• trololol

Hur gör man med mellanlandningar?

Hej!

Jag ska åka till USA snart och undrar då hur det går till med mellanlandningar, speciellt eftersom jag aldrig ens varit utanför gränserna, förutom när jag ska besöka min familj.

För både resan till USA och hem är det 1 stopp, och jag undrar hur jag gör med bagaget samt incheckningen? Behöver jag checka in på flygplatser vi gör ett stopp på? Vad händer med bagaget?

• Svar på tråden Hur gör man med mellanlandningar?
  • Anonym (F)

Det vanligaste är att du checkar in ditt bagage i Sverige för hela resan, alltså du hämtar ut det först när du är framme i USA. Ett fåtal gånger har jag behövt hämta ut bagaget under en mellanlandning för att sedan checka in det på nytt men det är inte det vanligaste. För att vara säker kan du fråga personalen i Sverige som hjälper dig checka in bagaget. Det står också på bagagelappen som du får när du checkar in. Då är det förkortingarna på flygplatsen du lämnat in bagaget och den där du hämtar ut det. Beroende på var du mellanlandar kan det gå lite olika till hur många säkerhetskontroller det är. Ibland går man bara av planet, går igenom en kontroll och sen vidare till nästa gate. Ibland är det fler. Speciellt när man ska till USA. Men antagligen får du boardingcarden för båda flygen redan när du checkar in i Sverige. Blir du osäker när du väl har mellanlandat är det bara att fråga någon som jobbar på flygplatsen om hjälp. Lycka till och trevlig resa!

• Tow2Mater

Bagaget checkas in i Sverige och gar till USA oavsett om du mellanlandar innan dess eller inte. Vid forsta landningen i USA tar du sjalv bagaget genom tullen, och checkar in det igen for eventuell vidare resa inom USA.

Svar på tråden Hur gör man med mellanlandningar?