• Anonym (Hjälp)

Ansökan om handikappersättning- Hjälp

Jag ska ansöka om handikappersättning, jag har diagnoserna autism och deprission och är osäker på vad jag ska säga till läkaren och vad som räknas som merkostnader. Är det någon som har handikappersättning eller har någon anhörig som har det som skulle kunna hjälpa mig?

Jag har just nu en slags förtidspension för de som är under 30 år (aktivitetsersättning heter det) och bostadstillägg (det är inte samma som bostadsbidrag) Jag kan alltså inte jobba, men tentar upp gymnasiebetyg när jag orkar. Jag kan inte vara inskriven på någon kurs då min ork varierar så mycket från dag till dag.

Jag är extremt dålig tidsuppfattning vilket ofta leder till att jag åker hemifrån utan att ha ätit. Jag tappar lätt bort saker som min mobil och nycklar, jag sliter ut kläder och skor snabbt och jag är motoriskt klumpig. Jag har ofta sönder glas, porslin och annat.

Vad bör jag ta upp med läkaren? Finns det något jag inte tänkt på? Ska jag ansöka om handikappersättning på låg- eller mellannivån?

Jag pratade med min läkare idag, hon visste inte ens vad handikappersättning var. Hon skulle läsa på och bad mig göra detsamma så skulle hon återkomma nästa vecka.

Jag är INTE ute efter att bidragsfuska. Jag vill bara veta vad jag bör ta upp och om jag glömt något. Jag har läst på Försäkringskassans hemsida, men det var inte mycket till hjälp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 12:07

En liten uppdatering. Jag har ansökt om handikappersättning nu, min läkare tyckte det räckte med samma intyg som det jag fick då jag sökte om aktivitetsersättning, så jag har alltså inte ett speciellt intyg. Det gör mig lite stressad, men det får lov att bli så.

Försäkringskassan har ringt upp mig och handläggaren var trevlig. Hon sa att rent spontant verkar det som att jag kan bli beviljad, men att jag måste komma upp i en tillräckligt hög summa. Jag kommer absolut upp i den summan, frågan är mer om mina utgifter godkäns.

Min ansökan ska prövas i februari. I januari kommer jag ha ett möte med Försäkringskassan.

• Svar på tråden Ansökan om handikappersättning- Hjälp
  • Anonym (l)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-11-06 15:59:44 följande:

Ok vi är vana vid obetalda Läkare som dig .

Samt det är svårt att skriva och byta rad med iphonen . Varför bry dig om slappa männislor som jag är.

Lek du obetalt proffs . God kväll

Mm, skitsvårt att sätta punkt efter sista bokstaven utan ett mellanrum va? Lycka till i livet.
  • Anonym (Autism)
    Anonym (autisten) skrev 2015-11-06 15:59:19 följande:
    Du är ju helt otrolig!!! Läs rakt upp och ned vad det står och håll inte på och tolka in en massa annat!
    Jag har gjort dessa fyra inlägg tidigare, se nedan, och inga andra.

Och självklart kan du inte bli av med ersättningen för den tid du blivit beviljad. Däremot är reglerna för permanent sjukersättning betydligt striktare än för aktivitetsersättning - men det får man väl inte heller skriva utan att du går i taket. Tolkar heller inte andras inlägg här i tråden som att de ifrågasätter din rätt till ersättning. Det sitter i huvudet på dig!

Ja, jag ska lämna dig och din tråd i fred. Jag blir uppriktigt ledsen på dig och din attityd mot vänligt menade inlägg. Det är sådana som du som ger oss autister dåligt rykte!
    Anonym (autisten) skrev 2015-11-05 10:06:16 följande:

Hej!

Jag tror inte du är berättigad till handikappersättning. Som jag förstår det så innebär det att du ska ha merkostnader för drygt 1000:- i månaden, alltså kostnader som den som inte har din funktionsnedsättning inte har. Tror det är mycket tveksamt om borttappade saker, kläder som slits ut och söderslaget porslin räknas dig och att det kostar dig mer än 1000:- varje månad.

Vad tänker du själv att dina merkostnader består av?  Lista dem och uppskatta hur mycket dessa kostar dig varje månad.

Anonym (autisten) skrev 2015-11-05 12:28:39 följande:
    Men varför all denna otrevlighet? 

Jag blev också ombedd av min handläggare att söka, men när jag sen fick kontakt med de som faktiskt handlägger handikappersättning (vilket inte är vanliga handläggaren) så var det blank nej. Varför FK bad om detta i mitt fall (och andras, det är tyvärr inte ovanligt) vet jag inte. Du får väl ringa dem och fråga!

Önskar Ts all lycka till i sin ansökan.

