Med vårt första gemensamma (hade var sitt innan) slumpade det sig att han var sjukskriven för en kronisk magsjukdom, så vi var hemma ett halvår tillsammans innan han opererades och återgick till jobbet. Under den tiden var jag i princip alltid först uppe, å andra sidan fick han ta tösen vid 23/24 om hon inte kom till ro, för då var jag totalt slut. Jag har ammat och han har skött en hel del blöjbyten och de flesta baden.
Nu med andra gemensamma ammar jag och vi samsover, samt att han somnar hos mig efter maten. Sambon är nattuggla och tycker han har rätt att få sovmorgon, så oftast kommer jag med sonen efter amning på morgonen/förmiddagen, så jag och barnen kan äta frukost samt att jag får tid att duscha och plocka i hemmet. Baden har han fått ta, då jag tycker det är läskigt att lyckas hålla dem innan de kan sitta. De flesta blöjorna byter jag och sedan får han ta sonen mer på söndagar när jag tvättar i tvättstugan. På vardagarna försöker jag lämna över sonen när han är nöjd till pappan, då han ändå bara tittar på tv, så jag får en paus och de får bonda. Jag är föräldraledig, då han har svårare att komma loss då han är ende anställde i företaget med full kompetens, sedan jobbar två killar som delvis läser sfi, som han får handleda i allt.
Min första sambo hade svårare att ta dottern, så där var han hemma två sommarmånader medan jag jobbade, men det var oroligt då han inte hade tålamod att hantera henne när hon skrek och psykiskt instabil i måendet i perioder, så det var tryggast att jag tog henne. Jag fick även komma och avlösa då han inte redde ut situationen några gånger och då är det inte att jag var hönsig som mamma utan för dotterns säkerhet, då han fick panikångest med självskadebeteende och var nära att skaka henne en gång när hon var 5 månader.
I ert fall ts kan jag förstå din oro, men mycket hinner hända med barnet på 5 månader. Sedan skulle jag råda dig att "tvinga" honom att ta bad och blöjbyten, så han får vänja sig, då måste han ju inte ta långa stunder heller. Är han inte van vid småbarn sedan innan kan det ju ta tid att bli trygg i rollen som pappa. Sedan äter ju barnet mat och gröt vid 9 månader och då blir ju livet enklare för pappan, då han kan tysta ett hungrigt barn. Så förhoppningsvis löser det sig. Vad säger pappan själv om hur det känts att få barn?