• MeAndBaby

4-åring vägrar klä sig när vi ska gå till f-skolan

Har en pojke som blir 4 om en månad. De flesta morgnar när det är dags att klä på sig ytterkläderna så är det samma visa. Han vägrar lyssna när jag säger att Nu ska vi gå, nu klär vi på oss. Han springer runt och gör annat, som att gömma sig under ett täcke eller fortsätta leka. Han KAN klä på sig både överdragsbyxor, mössa, skor. Tröja och jacka hjälps vi åt med.

Jag har provat att han får ta konsekvenserna av att gå ut utan kläder i strumplästen. Ja det blir ju ganska snart blött och obehagligt för honom, så då vill han ju klä på sig. Ute på trottoaren. Några dagar senare samma visa.

Har provat en muta i form av en vitamintablett som han tycker är god. Den får ligga på byrån och vänta tills han är klar. Ibland funkar det. Imorse funkade inte det och han fick gå ut utan kläder.

Tips tack! För inte ska jag behöva jaga honom och klä på honom medan han försöker komma undan och larva sig??

• Svar på tråden 4-åring vägrar klä sig när vi ska gå till f-skolan
  • CissiJissi
    Grus grus skrev 2015-11-05 15:30:44 följande:

Jag tar striden. Går vi ut, ska vi ha kläder på oss efter väder. Punkt slut. Om det innebär att jag får klä på en skrikande unge, ja då får det vara så. Jag är förälder och jag bestämmer. Är inte ett dugg rädd för att bråka med mitt barn, eller att "välja mina strider". När det kommer till såna grundläggande saker som passande kläder vid utgång, att sitta vid bordet när man äter osv, då är det ingen diskussion. Mamma bestämmer. Så väljer jag att göra. Sen kan jag absolut släppa igenom andra saker, som att få sova med prinsessklänning på sig eller att få bada så länge att det knappt finns något barn kvar utan bara ett litet russin. Sånt bryr jag mig inte alls om. Men de grundläggande reglerna är fasta och bestämda.

Ja, men då är väl det egentligen exakt samma sak, bara att vissa menar att en grej är helt grundläggande och en annan menar att det är en annan grej som är det helt grundläggande?:) Även ditt inlägg håller tex jag helt med om, man tar ju absolut striden när man upplever att det ska göras! Men upplever jag att detta med ytterkläder blir en enorm maktkamp och allt blir värre av att "för att mamma bestämmer att det är så", då hittar man i fortsättningen (inte där och då mitt i allt kaos dock) det bästa sättet - så barnet självständigt verkligen förstår vikten av detta och vill göra rätt. Jag vill undvika att vardagsrutiner blir ett konstant upprepat mönster av samma kamp och diskussion, då tror jag inte man är på rätt spår, men allt beror på barnet och situationen och saken etc etc etc, med mitt barn kan man samarbeta och lära, så vet jag att det inte alls alltid är för alla...
  • zarah

Vi hade samma problem fast med vår 3 åring. Jag gav mig inte utan kläderna skulle på oavsett vad hon sa. Och det tog en månad med eviga strider och massor av skrik. Nu händer det ibland att hon inte vill men så brukar jag ge det någon minut så brukar hon ge med sig och komma självmant. Att välja sina fighter visst till en del. Som hemma bråkade jag aldrig med kläder om hon inte skulle iväg men skulle vi iväg så alltid. Stay strong. Han kommer fatta tillslut.

• minerva123

Jag skulle göra som många ovan, ta på skorna och sedan gå ut med ytterkläderna i handen. Du bestämmer vilka kläder som ska tas på, han får bestämma VAR kläderna ska tas på. Ett enkelt och ofarligt sätt att ge ett barn en känsla av att han har lite makt och kontroll. ? Jag skulle t o m fråga honom "vill du ta på dig kläderna inne eller ute idag?" och sedan köpa svaret utan tjat eller kommentarer. Och när han sedan vill ta på sig, gör ingen grej av det, utan räck honom kläderna och sedan får saken vara ur världen.

• CissiJissi
    minerva123 skrev 2015-11-05 18:56:11 följande:

Jag skulle göra som många ovan, ta på skorna och sedan gå ut med ytterkläderna i handen. Du bestämmer vilka kläder som ska tas på, han får bestämma VAR kläderna ska tas på. Ett enkelt och ofarligt sätt att ge ett barn en känsla av att han har lite makt och kontroll. ? Jag skulle t o m fråga honom "vill du ta på dig kläderna inne eller ute idag?" och sedan köpa svaret utan tjat eller kommentarer. Och när han sedan vill ta på sig, gör ingen grej av det, utan räck honom kläderna och sedan får saken vara ur världen.

Eller hur!!:D Älskar att kunna samarbeta med barn på det sättet, förut (länge innan jag faktiskt blev mamma) trodde jag att föräldraskap ibland måste vara en hård auktoritet där man strikt kör över sina barn, men det är så ljuvligt att kunna samarbeta, respektera, lära ut ansvar och vägleda - och inte bara vara auktoriteten som bestämmer att det är så för att det är så :)!

