• Koaala

Hotar med facket!

Hej! Har en fråga angående en arbetssituation.

Jag har en kollega som är ständigt sjuk med olika anledningar allt från värkande födelsemärke till nästäppa och alla infektioner en människa kan tänkas ha och hoppar in till jobbet då och då bara för att uptäcka att hon endå inte orkar jobba och åker hem igen. I mina ögon gör hon det bara för att få lönen för dagen, trots att hon i stort sätt bara visade upp sig. Hon alltså utnyttjar systemet och det gör mig riktigt arg. När hon en gång till gjorde så då sa jag till henne. Jag frågade varför hon ens har kommit om hon nu var så sjuk igen och ska hem igen. När hon svarade att det var för vårans skull, då såg jag riktigt rött och sa att, hade det varit för vårans skull då skulle hon ha stannat hemma och borde inte komma tillbaka förrens hon klarar av att jobba någon månad utan att vara sjuk. Hon ställer till för oss alla andra som måste jobba jämt en kort, för ingen kan hoppa in istället för henne med så kort varsel. Nu hetsar hon upp sina vänner på facebook att spöa upp mig och säger hor dumm och elak jag är mot henne. Sedan har hon hotat med att dra in facket och de ska ha möte med mig. Men hallå jag är ju medarbetare och inte chef. Facket finns ju där lika mycket för min skull som hennes. Måste jag ens gå på möte när hon skulle få till det?

• Svar på tråden Hotar med facket!
  • Paxen

Nja, alltså det spelar ingen roll om ni har ett fackligt ombud eller fler. Det som görs är att det regionala skyddsombudet och eller avtalsbärande fack kommer in och hjälper till. Hon kan inte hota med facket för hon har inget att hota med. För att du sagt till henne?? Du har inte brutit mot arbetsmiljölagen eller förämrat arbetsmiljön, det är hon (o dina chefer) som har gjort det. För hennes beteende påverkar hela erat arbete negativt. Det är dina CHEFER som är ansvariga för den dåliga arbetsmiljö. Inte du.

Du ska inte vara rädd för facket. Du är inte ens ansvarig i ärendet. Är DU med i facket? I samma fackförbund som erat ramavtal? Det spelar ingen roll om det är olika fackförbund heller. Hon tar i såntfall med sitt fackliga ombud o chefen sitt (ramavtalbärande) och försöker hitta lösning. Inget inom facket har med hot eller pajkastning att göra. Det är inte det facket handlar om. Det handlar om fysisk o psykisk arbetsmiljö, avtal men också ansvar.

Tycker din arbetsplats är KASS rent ut sagt om ledningen inte vill lösa problemet och är RÄDDA för facket. Men inte rädda om sina anställda och deras verksamhet. :/

• Paxen

Dessutom så finns väl en timrapport och årsstatistik på henne. Så det är bara att gå o igenom den för att se sjukfrånvaron. Att hon skriver dåliga saker om dig på fb är inget som är relevant just nu. Det är det faktiska arbetet och arbetsmiljön som är poängen.

• Gladskit

Håller med, man ska inte vara "rädd" för facket. Och det bär inte för en person som beter sig som hon gör, att få stöd därifrån heller.

Facket är inte motståndare mot arbetsgivarsidan på det sättet. De kollektivavtal som är slutna mellan parterna är påskrivna av båda. Facket vet precis lika bra som arbetsgivaren vad som gäller. Både vad avtalet säger, samt vad som är korrekt enligt lag.

Det som däremot krävs är ju att ansvarig chef har påpekat detta, helst genom skriftlig erinran/varning, så att det finns på papper att detta inte är någon engångsföreteelse utan snarare ett beteende som upprepar sig. Först då kan det så småningom vara skäl för uppsägning.

