• Jas39

Vägra att skriva pass till sonen

Hej

Jag är utländsk medborgare har varit gift med en svensk 10 år vi har ett barn tillsammans som är 9 år och vi har delat vårdnad efter överenskommelse

Nu vägrar hon skriva på ett pass till barnet .

Min fråga hur ska jag kunna skaffa pass till mitt barn utan att ha krångel ?

Tack

• Svar på tråden Vägra att skriva pass till sonen
  • Anonym (Lollo)

Vilket land kommer du från?

• Ego Lovers

Finns det skäl till att hon inte vill ha pass till barnet?

• Anonym (KFC)

Tänk om folk som svarar faktiskt kunde svara på det ts undrar istället för att ställa motfrågor och snoka. 

Ts, hon har all rätt att vägra skriva på en passansökan.
    Men det kan slå mot henne hårt i en ev. vårdnadstvist att hon inte ser till barnets bästa utan till sitt eget förutsatt då att hon inte har en väldigt god anledning,
    Plus att det försvårar samarbetet mellan föräldrarna att sätta sig till motvärngs på det viset.
    Generellt ser inte rätten med blida ögon på sånt beteende.

Det du också kan göra är att gå till familjerätten och be om ett möte tillsammans med dom för att reda ut det här.
    Antingen kommer hon då och då har ni ju faktiskt en chans att tillsammans med opartiska utomstående få till en lösning.
    Eller så vägrar hon komma, vilket då igen är något som inte gagnar henne i en ev. vårdnadstvist.
    Att avböja samarbetssamtal som kan främja samarbetet vilket i sin tur gagnar barnet om föräldrarna kan samarbeta, är inte heller något som rätten ser med blida ögon på. 

Summa summarum, där har du två saker du kan göra. 

• Anonym (Lollo)
    Anonym (KFC) skrev 2015-11-06 06:38:22 följande:

Tänk om folk som svarar faktiskt kunde svara på det ts undrar istället för att ställa motfrågor och snoka. 

Ts, hon har all rätt att vägra skriva på en passansökan.
    Men det kan slå mot henne hårt i en ev. vårdnadstvist att hon inte ser till barnets bästa utan till sitt eget förutsatt då att hon inte har en väldigt god anledning,
    Plus att det försvårar samarbetet mellan föräldrarna att sätta sig till motvärngs på det viset.
    Generellt ser inte rätten med blida ögon på sånt beteende.

Det du också kan göra är att gå till familjerätten och be om ett möte tillsammans med dom för att reda ut det här.
    Antingen kommer hon då och då har ni ju faktiskt en chans att tillsammans med opartiska utomstående få till en lösning.
    Eller så vägrar hon komma, vilket då igen är något som inte gagnar henne i en ev. vårdnadstvist.
    Att avböja samarbetssamtal som kan främja samarbetet vilket i sin tur gagnar barnet om föräldrarna kan samarbeta, är inte heller något som rätten ser med blida ögon på. 

Summa summarum, där har du två saker du kan göra. 

Ibland behöver man mer fakta för att ta ställning förstår du.
  • Anonym (KFC)
    Anonym (Lollo) skrev 2015-11-06 11:04:12 följande:
    Ibland behöver man mer fakta för att ta ställning förstår du.
    Nej det gör man inte alls, för man behöver inte ta ställning för att svara på en fråga.
    Man håller sig helt enkelt till det som står i ts, förstår du och ger fan i att lägga värderingar och försöka vara rättsskipare i andra människor liv. 
    Enkelt Watson. 
  • Ego Lovers
    Anonym (KFC) skrev 2015-11-06 11:32:32 följande:
    Nej det gör man inte alls, för man behöver inte ta ställning för att svara på en fråga.
    Man håller sig helt enkelt till det som står i ts, förstår du och ger fan i att lägga värderingar och försöka vara rättsskipare i andra människor liv. 
    Enkelt Watson. 
    Du har ingen aning om varför mamman vägrar skriva på. Kanske han tänker ta barnet ut ur landet och aldrig återvända. Ska du vara den som gett råd hur han ska göra då? Då är du medskyldig att en svensk medborgare blivit kidnappad och förd utomlands.
  • Anonym (Lollo)
    Enkelt Watson. 
    Jo, det gör man om man inte är tappad bakom en vagn.
    Fast det kanske du är, vad vet jag...
  • Anonym (Mamma)
    Jas39 skrev 2015-11-06 03:59:04 följande:

