• mallan74

Mina barn har återvänt efter 5 år utomlands, vad händer nu :(

Hej, jag har en väldigt lång historia som jag ska göra kort. Mina barn har i drygt 5 år befunnit sig i sin pappas hemland utan mitt medgivande. Dom var 8,13,15 år gamla när dom reste fr Sverige. Jag har gått igenom rättegång mot min ex-man och jag har ensam vårdad om det minsta barnet som idag är 13 år. Under tiden har jag haft kontakt med min mellandotter och nu har jag fått reda på att dom har återvänt till Sverige. Dom har återvänt till våran gamla hemstad medan jag bor på annan ort 40 mil bort. Min fråga är nu: var ska jag börja någonstans? Flickorna är 18 och 20 år och därmed myndiga. Min pojke som är 13 år har inte gått i skolan i sin pappas hemland på drygt 1 år sedan inga pengar funnits. Jag kan inte idag ha någon kontakt med barnens pappa då han gjort fruktansvärda saker mot mig. Så min kommunikation går idag via min dotter. Vad ska jag göra? Vem ska jag vända mig till? Tänker främst på pojken då jag vill att han ska bo hos mig och börja gå i skolan. Men efter 5 år utan att vi umgåtts så är det inte helt smärtfritt. Jag har idag dessutom en ny familj och 2 små barn. Hur ska jag gå till väga för att få tillbaka mina barn? Jag kan inte bara åka och hämta dom... Är det familjerätten jag kontaktar eller ett ombud?

Tacksam för hjälp och råd i en väldigt jobbig situation :(

• Svar på tråden Mina barn har återvänt efter 5 år utomlands, vad händer nu :(
  • Honann

TS, du är stark PGA. allt som har hänt, hoppas du får rätt hjälp!!

Hur har det gått?

Jag har läst hela tråden och fällt många tårar för din och barnens skull!

(Funderade på din nya familj, nya man? Hoppas han är ett bra stöd för dig!)

Vill skicka styrkekramar <3 <3 <3 Jag ber för Er!

• Zenitha
    Arbetsmyran76 skrev 2015-11-15 19:01:01 följande:

Jag har läst alla hennes meddelandet- nämner inte våld någonstans

Att föra bort barnen och hjärntvätta dem räknas enligt din mening inte som våld? Dessutom vill jag minnas att en sönderslagen lägenhet nämndes?

Hur tror du de som inte längre är i livet resonerade? Att det kanske inte skulle vara så farligt så länge det "bara" förekommit psykiskt våld?

Fysiskt våld börjar med en tanke om att begå detta våld, och har man redan gjort det pappan gjort i det här fallet, finns det ingen rimlig anledning att riskera att bli utsatt för värre saker. 

Ungefär som att kliva rakt ut mitt i motorvägen i rusningstrafik, bara för att det har gått bra att gå över andra vägar vid övergångsställen och trafikljus.
  • Arbetsmyran76

Nej våld mot person är vård mot person, att slå sönder en lgh är våld mot döda ting, att rymma med barnen är inte våld, eller anser du en kvinna som rymmer med barnen som våldsam?

• miaselliot
    Arbetsmyran76 skrev 2015-11-17 18:10:26 följande:

Nej våld mot person är vård mot person, att slå sönder en lgh är våld mot döda ting, att rymma med barnen är inte våld, eller anser du en kvinna som rymmer med barnen som våldsam?

Fysiskt våld, psykiskt våld eller förtryck. Det spelar ingen som helst roll vad du anser i frågan. Det enda som spelar roll är hur TS upplever situationen. 
  • nevermind
    mallan74 skrev 2015-11-09 01:08:03 följande:

Hade en konversation men min dotter ikväll. Jag försökte göra allt o komma med förslag hur vi ska ses. Men han har stängt alla vägar. Han förbjuder även henne att komma hit. Vad finner man för ord??

Men hon är väl myndig??
  • Zenitha
    nevermind skrev 2015-11-17 22:47:32 följande:
    Men hon är väl myndig??
    Om hon utsatts för 5 års hjärntvätt- det är ju omöjligt att veta vilka "sanningar" hon växt upp med- så spelar det ju ingen roll att hon juridiskt sett är myndig. 
  • mallan74

Tack för allt stöd <3. Nej det går inte alls bra :(. Sen dom fick hem pappren om polisanmälan ang egenmäktighet med barn för nån vecka sen så vill inte ens min 18-åring veta av mig. Eller förmodligen vill hon säkert, men har såklart press på sig av pappan o storasyster. Pojken vill INTE bo hos mig. Nu känns det på allvar att jag har förlorat dom :(. Socialen ska skriva ett brev till pappan för o sätta press på att pojken bör gå i skola, något som han inte kan genomföra eftersom jag har ensam vårdnad. Jag har inget annat val än att avvakta polisutredningen o låta lagen ha sin gång. Skulle pappan få fängelse så ser jag ev min lilla chans att få barnen att förstå vad han gjort utan hans ständiga närvaro. Så länge dom är där, i pappans händer 24/7 så har jag inte en chans. Jag har fint stöd men det är inte lätt för någon i en sån här situation.

• RosaSmurf
    mallan74 skrev 2015-11-26 16:08:52 följande:

Tack för allt stöd <3. Nej det går inte alls bra :(. Sen dom fick hem pappren om polisanmälan ang egenmäktighet med barn för nån vecka sen så vill inte ens min 18-åring veta av mig. Eller förmodligen vill hon säkert, men har såklart press på sig av pappan o storasyster. Pojken vill INTE bo hos mig. Nu känns det på allvar att jag har förlorat dom :(. Socialen ska skriva ett brev till pappan för o sätta press på att pojken bör gå i skola, något som han inte kan genomföra eftersom jag har ensam vårdnad. Jag har inget annat val än att avvakta polisutredningen o låta lagen ha sin gång. Skulle pappan få fängelse så ser jag ev min lilla chans att få barnen att förstå vad han gjort utan hans ständiga närvaro. Så länge dom är där, i pappans händer 24/7 så har jag inte en chans. Jag har fint stöd men det är inte lätt för någon i en sån här situation.

Är det så konstigt att barnen inte vill ha kontakt med dig och att pojken knte vill bo hos sig? Du har ju inte haft kontakt med dem på 5 år och nu även polisanmäld deras pappa.
  • RosaSmurf

De har levt med sin pappa i fem år och det är han som är deras trygghet.
  • RosaSmurf
    Milleman skrev 2015-11-08 19:51:05 följande:

Man kan inte använda emojis på familjeliv. Bara gamla hederliga kolon :)

Det går alldeles utmärkt att använda de på fl
  • Zenitha

Ska de skriva brev till pappan? Det är ju trams- han har ju skolplikt. Tråkigt och tragiskt att det är så svårt att reda upp. Tyvärr tror jag att barnen kommer att ha svårt att förlåta dig om pappan hamnar i fängelse. Du sitter i en j*vlig sits- vare sig du gör något eller låter bli får du ju skit för det. Önskar lycka till. 
Svar på tråden Mina barn har återvänt efter 5 år utomlands, vad händer nu :(