• Betty Boop

När ska Husse o Matte få ligga?

Vi har en valp som nu är 7 månader. Vi fick hem honom när han var 9 veckor. Han är underbar på alla sätt och vis och vårt allt. Problemet är att vi två aldrig får till det. Man har ju hört om småbarnsföräldrar och Bolibompasex där man sätter ungen framför TV:n när föräldrarna vill få till det. Hur fasiken gör man med en valp? Jag tror att vi har fått ligga fyra ggr sen han kom hem! Han går och lägger sig samtidigt som oss och vaknar nästan alltid först. Han sover med oss i sängen. Kanske dumt att ha vänjt honom vid det från början? Han har en egen säng men där ligger han nästan aldrig på natten. På morgnarna kommer han skuttande och gosar ner sig emellan oss. Gosigt ja visst men... Hur gör man?

• Svar på tråden När ska Husse o Matte få ligga?
  • Hadraniel

Låter riktigt knepigt.

Tror att det vettigaste är att vänja av hunden gällande att den får ligga i eran säng. Även om jag förstår och också tycker det är lite mysigt med en hund i sängen så skulle jag själv inte låta min hund göra det om jag skaffade en för att undvika liknande besvär som ni har. Tror inte ens jag hade låtit hunden vara i sovrummet överhuvudtaget när den väl blivit så stor att den klarar av att var själv en stund. Skulle nog tycka det kändes olustigt att ha sex med en hund som åskådare.

• Aniiee

Man pippar ändå. Hunden flyttar på sig.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • alexias mamma

Fy fan vad äckligt att låta den vara i sängen! Tänk allt äckel som hunden går i när ni är ute med den. Som att ni skulle gå ut barfota och sen hoppa omkring i sängen. Usch! Stäng ute hunden när ni vill göka, så enkelt

• Melinoe

1. Som Aniiee säger, ha sex ändå hunden får flytta på sig.

2. Avvänj den från att vara i sängen, inte lika mysigt när den är gammal och lider av inkontinens.

• Dexter dot com

Om frågan verkligen är seriös så har man sex med hunden i sängen eller säger åt den att gå ner från sängen.

• Betty Boop
    Dexter dot com skrev 2015-11-01 17:54:17 följande:

Om frågan verkligen är seriös så har man sex med hunden i sängen eller säger åt den att gå ner från sängen.

Men suck! Varför skulle frågan inte vara seriös! Kom med seriösa förslag istället för att göra dig lustig! Det fattar vem som helst att man kan säga åt hunden att gå ner! Frågan är hur man sysselsätter valpen under tiden! Det går liksom inte att få till det med en liten gnällig valp som hoppar upp o ner eller sitter och ylar utanför dörren. Har du eller har haft valp själv?
  • Grande Rock

Ge honom ett tuggben eller nå lattjo leksak ska du se att han klarar sig själv ett tag

Born to lose, live to win!
  • johanna84

Jag och min sambo har en liten kattunge på 2 månader och denna katt är extremt social, hon sover också med oss i sängen vid fotändan men när vi ska mysa så stänger vi själv klart ut katten i vardagsrummet med leksaker och där även hennes klätterträd finns och d fungerar utmärkt! Trots att hon jamar ibland.

• Breakdown

Den får väl helt enkelt vänja sig, herregud, man kan inte roa en hund hela tiden. Jag har en hund på 7 år och en på 4 år. Båda är vana vid att vara i sängen men dom får gott flytta på sig när jag och karln ska ligga, och så har det varit sen de var valpar. Dem fick helt enkelt vänja sig, man kan inte låta en hund styra ens sexliv.

• Ego Lovers

Fy fan va äckligt! Tänk alla fästingar som kan trilla av i sängen under sommarmånaderna men även nu kan de få dom eftersom det inte är så kallt. Vidrigt. Lär hunden att ligga i egen säng.

• Aniiee
    Ego Lovers skrev 2015-11-01 18:47:37 följande:

Fy fan va äckligt! Tänk alla fästingar som kan trilla av i sängen under sommarmånaderna men även nu kan de få dom eftersom det inte är så kallt. Vidrigt. Lär hunden att ligga i egen säng.

Man kollar naturligtvis igenom sina djur som vistas utomhus i fästingrika områden INNAN det är dags att sova..... DuhSolig
  • Dexter dot com
    Betty Boop skrev 2015-11-01 18:17:35 följande:
    Men suck! Varför skulle frågan inte vara seriös! Kom med seriösa förslag istället för att göra dig lustig! Det fattar vem som helst att man kan säga åt hunden att gå ner! Frågan är hur man sysselsätter valpen under tiden! Det går liksom inte att få till det med en liten gnällig valp som hoppar upp o ner eller sitter och ylar utanför dörren. Har du eller har haft valp själv?
    Men en 7 månaders valp bör ju klara att vara passiv nån timme utan sysselsättning och klarar inte hunden att du stänger dörren så sätt upp ett kompostgaller.  Passivitetsträning och ensamhetsträning är ju A och O för att få en fungerande vardag och hund .
  • Gizmo

Gå en promenad med hunden så att den är trött när ni kommer hem. Då sover valpen en stund & husse & matte kan ha sex. 

Lär hunden att sova i en egen bädd så får alla sova i lugn och ro! 

• Ego Lovers
    Aniiee skrev 2015-11-01 18:54:31 följande:
    Man kollar naturligtvis igenom sina djur som vistas utomhus i fästingrika områden INNAN det är dags att sova..... DuhSolig
    Det är inte säkert man hittar alla ändå.
  • Floffeen

jag vet hur du menar. vår var likadan i den åldern.

hundar försöker ofta avleda bråk
    så när ni kramas - pussar - är närgångna kan de uppfattas som bråk i hundens värld.
    därför är de viktigt att få hunden att förstå att de är OKEJ att matte och husse gosar.
    han behöver inte säga till och vakta dig.

du får avleda de beteendet.
    minns knappt hur jag själv gjorde
    men jag sa ¨åt honom .
    började med att  vi stod och höll om varandra och "lät"

då kom han springande. och ville gå imellan.
    sa till honom  "nej" .   när han var lugn  så fick han belöning
    den har vi ökat succesivt. när han inte brydde sig om de

började iv ligga i sängen under tänke. 
    fick säga till han igen när han var lugn belönade jag genom att slänga ut en näve godis genom dörren. 

sen plocka vi bort godiset och de räcker med ett "gå och lägg dig"

just nu har vi kommit så långt så att han ligger på golvet - är tyst men stirrar på oss de första minuterna men den ger han sig helst. 

• Floffeen

herregud vad illa jag skrev.
    hoppas du förstod ändå. 
    avled - belöna när han blir tyst eller lägger sig ned.

gör att med kläder de första gångerna så han vnänjer sig vid att ni är nära varandra.
     lite kan även "låta lite"  för ofta är de ljud + närheten som de reagerar på.

lycka till

• Rainbow gg

Vi bara gör det ändå, hunden hoppar ner från sängen och lägger sig under den istället. Ibland gnäller han någon minut men sen slutar han. Men om vi skulle slänga ut honom ur sovrummet och stänga dörren så hade han tuggat sig igenom dörren utan tvekan.

• wioop

Vi har gjort så här
    1. Gått och haft sex när valpen sover i soffan
    2. Stängt ut honom ur sovrummet medan vi gör de
    3. Haft honom bredvid sovandes
    Inga problem Flört

Svar på tråden När ska Husse o Matte få ligga?