Hej

Jag är utländsk medborgare har varit gift med en svensk 10 år vi har ett barn tillsammans som är 9 år och vi har delat vårdnad efter överenskommelse

Nu vägrar hon skriva på ett pass till barnet .

Min fråga hur ska jag kunna skaffa pass till mitt barn utan att ha krångel ?

Tack

Tyvärr kan du inte skaffa pass utan den andre förälderns tillstånd. Det bästa du kan göra är att försöka prata med ditt ex och se om ni kan komma överens. Jag har till exempel nekat mitt ex att skaffa pass när vårt barn var litet. Ville att hon först skulle lära sig att klara sig i samhället någorlunda, och hur hon skulle gå tillväga om något skulle hända utomlands. Min tanke var inte att han skulle göra något dumt, men han har både kraftig allergi och diabetes, som han inte alltid sköter. Ville inte att dottern skulle åka utomlands innan hon kan klara sig på engelska och veta hur man gör. Mitt ex var vansinnig och tyckte att jag överdrev, men efter samtal kom vi överens om att hon så fort hon kunde enkel engelska, skulle hon få ett pass. I våras när hon fyllde elva år fick hon pass.
  • Anonym (sara)
    Enkelt Watson. 

behöver man fan visst, vem vet hur deras relation till varandra ser ut, om partnern inte vill skriva ut pass kanske det finns rädsla att barnet ska föras ur landet eller något? tänk på det också. jag känner en utländsk kille där barnen inte kommer ut ur hans hemland när de väl e därinne utan pappans underskrift, tom när barnet e över 18 ( vilket jag vet eftersom min bekanta nästan va 19 när han lämna hemlandet och hans pappa tänkte inte skriva under först men tillslut gjorde han det ) då betyder svenska lagar eller något inte ett skit för sån är lagen där. i en sån situation finns det inget att göra att få tillbaka barnet även om man polisanmäler och gör vad som hellst. så jo, om man vill ge råd har man rätt att fråga innan det är ju faktiskt ett forum. mitt i allt har man hjälpt någon att föra bort ett barn från mamman/pappan i Sverige.

För att få pass åt ett barn måste båda vårdnadshavarna skriva under och så är det bara, det vet ju antagligen ts när det kom upp att båda har vårdnad, men frågar ändå hur pass kan skaffas utan krångel, vilket inte går lagligt om inte partnern skriver under.

• Anonym (Jag)

För att pass ska kunna utfärdas till barn och ungdomar under 18 år krävs som huvudregel medgivande från samtliga av barnets vårdnadshavare.

Pass kan utfärdas utan samtycke från vårdnadshavare om det finns synnerliga skäl, se passlagen 7 § 2 p. Undantagsbestämmelsen ska tillämpas med stor restriktivitet. Som synnerliga skäl avses t.ex. om en av föräldrarna vistas i annat land och det är uppenbart att dennes medgivande annars skulle ha lämnats, eller om barnet är bestående placerat i fosterhem.

Regeringsrätten (numera Högsta förvaltningsdomstolen) avgjorde en liknande fråga i mål RÅ 1987 ref. 127. Den ena vårdnadshavaren (fadern) vägrade medverka till utfärdande av pass. Som skäl för detta angav fadern att den gemensamma vårdnaden inte fungerade mellan föräldrarna. Regeringsrätten ansåg dock att detta inte var ett sådant synnerligt skäl som enligt passlagen krävs för att ändå utfärda pass.

Svar på tråden Vägra att skriva pass till sonen