• ELSELS

När tycker du att det är okej att vabba?

Hej!
    Har du någon gång vabbat utan att ditt barn varit sjukt? Har du gjort det flera gånger? 

Jag är intresserad av att komma i kontakt med någon som brukar ta ut vabb även om barnet inte är sjukt. Är reporter på Aftonbladet och vi ska göra ett inslag om företag som spionerar på sina anställda. 

Jag söker också dig som brukar sjukanmäla dig ibland även om du inte är sjuk. Eller dig som blivit spionerad på av din arbetsgivare. 

Det hela gäller en (om man vill) totalt anonym intervju, som spelas in under nästa vecka. 

Vi är jätteintresserade av att höra dessa historier!

Vänligen, Emma 

emma.lovensvensson@aftonbladet.se

• Svar på tråden När tycker du att det är okej att vabba?
  • Långbenopluto

Hur ska ni vinkla den artikeln?

Ni kan ju inte skriva den som om att ni tycker att det är okay att använda VAB om barnet inte är sjuk?

• RockingSkåne

Ja, det undrar jag också. Ska ni sätta dit arbetsgivare som spionerar eller anställda som fuskar?

• blomman 2
    RockingSkåne skrev 2015-11-05 11:51:48 följande:

Ja, det undrar jag också. Ska ni sätta dit arbetsgivare som spionerar eller anställda som fuskar?

Bra fråga !
  • ELSELS

Den som berättar gör det såklart med garanterad anonymitet. Vi ska inte sätta dit någon specifik arbetsgivare, utan prata om fenomenet generellt. Med en inbjuden detektiv i tv-studion där detta ska diskuteras. 

• ELSELS

För att förtydliga, så har vi naturligtvis ingen som helst avsikt att sätta dit enskilda privatpersoner. Vi vill bara höra olika syn på frågan. 

• Natulcien
    ELSELS skrev 2015-11-05 12:14:52 följande:

För att förtydliga, så har vi naturligtvis ingen som helst avsikt att sätta dit enskilda privatpersoner. Vi vill bara höra olika syn på frågan. 

Vad menar du med olika syn på frågan? Man vabbar ju om barnet är sjukt och sjukskriver sig själv om man är sjuk. Allt annat är ju fusk. Hur kan man ha en annan syn på det, menar du?
  • aztec

Jag håller med om att det är fusk och skulle aldrig göra något utan skäl till det. Men många bekanta tar gärna VAB ist för sjukdag så de slipper karensdag. (personligen så tycker jag att man är frisk nog att jobba om man orkar stanna hemma med barn när man är "sjuk") men det är nog ett svar på din fråga.

• summerhunter

Jag vabb:ar när mitt bar är friskt ochi skolan, men vi är på bup. Helt lagligt!

Jag förlorar ca 500kr /dag på att vara hemma o vabba,så nej, aldrig ionödan!

• Sous

Det är väl svårt att ha olika syn på det? Är barnet på förskolan och du vabbar så är det ju bedrägeri.

För egen del har det nog hänt någon gång att jag vabbat när barnet kanske egentligen varit frisk nog att gå iväg, men jag har valt att det ska få en extra feberfri dag och verkligen hinna bli ordentligt frisk. Det är väl det närmaste jag kan komma för egen del. Men då är ju barnet hemma och jag anmäler vab i god ordning...

• Rani

Jag antar att när hon skriver "ge en annan bild av saken" så menar hon visa hur de som vabbar trots att barnet inte är sjukt tänker. Vilka är anledningarna till att man gör så? Det är u trots allt många som gör det. Hur tänker de?

Det är väl inte så konstigt att man ställer de frågorna? Känns dessutom ganska nödvändigt för att komma tillrätta med problemet.

Svar på tråden När tycker du att det är okej att vabba?