hus i fred som inte har något ljus utanför sitt hus. De kanske har dekorerat sitt hus med massor av Halloween pynt men har två små sovande bebisar inne i huset. Man vet ju aldrig. Därför påminner jag om regeln. 
  • sextiotalist

    Tack och lov börjar detta avta. Vi pratade om det på jobbet och det var endast en som hade syskon som gjorde sådant (och hon är den yngsta på jobbet), vi andra konstaterade att vi inte hade blivt drabbade de senaste åren.

  • Ego Lovers

    Man tänder ytterbelysningen. Annars ska det vara svart vid entrén

  • sextiotalist
    Ego Lovers skrev 2015-10-30 15:57:13 följande:

    Man tänder ytterbelysningen. Annars ska det vara svart vid entrén


    Skämtar du. Vi har alltid belysningen tänd så här års och kommer inte släcka ner för att slippa ovälkomna besök.
  • Ego Lovers
    sextiotalist skrev 2015-10-30 16:46:31 följande:
    Skämtar du. Vi har alltid belysningen tänd så här års och kommer inte släcka ner för att slippa ovälkomna besök.
    Tyvärr är det så i USA iaf att vill man inte ha besök släcker man ner belysningen vid entrén helt och hållet.

    Och varför har du belysningen tänd på utsidan om alla redan är hemma? Drar ju bara en massa onödig ström
  • sextiotalist
    Ego Lovers skrev 2015-10-30 21:31:09 följande:

    Tyvärr är det så i USA iaf att vill man inte ha besök släcker man ner belysningen vid entrén helt och hållet.

    Och varför har du belysningen tänd på utsidan om alla redan är hemma? Drar ju bara en massa onödig ström


    För att annars är det bäcksvart då vi har ingången långt från gatan. Och så vill jag att tonåringen inte ska behöva treva sig fram när han kommer hem
  • Ego Lovers
    sextiotalist skrev 2015-10-30 21:46:26 följande:
    För att annars är det bäcksvart då vi har ingången långt från gatan. Och så vill jag att tonåringen inte ska behöva treva sig fram när han kommer hem
    Han kan väl ringa innan så kan du tända?
  • scanmia

    Här i Toronto knackar barnen bara på i hus som har tända Jack-o-lanterns eller är uppenbart Halloween-dekorerade. Det hela börjar precis när det mörknar vid 6-tiden och slutar 2, möjligen 3, timmar senare. Det är väldigt väldisciplinerat och välordnat.

  • Ego Lovers
    scanmia skrev 2015-10-30 23:16:11 följande:

    Här i Toronto knackar barnen bara på i hus som har tända Jack-o-lanterns eller är uppenbart Halloween-dekorerade. Det hela börjar precis när det mörknar vid 6-tiden och slutar 2, möjligen 3, timmar senare. Det är väldigt väldisciplinerat och välordnat.


    Här är det också välartat!
  • Pentra

    Ja, klart att vi känner till att man bara får knacka på hos dem som har en halloween-pumpa utanför dörren.

  • Tuss 1

    Mina barn får bara knacka på hos de grannar vi känner och hos kompisar. Enklast så eftersom alla inte uppskattar halloween.

  • Embla twopointoh
    Ego Lovers skrev 2015-10-30 21:31:09 följande:
    Tyvärr är det så i USA iaf att vill man inte ha besök släcker man ner belysningen vid entrén helt och hållet.

    Och varför har du belysningen tänd på utsidan om alla redan är hemma? Drar ju bara en massa onödig ström
    De ställen jag har släkt och vänner på i USA (och när jag träffat på detta när jag läst om det, sett på TV o.s.v.) så är det huruvida man har halloween-dekorerat eller ej som avgör vart barnen ringer på. Inte en vanlig ytterbelysning. Nu är ju USA rätt stort, så visst kan det där skilja sig åt i olika delar av landet, men jag ska ärligt talat säga att jag aldrig hört det där med ytterbelysningen förut.
  • Elsa35

    Bor i Nordamerika, det stämmer att om man har ytterbelysning på här så får barn ringa på för trick or treat, när godiset är slut eller man inte längre vill att någon ringer på, släcker man ner ytterbelysningen! ( men man behöver inte ta in sin halloweendekoration)

    (Vanligtvis börjar man runt femtiden ( efter middagen och slutar vid 21.00)

  • Embla twopointoh
    Elsa35 skrev 2015-10-31 01:23:13 följande:

    Bor i Nordamerika, det stämmer att om man har ytterbelysning på här så får barn ringa på för trick or treat, när godiset är slut eller man inte längre vill att någon ringer på, släcker man ner ytterbelysningen! ( men man behöver inte ta in sin halloweendekoration)

    (Vanligtvis börjar man runt femtiden ( efter middagen och slutar vid 21.00)


    Då har jag lärt mig något nytt, vilket alltid är trevligt!
  • sextiotalist

    Nu bor vi i Sverige där en majoritet inte firar halloween. Så då måste det självklara var att man visar att man firar halloween.

    Nu var det 8:e året vi slapp detta otyg. Åren innan så var det någon enstaka.

    Såg väl någon unge som var utklädd och någon enstaka pumpa. Det enda huset som var dekorerat ordentligt bebos av en amerikanska

Svar på tråden Regler kring Halloween