• Annzi83

Sjukskriven från mammaledighet

Hej!
    Jag har just plussat med barn nummer två. Har en son som fyller två år i december och jag är fortfarande hemma med honom. Den senaste tiden har jag har rygg-och ischias problem, detta alltså innan jag plussade nu.
    Pga dessa problem har det ibland varit svårt att få ihop vardagen med sonen. Nu är jag lite rädd för framtiden. I första graviditeten var jag sjukskriven i långa perioder pga, lågt blodtryck, magkatarr, foglossning mm.
    Hur blir det om jag så att säga blir sjukskriven från min mammaledighet.. om jag inte klarar vardagen. vad har man rätt till för ersättning och hur ska jag fixa att ta hand om sonen, vi har ingen förskoleplats..
    Blev lite rörigt men hoppas ni förstår mina undringar..

• Svar på tråden Sjukskriven från mammaledighet
  • Vickan I

Finns barnets pappa i bilden? I så fall får pappan vara fl och du sjukskriven om fk godkänner sjukskrivningen.

• Annzi83

Jo han finns med i bilden. Tyvärr har han väldigt svårt att vara hemma.. Får ta en dag i taget helt enkelt..

• Vickan I

Jobbigt, men då blir alternativet förskola för äldsta. Är du sjukskriven heltid får barnet gå pappans arbetstider. Kanske bäst söka plats då det kan dröja innan man får en.

• Annzi83

Jo vi har ansökt om plats från jan men har velat lite hur vi ska göra. Men har jag alltså rätt att skola in honom trots att han inte gått där innan om jag blir sjukskriven?

• Stiffin

Hej!

Jag är sjukskriven från föräldraledighet just nu, 100%. Vi har en son som föddes i januari i år och jag är sjukskriven pga förkortad livmodertapp (är gravid med nummer två). Jag är beordrad sängläge och får inte ens lyfta min son så jag är rätt värdelös som hemmamamma, hehe. Min sjukskrivning godkändes av FK efter 4-5 dagar och fick första utbetalningen några dagar senare. 

Min man har fått ta ut föräldraledighet så vi är båda hemma nu. Min man tar hand om vår son och jag ligger i soffan och är värdelös, haha.

Svar på tråden Sjukskriven från mammaledighet