Hon vill bara ha de svar som hon vill ha och om andra kommer med råd som inte passar henne så förstör folk tråden. Det jag inte förstår är hur skorna kan gå sönder så snabbt? Drar folk skorna i marken? Billigt porslin och glas går att köpa för en billig peng. Aktivitetsersättningen ska räcka till mycket. Det är betydligt strängare på handikappsersättningen.

Och som autist kan jag hålla med om ryktet.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Autism) skrev 2015-11-06 21:20:09 följande:

Hon vill bara ha de svar som hon vill ha och om andra kommer med råd som inte passar henne så förstör folk tråden. Det jag inte förstår är hur skorna kan gå sönder så snabbt? Drar folk skorna i marken? Billigt porslin och glas går att köpa för en billig peng. Aktivitetsersättningen ska räcka till mycket. Det är betydligt strängare på handikappsersättningen.

Och som autist kan jag hålla med om ryktet.

Det handlar om att man ska hålla sig till ämnet och inte skriva en massa annat. Är det så fruktansvärt svårt att förstå? Jag vill onte ha en massa oönskade"råd" om vilka bidrag jag kommer få eller inte få, det är överhuvudtaget inte intressant. Jag vill veta vad jag ska skriva på ansökan inget annat. Varför känner du ett så våldsamt behov av att förstöra min tråd? Känner du dig viktig då eller vad handlar det om. Ingen utom du tycker att jag är otrevlig, men många tycker du är otrevlig, fundera på varför en stund, sedan lämnar du tråden.
  • Anonym (Autism)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-11-07 04:54:02 följande:
    Det handlar om att man ska hålla sig till ämnet och inte skriva en massa annat. Är det så fruktansvärt svårt att förstå? Jag vill onte ha en massa oönskade"råd" om vilka bidrag jag kommer få eller inte få, det är överhuvudtaget inte intressant. Jag vill veta vad jag ska skriva på ansökan inget annat. Varför känner du ett så våldsamt behov av att förstöra min tråd? Känner du dig viktig då eller vad handlar det om. Ingen utom du tycker att jag är otrevlig, men många tycker du är otrevlig, fundera på varför en stund, sedan lämnar du tråden.
    Jag är inte samma person som Autisten men kul att du tycker det för jag kan inte se en enda som tycker att jag är otrevlig utom du. Eller så kanske det är en person men då är det en person och inte många.
  • Anonym (kim)

Hej TS. Det är svårt att ge dig råd om vilka saker du ska skriva ner eftersom vi inte vet mer om dig än det du skrivit här.

Du får tänka såhär: "vad är det som kostar mer för mig än det gör för människor utan min diagnos?"

Du har skrivit att du får hål på leggings och sånt, det är bra och skor det är också bra men vad mer för saker har du stora utgifter för som inte andra har?
    När du har skrivit din lista så ska din läkare då styrka de här sakerna genom att skriva vilka dina problem är som gör att du får de extra kostnaderna.

Egentligen skulle jag om jag var du, boka en tid hos läkaren för att ni tillsammans ska gå igenom sakerna. Det är alltid lättare om man slår två kloka huvuden ihop

Sen kanske du skulle ansöka om att få ett personligt ombud? De hjälper till med sådana här saker och är ett stöd i kontakt med olika myndigheter och ser till så att man får det man har rätt till.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Autism) skrev 2015-11-07 15:22:25 följande:

Skulle aldrig ljuga om min Autism och jag min aktivitetsersättning räcker till allting. Det räcker till nya kläder, skor, glasögon, hyra och mat. Dessutom är kraven högre för handikappsersättning.

Kul för dig. Verkligen jättebra. Räcker det med en klapp på axeln eller vill du ha ett diplom också?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (kim) skrev 2015-11-08 20:54:19 följande:

Hej TS. Det är svårt att ge dig råd om vilka saker du ska skriva ner eftersom vi inte vet mer om dig än det du skrivit här.

Du får tänka såhär: "vad är det som kostar mer för mig än det gör för människor utan min diagnos?"

Du har skrivit att du får hål på leggings och sånt, det är bra och skor det är också bra men vad mer för saker har du stora utgifter för som inte andra har?

När du har skrivit din lista så ska din läkare då styrka de här sakerna genom att skriva vilka dina problem är som gör att du får de extra kostnaderna.

Egentligen skulle jag om jag var du, boka en tid hos läkaren för att ni tillsammans ska gå igenom sakerna. Det är alltid lättare om man slår två kloka huvuden ihop

Sen kanske du skulle ansöka om att få ett personligt ombud? De hjälper till med sådana här saker och är ett stöd i kontakt med olika myndigheter och ser till så att man får det man har rätt till.