För det är inte bara fyllt av rättigheter hit och dit när man har en anställning, utan man har skyldigheter också. Gentemot sin arbetsgivare att utföra det jobb man blir ålagd, att följa regler och policys osv. Men även att man ofta har i policys att man ska bidra till en god arbetsmiljö och det gör ju inte den här personen genom att hota en kollega och skriva saker på Facebook. Att tala illa om sin arbetsgivare på Facebook och andra sociala forum kan i sig utgöra skäl för uppsägning. Det finns domar på sånt.

• Stenmjuk

Facket finns till för dig och dina kollegor och är ett verktyg ni kan använda mot chefen - inte mot varandra. Du ska inte vara rätt för facket, de vill dig och dina kollegor väl. Jag ser inte riktigt vad facket skulle fylla för funktion alls i denna konflikt - vad är det hon exakt hade tänkt ge dem för uppgift? 

Jag är generellt för att utnyttja systemet till max, men när det drabbar ens kollegor negativt är det inte okej. Man skall visa solidaritet med gemene arbetare och inte låta dem ta sig an extra arbete enkom för att jag inte gör det jag ska; arbetsbördan på enskilda arbetare är redan alldeles för tung. 

• Steven01

Ts, det är inte ditt ansvar att hålla reda på dn kollga. Om det påverkar dig och din abetssituation negativt ska du kontakta din chef och ta upp det med hen.

• Koaala

Ja, idag var hon inne med läkarintyg, där det står att hon ska vara ledig tack vare hon mår dåligt för att blivit kränkt på arbetsplatsen. Bihåleinfektion och att hon ska läggas in i sjukhuset för det var bortglömt och bortblåst. Ja, nu har hon anledning iallafall att stanna hemma ett tag.

• Duckan

För det första, vilken jobbig jävla kollega. För det andra, jag tror inte att du behöver bekymra dig över facket. De är inte där för att jobba emot dig ts.

• nevermind

Arbetsgivaren måste få hjälp med att bli av med henne!! De måste även fortsätta att kräva läkarintyg från första dagen.

• Ego Lovers

Er chef ska ha ett rehabiliterings möte med henne ang hennes sjukfrånvaro med försäkringskassan och facket. Sedan ska chefen kräva läkarintyg från första sjukdagen. Det har denne rätt till. Facket brukar inte säga något om det är en stor sjukfrånvaro. Om det blir att hon inte lämnar in sjukintyg från första sjukdagen är det skäl för uppsägning.

• nevermind

Är det samma läkare som skriver alla dessa läkarintyg eller??? Känns som hon är polare med den läkaren...

• Gladskit

Jag tycker att er chef ska läsa på i kollektivavtalet och se om det går att begära förstadagsintyg och anvisa en läkare. Den rätten finns i vårt avtal, alltså att man inte kan gå till vilken läkare som helst utan man blir anvisad exempelvis till företagshälsovården eller en specifik vårdcentral.

• Paxen

Får en känsla av att TS inte vill ta tag i det riktigt? Du får alla konkreta och riktiga råd du behöver. Hur går det?

Om du inte kan tillämpa våra råd ang facket, kollektivavtal eller vända dig till erat skyddsombud så bör du byta jobb bara. Eftersom du drabbas så hårt av din kollega.

• nevermind
    Koaala skrev 2015-11-05 22:28:50 följande:

Ja, det är samma och jobbar ihop med hennes mamma

Vet er chef om det??
  • Ego Lovers
    Koaala skrev 2015-11-05 22:28:50 följande:

Ja, det är samma och jobbar ihop med hennes mamma

Du bör nämna detta för chefen och har ni företagshälsovård så ska hon gå dit för att få sina sjukintyg fr.o.m. nu isf så betalar företaget för det läkarbesöket. För det måste ju ändå bli dyrt att springa till läkaren och måste bli billigare för henne. Och om det nu är att läkaren och hennes mamma är kompisar så kanske läkaren inte gör en korrekt bedömning. Men som sagt din chef borde ha ett rehabiliteringsmöte med arbetstagaren, facket och försäkringskassan och då kan chefen kräva intyg från första dagen och att hon kan gå till företagshälsovården för att få intyget.
Svar på tråden Hotar med facket!