• 93atjej

Köttbullar biffar hjälp

Är så trött på att göra biffar eller köttbullar de blir alltid för lösa när man stekt dom.. Samtidigt så tycker jag de är för gott för att sluta laga men är så tråkigt när resultatet alltid blir värdelöst :( haha

Har någon här ett recept som alltid lyckas eller något annat knep för att få dom fastare?

• Svar på tråden Köttbullar biffar hjälp
  • 93atjej
    Fjäril kär skrev 2015-11-04 12:08:41 följande:

Vad har du i smeten ?

Har du något bindemedel som får smeten att hålla ihop?

Testat de mesta känns de som, men de vanligaste "blandningen" är 1 dl mjölk 1 ägg och 1 dl ströbröd
  • 93atjej
    alexias mamma skrev 2015-11-04 12:31:37 följande:

Skippa mjölk och ströbröd, kör bara grädde, kryddor och ett ägg. Blir toppenbra!

Har testat de med blir inte bra konsistens heller :/ vill inte ha en fast yta utanpå och smet aktigt innuti
  • Annelie 76

Jag har 0,5dl vardera av Pofiber, grädde och vatten samt 1 ägg till 500g köttfärs. Använder lökpulver istf lök för att slippa bitarna och för att få fastare biffar och bullar.

• Fjäril kär

Såhär gör jag:

Finmalen köttfärs

Lökpulver

Salt

Peppar

1 ägg

En skvätt grädde

Låter stå en stund så smeten får tjockna lite.

• Melinoe

Jag brukar till 500 - 600g nötfärs ha kryddor efter smak, tsk senap, ett ägg och en liten finhackad stekt gul lök. För mig blir det perfekt konsistens på smeten, de håller ihop fint när man steker och är saftig att äta.

• alexias mamma
    alexias mamma skrev 2015-11-04 12:31:37 följande:

Skippa mjölk och ströbröd, kör bara grädde, kryddor och ett ägg. Blir toppenbra!

Glömde säga att jag river löken också på grövsta. Blir lagom saftigt till smeten då också
Svar på tråden Köttbullar biffar hjälp