• Anonym (Kaffedraken)

    utfrysta barn

    Jag undrar om någon vet om det finns en grupp i sthlm där barn som är utfrysta/mobbade kan träffas och umgås med varandra. Har googlat men hittar mest grupper för föräldar med mobbade barn.

  • Svar på tråden utfrysta barn
  • Anonym (Kaffedraken)

    Gå in i en sån grupp vet jag! Via föräldrarna når du barnen och de kan ju så småningom bli kompisar?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej, det är hemskt att höra att barn blir mobbade och utfrysta. Jag känner med er och med era barn.

    Min erfarenhet är att mobbing framför allt sker i de stora kommunala och ofta ganska anonyma kommunala grundskolorna. Uppmanar alla föräldrar med barn som far illa att rösta med fötterna och byta skola! Ett alternativ är förstås att försöka få skolan att göra åtgärder men det brukar vara fruktlöst. Jag tror det beror på att anledningen till att mobbing uppstår är att det finns ett stort grundproblem i skolan.

    Skolan är för stor, anonym, det är dåligt ledarskap och för lite engagemang från föräldrarna. Om detta är grogrunden till problemen så hjälper det inte att göra enstaka "åtgärder" och "insatser" och tro att man får bukt med problemen.

    Det finns fristående skolor som har mycket mindre problem med mobbing och utanförskap. Jag tänker mig då kanske gärna föräldradrivna skolor med inriktning mot Montessori, Waldorf eller Reggio Emilia men det behöver inte vara dessa inriktningar, det viktiga är att det finns ett engagemang hos bade rektor, lärare och föräldrar. Då får man också engagerade elever! Våra barn går nu på en vinstdrivande friskola, Kunskapsskolan, vi har mycket goda erfarenheter av den skolan. Man har engagerad personal och man sätter tydliga gränser för eleverna. Våra barn stortrivs och sager att vad de vet är det ingen som blir mobbad på deras skola.

Svar på tråden utfrysta barn