Vilket försäkringsbolag har du valt för din tjänstepension?
Hej!
Vilket försäkringsbolag har du och varför har du valt det du har?
I fall att du har kryssat ngn fondförsäkring berätta också vilken fond att du har valt.
Hej!
Vilket försäkringsbolag har du och varför har du valt det du har?
I fall att du har kryssat ngn fondförsäkring berätta också vilken fond att du har valt.
Här leder "Folksam".
Jag har också tänkt att kryssa ngn traditionell försäkring. Man kan ju göra ett nytt val sen tror jag.
Själv tenderar jag till att välja AMF.
Men vet inte vilka för- och nackdelar de olika bolagen har ....
DN skriver om tjänstepensionen idag:
http://www.dn.se/sponsrat/skandia/sa-paverkar-du-din-tjanstepension/
Inget av de ovanstående. Jag hör till det kommunala området men jag valde Avanza och sen har jag inom ramen för försäkringen placerat i fonder.
Nu har de dock försvunnit som urval så nu fick jag göra ett nytt val, minns inte vad det blev....
Inget av de ovanstående. Jag hör till det kommunala området men jag valde Avanza och sen har jag inom ramen för försäkringen placerat i fonder.
Nu har de dock försvunnit som urval så nu fick jag göra ett nytt val, minns inte vad det blev....
De jag får välja ligger hos AMF i en fondförsäkring dock är det så lite pengar så de hade kunnat kvitta.
De jag inte får välja ligger hos Länsförsäkringar i en portfölj med indexfonder då det var de enda vettiga alternativet.
Hade jag fått välja hade jag haft det hos Avanza men nu finns inte den möjligheten.
Tror att jag vid nästa jobb ska förhandla bort tjänstepensionen och ta högre lön så jag kan förvalta mina egna pengar som jag vill.
De jag får välja ligger hos AMF i en fondförsäkring dock är det så lite pengar så de hade kunnat kvitta.
De jag inte får välja ligger hos Länsförsäkringar i en portfölj med indexfonder då det var de enda vettiga alternativet.
Hade jag fått välja hade jag haft det hos Avanza men nu finns inte den möjligheten.
Tror att jag vid nästa jobb ska förhandla bort tjänstepensionen och ta högre lön så jag kan förvalta mina egna pengar som jag vill.
Don3 kanske tänker sig vid byte av arbetsgivare, att göra den här förändringen. Jag har också svårt att se att man ska lyckas förhandla sig till det hos sin befintliga. Men det kan säkert gå!
Alternativa lösningar finns men eftersom pensioner är en djungel är det svårt att veta följderna av byta spår så att säga. Att gå från en lösning som är till viss del förmånsbaserad exempelvis och bygger på ett antal år inom samma pensionsavtal, då kanske man får ett stort tapp om man byter till en premiebaserad lösning där åren inte räknas på samma sätt...
Jaja, har ni en vettig pensionshandläggare eller HR-människa där du jobbar kan du säkert få info om alla tänkbara lösningar. Sen får du fatta beslut själv!
Ja, ju mer man sätter sig in i det, desto mer inser man hur komplext det är.
Själv valde jag Alecta traditionell (optimal pension) i det senaste valet. Innan dess har haft både Skandia Link och Nordea. Jag valde Alecta för att jag inte är så intresserad av att rodda mer kapital än jag redan gör i fonder (redan insatta ITPK-pengar i befintliga bolag plus privat sparande). Dessutom hade de lägst avgift. I år har den stigit med strax över 8% det är ok i min värld. De har ganska mycket aktier i lösningen.