Tyvärr vet jag inte riktigt vad som kostar mer för mig, jag har jättesvårt med sådant här. Men jag kommer börja spara mina kvitton så jag kan se exakt vilka utgifter jag har. Så får jag väl kolla med konsumentverket och jämföra. Det jag tycker är svårt är att skilja på saker jag köper för att jag vill och saker jag köper för att jag måste.

Personligt ombud har jag tyvärr inte rätt till. Det är kommunen som avgör om de ska ha det och vilka regler som gäller och i min kommun har de beslutat att de som tillhör LSS inte ska få det eftersom det finns så mycket LSS insatser vi kan ansöka om. Men jag ska kontakta habiliteringen.

Min läkare har tyvärr inte tid just nu, hon sa att det gick bra att använda samma läkarintyg som då jag ansökte om aktivitetsersättning.

Tack för ditt svar.
  • Anonym (Hjälp)

En liten uppdatering. Jag har ansökt om handikappersättning nu, min läkare tyckte det räckte med samma intyg som det jag fick då jag sökte om aktivitetsersättning, så jag har alltså inte ett speciellt intyg. Det gör mig lite stressad, men det får lov att bli så.

Försäkringskassan har ringt upp mig och handläggaren var trevlig. Hon sa att rent spontant verkar det som att jag kan bli beviljad, men att jag måste komma upp i en tillräckligt hög summa. Jag kommer absolut upp i den summan, frågan är mer om mina utgifter godkäns.

Min ansökan ska prövas i februari. I januari kommer jag ha ett möte med Försäkringskassan.

• Anonym (Mia)

Jag tycker absolut du borde få hjälp av någon att skriva denna ansökan, inte så lätt att lämna ut sig själv och dra upp allt 'dåligt'. Jag har vårdbidrag för mitt ena barn och den ansökan är riktigt jobbig att göra för jag radar bara upp allt dåligt och allt som är besvärligt.

Har hittat en bra allmän länk till dig, men du vet nog redan det som star där:
    http://neuroforbundet.se/om/var-verksamhet/juridisk-radgivning/insatser/handikappersattning/ansokan/

Detta ställe såg mindre proffsigt ut men listan kanske kan hjälpa dig att komma på saker att ta med:
    http://handikappbidrag.se/merkostnader.htm

Jag vet en del som fått igenom kostnader för taxi för att de inte klarar av buss och tunnelbana.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mia) skrev 2015-11-12 12:32:45 följande:

Jag tycker absolut du borde få hjälp av någon att skriva denna ansökan, inte så lätt att lämna ut sig själv och dra upp allt 'dåligt'. Jag har vårdbidrag för mitt ena barn och den ansökan är riktigt jobbig att göra för jag radar bara upp allt dåligt och allt som är besvärligt.

Har hittat en bra allmän länk till dig, men du vet nog redan det som star där:

neuroforbundet.se/om/var-verksamhet/juridisk-radgivning/insatser/handikappersattning/ansokan/

Detta ställe såg mindre proffsigt ut men listan kanske kan hjälpa dig att komma på saker att ta med:

handikappbidrag.se/merkostnader.htm

Jag vet en del som fått igenom kostnader för taxi för att de inte klarar av buss och tunnelbana.

Tack så jättemycket! Det var precis den här typen av hjälp jag ville ha. Jag blev väldigt hjälpt av länkarna.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-11-13 17:49:58 följande:
    Tack så jättemycket! Det var precis den här typen av hjälp jag ville ha. Jag blev väldigt hjälpt av länkarna.
    Vad bra! Varsågod.
  • Ho78755

Har boderline och det är en hems jobbig sjukdom. Är född med ett handikapp så jag bara kan använda den ena armen o därtill ryggbesvär o får äta starka värktabletter. Har även svårt attåka busso spårvagn.

• Ho78755

SVÅRASTE ÄR ATT FÅ TSG I EN VETTIG LÄKARE DOM VÄXER INTE PÅ TRÄD få väl gå till en psykiater synd att inte nån terapeft gäller ??? Svara i tråden står det men jag skriver om min situation är det ingen som vill diskutera???

• Fröken Apelsin
    Ho78755 skrev 2016-04-18 13:58:02 följande:

SVÅRASTE ÄR ATT FÅ TSG I EN VETTIG LÄKARE DOM VÄXER INTE PÅ TRÄD få väl gå till en psykiater synd att inte nån terapeft gäller ??? Svara i tråden står det men jag skriver om min situation är det ingen som vill diskutera???

Det är ingen som är skyldig att prata med dig och ditt inlägg tillför inget till tråden eller svarar på ts på minsta vis. Om du vill prata om något eget kan du starta en egen tråd.
Svar på tråden Ansökan om handikappersättning- Hjälp