(Menar inte detta som pekpinn/pik till någon!!)
  • MeAndBaby
    minerva123 skrev 2015-11-05 18:56:11 följande:

Men skulle inte det kunna bli en rutin bara det, att barnet alltid väljer att bli påklätt ute på trottoaren, för att det trots allt är lite bekvämare än att behöva göra det själv hemma? Skulle han inte lära sig att mamma/pappa alltid har kläderna med och tar på förr el senare? Nu när det inte är så kallt än (vi bor i sthlm) skulle han lätt kunna gå till förskolan i bara byxor och tröja (och skor då). Känns inte helt ok att "vänja" honom vid det.
  • CissiJissi
    MeAndBaby skrev 2015-11-05 20:22:34 följande:

Men skulle inte det kunna bli en rutin bara det, att barnet alltid väljer att bli påklätt ute på trottoaren, för att det trots allt är lite bekvämare än att behöva göra det själv hemma? Skulle han inte lära sig att mamma/pappa alltid har kläderna med och tar på förr el senare? Nu när det inte är så kallt än (vi bor i sthlm) skulle han lätt kunna gå till förskolan i bara byxor och tröja (och skor då). Känns inte helt ok att "vänja" honom vid det.

Jo det tror jag!:) så det får man nog passa på att undvika!!:)
  • minerva123
    MeAndBaby skrev 2015-11-05 20:22:34 följande:

Jag förstod det som att barnet klär sig själv när han väl känner att det är kallt ute? Men oavsett så oroar jag mig aldrig särskilt mycket för att barn ska "vänja sig" sig vid saker när det gäller sådanthär. Allt förändras ju hela tiden när det gäller barn, något som är jätteviktigt för dem idag är en bagatell imorgon osv. Föräldrar bestämmer ju allt hela tiden ändå, så om ett barn vill ta på sig ytterkläderna på trottoaren istället för i hallen under några veckor så är det ingen stor grej i mina ögon. Jag är helt övertygad om att han inte kommer att stå och klä på sig på trottoaren i vinter längre.
  • MeAndBaby
    minerva123 skrev 2015-11-05 21:05:15 följande:

Jag förstod det som att barnet klär sig själv när han väl känner att det är kallt ute? Men oavsett så oroar jag mig aldrig särskilt mycket för att barn ska "vänja sig" sig vid saker när det gäller sådanthär. Allt förändras ju hela tiden när det gäller barn, något som är jätteviktigt för dem idag är en bagatell imorgon osv. Föräldrar bestämmer ju allt hela tiden ändå, så om ett barn vill ta på sig ytterkläderna på trottoaren istället för i hallen under några veckor så är det ingen stor grej i mina ögon. Jag är helt övertygad om att han inte kommer att stå och klä på sig på trottoaren i vinter längre.

Just själva påklädningen utomhus har ju inte blivit sådär jättelyckad. Dvs jag klär på honom. Så han ska slippa sitta på marken för att dra på sig byxorna och ta av sig skorna (om han ens har några på) för att kunna få på byxorna. Lägg på tidspressen att inte komma alltför sent till förskolan...

Men men, vi kör nog på med valet innan vi går ut ett tag till så får vi se.
  • sextiotalist
    Milleman skrev 2015-11-05 14:23:39 följande:

Bara en tanke till förlängningen i ert "inte ta striden" tänk. Jag förstår hur ni tänker men om ni föräldrar aldrig vill ta den striden och lära barnen att klä på sig själva, hur lätt tror ni att det blir på förskolan sen när de ska ut? Det blir ju barn som inte är vana att behöva ha kläder på sig och får gå ut hur de vill. Och de lär sig inte att smidigt och snabbt få på kläderna i hallen.
    Det är inte jättekul att alltid behöva klä på en 5-åring som hänger som ett spaghetti eller springer och gömmer sig. Har man dessutom flera sådana barn på förskolan så blur det rätt tråkigt för övriga barn som får vänta vid tex utflykter.
    Bättre att lära rätt hemma. Sen behöver man inte ta striden varje morgon, men då tycker jag att man ska vara öppen med det till barnet från början. Inte tjata tjata tjata och sen gå utan utan ibland faktiskt kunna säga "idag har vi lite bråttom så du får välja om du vill ta på dig skor och jacka eller bara skor"
    Då har barnet fått ett val och ni kommer troligtvis iväg som vänner :) tjat är ingen bra start på dagen.

Hur det gick, utmärkt. Men till skillnad från ts, gick det aldrig så långt att det blev en grej. Utan avdramtiserade det direkt. "jasså, du vill inte ha jackan, OK, då struntar vi i jackan"
    När mitt barn började i skolan så är jag nästan säker på att jag var en av de få föräldrarna som inte hade tjafs om ytterkläder på morgonen. Killen tog tom på sig mössa utan ett fundera på det.

Det finns saker som ett barn lätt kan ta makten kring, det är mat, det är kläder, sömn och att bli av med blöjan.
    Om man bråkar med barnet, då ger man barnet makten, om man inte bråkar (det är inte samma sak som att ge med sig, men låter bara barnet få ta beslutet själv) så har man tagit bort den makten och därmed en konflikt mindre
  • Una Flux

Man kan alltid prova att förbereda barnet på att snart ska du få avsluta din roliga aktivitet. Nu är det snart dags att gå till hallen. Nu är det dags att gå till hallen. Beskriva i korta drag vad som ska göras. Samma procedur varje morgon. Barn har olika lätt att avsluta något roligt. Konsekvens tänket är inte helt utvecklat. I övrigt får man välja sina krig. Skalbyxor på till förskolan kanske inte är värt bråket. Att "vinna" över mitt barn ser jag inte som ett tävling som är gynnsam i vår relation.

Svar på tråden 4-åring vägrar klä sig när vi ska gå till f-skolan