• cambele157

Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige?

Hej!

Jag behöver hjälp med juridiskt fråga.

Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige?
    Jag vill att han ska söka om uppehållstillstånd som sambo via anknytning(mig). 
    Men eftersom jag är en laglydnaden person är jag orolig över hur det här ska gå till och om det är ens går att göra utan att varken han eller jag hamnar i trubbel. 
    Vad innebär det i så fall för min del, dels för hans del. Blir jag skyldig för något eftersom jag nu vet att han har vistats i Sverige mer än vad han får göra. Det handlar om några månader. Vågar inte lyfta luren och fråga migrationsverket.
    Uppskattar allt hjälp jag kan få. 

Tack i förhand. 
  • Svar på tråden Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige?
  • Drottningen70

Han kommer att utvisas och får ansöka om att komma tillbaks på grund av anknytning till dig från hemlandet. Om ni kan visa att ni har en seriös relation kommer han troligtvis beviljas uppehållstillstånd. Fast väntan på handläggning kan ta många månader. Bäst är att han återvänder frivilligt för att ansöka. Att hans anknytningsärende prövas medans han är kvar i sverige kan ni i princip helt glömma.

• SpanskaFlugan
    Drottningen70 skrev 2015-11-02 21:32:51 följande:
    Han kommer att utvisas och får ansöka om att komma tillbaks på grund av anknytning till dig från hemlandet. Om ni kan visa att ni har en seriös relation kommer han troligtvis beviljas uppehållstillstånd. Fast väntan på handläggning kan ta många månader. Bäst är att han återvänder frivilligt för att ansöka. Att hans anknytningsärende prövas medans han är kvar i sverige kan ni i princip helt glömma.

Ärendena tar år nu för tiden tyvärr.... Finns en lång tråd här på FL där folk berättar om processen. De flesta får vänta uppemot 2 år på beslut.
  • Drottningen70
    SpanskaFlugan skrev 2015-11-02 21:40:17 följande:

Ärendena tar år nu för tiden tyvärr.... Finns en lång tråd här på FL där folk berättar om processen. De flesta får vänta uppemot 2 år på beslut.

Kan tänka mig att handläggningstiderna blivit längre, men hur lång tid det tar beror också på dels vilket land det handlar om, dels vilken del av landet man bor i.
  • felix le chat
    cambele157 skrev 2015-11-02 21:11:13 följande:
    Hej!

Jag behöver hjälp med juridiskt fråga.

Jag vill att han ska söka om uppehållstillstånd som sambo via anknytning(mig). 
    Men eftersom jag är en laglydnaden person är jag orolig över hur det här ska gå till och om det är ens går att göra utan att varken han eller jag hamnar i trubbel. 
    Vad innebär det i så fall för min del, dels för hans del. Blir jag skyldig för något eftersom jag nu vet att han har vistats i Sverige mer än vad han får göra. Det handlar om några månader. Vågar inte lyfta luren och fråga migrationsverket.
    Uppskattar allt hjälp jag kan få. 

Tack i förhand. 
    vad är bäst i framtiden ?

att han vistas illegalt i landet för all framtid
    eller
    att han åker hem och söker UT från hemlandet

Svar på tråden Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige?