• Peaceham

TREEHOUSE har dragit 427,08 kr. har jag råkat ut för bedrägeri?

Hej,

Börjar med lite bakgrund Drömmer
    Har gått en obetald utbildning (programmering C#, .NET) på 12 veckor så ekonomin har inte varit helt stabil.

Loggade in på mitt konto igår och visste att jag skulle haft ca 450 kr kvar. *fattig student*
    Det var 450 kr som faktiskt skulle räcka ända fram till löning i december. (Hyra och räkningar är betalade fram tills dess).
    Till min fasa såg jag ett utdrag på 427,08 kr med taggen TREEHOUSE. (Betalningen genomförd 31/10-2015.)

Jag har ingen som helst aning om vad detta kan komma ifrån så om du eller någon här på FL vet vilket företag som har TREEHOUSE som deras tagg vore jag oerhört tacksam för information!

Har spärrat kortet och kommer besöka min bank i veckan för att försöka få lite mer koll på vart pengarna har skickats.

Min spontana tanke, ifall det är bedrägeri, är att bedragaren provat dra så mycket som möjligt och i slutändan lyckats dra 427 kr. Så nära mitt totala saldo som möjligt. Vad tror ni? 

Har aldrig råkat ut för bedrägeri tidigare men det känns som att det inte är ovanligt när jag googlar på det.

Stort tack på förhand,
    Olle

bedrägeri TREEHOUSE kontoutdrag
  • Svar på tråden TREEHOUSE har dragit 427,08 kr. har jag råkat ut för bedrägeri?
  • Birgitta02

Treehouse verkar vara ett företag som sysslar med webdesign. Är det en sån utbildning du gått och kanske missförstått något som du ska betala? Kontakta dom vetja.

• Aikido

Var har du lämnat ut kortuppgifter på sistone? Treehouse ger träffar på appar till Android bl.a.

• Peaceham

Wow! Tack för snabbt svar!
    Ska absolut fördjupa mig i det. Känns som vi börjar närma oss ett svar.
    Går igenom min mail nu för att se om jag fått bekräftelse eller kvitto på ett sådant köp.

• Aikido
    Birgitta02 skrev 2015-11-03 14:21:27 följande:
    Treehouse verkar vara ett företag som sysslar med webdesign. Är det en sån utbildning du gått och kanske missförstått något som du ska betala? Kontakta dom vetja.
    Månadspriset på deras Pro Plan ligger nära det dragna beloppet.
  • Peaceham

Jag är oerhört tacksam för er hjälp :)

Visade sig vara just det, onlinekurser i webbutveckling.
    Hade signat upp mig för en gratis trial för två veckor sedan och glömt avregistrera mig från sidan.

Har mejlat deras kundservice och hoppas få pengarna tillbaka. Har ju verkligen inte använt mig av sidan sedan dagen jag registrerade mig.
    Får jag inte någon refund så blir det en tuff tid framöver men med en dyr erfarenhet rikare Tyst

• Birgitta02
    Peaceham skrev 2015-11-03 15:21:26 följande:
    Jag är oerhört tacksam för er hjälp :)

Visade sig vara just det, onlinekurser i webbutveckling.
    Hade signat upp mig för en gratis trial för två veckor sedan och glömt avregistrera mig från sidan.

Har mejlat deras kundservice och hoppas få pengarna tillbaka. Har ju verkligen inte använt mig av sidan sedan dagen jag registrerade mig.
    Får jag inte någon refund så blir det en tuff tid framöver men med en dyr erfarenhet rikare Tyst
    Även om man inte använder sig av en tjänst, och inte avreggat sig, så måste man betala. Har du TV exempelvis, men aldrig nånsin tittar på tv, så måste du ändå betala avgift. Likadant med internet osv. Så det är nog kört att få tillbaka några pengar.
  • Peaceham
    Birgitta02 skrev 2015-11-04 09:48:55 följande:
    Även om man inte använder sig av en tjänst, och inte avreggat sig, så måste man betala. Har du TV exempelvis, men aldrig nånsin tittar på tv, så måste du ändå betala avgift. Likadant med internet osv. Så det är nog kört att få tillbaka några pengar.
    Det var min tanke också men kände att jag ville chansa så jag skrev ett utförligt mejl om hur situationen såg ut.

Fick detta svar bara några timmar senare:
    Hi,

Thanks for reaching out! Per your request, we've closed your account and issued you a refund. Thanks for checking us out! 

Best,
    Chelsey

Och... till min förvåning var pengarna tillbaka på kontot två dagar senare. Så nja, där vill jag påstå att du har fel Skäms

Just TV-licensen är ett bra exempel där du som enskild individ kan ha svårt att få din röst hörd. Även om Radiotjänst varken är en myndighet eller statligt ägt så är det starkt förknippat med det, till deras fördel. När det gäller tjänster och produkter du inte har använt dig av så tycker jag att kunden alltid har rätt att begära pengarna tillbaka.

Kan ta ett exempel från tidigare erfarenhet där jag och min flickvän rensade ut en garderob och hittade en plastpåse med en oanvänd korsett och tillhörande kvitto i.
    Åkte in till butiken och frågade om vi kunde få göra ett återköp och det var inga problem, än dock lite annorlunda eftersom köpet gjorts tre år tidigare.

Mitt fall var ungefär så. Hade ju inte använt mig av deras tjänst sedan dagen jag registrerade mig, som då var en gratis utvärdering. Trots att misstaget var helt från min sida så tror jag de flesta företag känner att deras rykte är viktigare än olyckliga kunder.

Svar på tråden TREEHOUSE har dragit 427,08 kr. har jag råkat ut för bedrägeri?