• Mellanmjölkens land

Fodrade, vattentäta vantar?

Finns det några fodrade vantar som är vattentäta?

Med allt annat kör vi skalkläder och enda gångerna jag sett barnen bli blöta är när kläderna är utslitna/behöver impregneras igen, dvs efter ett drygt års användning. Vantar däremot har jag gett upp och köpt galon eftersom jag inte hittat några skalvantar som tål lek med vatten.

Enkla galonvantar låter lite kallt när det börjar närma sig 0an, även om barnet har fingervantar under. Hur gör ni andra? Jag kan väl knappast vara ensam om att ha barn som gillar vatten?

• Svar på tråden Fodrade, vattentäta vantar?
  • Harmagedon

Pops vantar har funkat för mina geggmonster. Vi har kört både skal och fodrade som verkat hålla tätt. Iallafall tills äldsta får ett av sina ryck och äter upp halva vanten... Men det är ju knappast vantens fel.

• Mellanmjölkens land

Har testat PoPs skalvantar (ej fodrade) vid två tillfällen men de har blivit genomblöta efter att ha doppats i vatten. Första paret kan ha råkat åka in i torkskåpet på förskolan och blivit förstörda där men andra paret var helt nytt när barnet var ute och lekte med vatten hemma på gården.

• Grus grus

Det enda som är helt vattentätt är galonvantar. Finns fodrade och köper man dessutom varma men relativt tunna fingervantar i tex ull att ha under, så håller dom sig varma med det.

/förskollärare

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Snuttispluttis
    Harmagedon skrev 2015-11-04 21:32:39 följande:

Pops vantar har funkat för mina geggmonster. Vi har kört både skal och fodrade som verkat hålla tätt. Iallafall tills äldsta får ett av sina ryck och äter upp halva vanten... Men det är ju knappast vantens fel.

Har inget att tillföra tråden (undrar också över det med vattentäta vantar), men var bara tvungen att kommentera ditt inlägg om din äldsta. Fick mig att skratta! Tror inte heller att det är vantens fel :p
  • isolande
    Mellanmjölkens land skrev 2015-11-04 21:37:32 följande:

Har testat PoPs skalvantar (ej fodrade) vid två tillfällen men de har blivit genomblöta efter att ha doppats i vatten. Första paret kan ha råkat åka in i torkskåpet på förskolan och blivit förstörda där men andra paret var helt nytt när barnet var ute och lekte med vatten hemma på gården.

Jaha, vad skumt! Vi har Pops vinterfodrade vantar och de är heeeelt vattentäta. Bästa vantarna ever Glad
  • Mellanmjölkens land
    isolande skrev 2015-11-05 12:03:29 följande:
    Jaha, vad skumt! Vi har Pops vinterfodrade vantar och de är heeeelt vattentäta. Bästa vantarna ever Glad
    Även efter att barnet lekt en stund i typ en hink med vatten? Eller en isig pöl? För det är sånt som våra ungar gör och sen blir de sura över att de blir blöta
  • Magdalena03

Ja, det finns, vi har varje vinter köpt Hestra vantar, de är helt vattentäta och varma. Dock ganska dyra men de håller!

• isolande
    Mellanmjölkens land skrev 2015-11-05 20:51:04 följande:
    Även efter att barnet lekt en stund i typ en hink med vatten? Eller en isig pöl? För det är sånt som våra ungar gör och sen blir de sura över att de blir blöta
    Vi har inte provat vattenhink men blötsnö funkar. De kan se genomblöta ut men fortfarande vara torra och varma inuti. Dessutom är de jobbiga att få torra inuti när man tvättat dem.
  • Mellanmjölkens land

Ska kolla runt lite. Tittade på isbjörns men vet inte om jag vågar köpa så dyra vantar till förskolan. November har knappt börjat och det är redan en vante på vift trots dubbel märkning (namn på namnlappen inne i vanten och barnets första bokstav utanpå). Misstänker att jag blir lite ledsen om det försvinner vantar som kostat uppåt 500:- ...

Får kolla lite på fodrad galon, borde åtminstone vara billigare att ersätta

Svar på tråden Fodrade, vattentäta vantar?