• Klea

    Lyssnar ni på säkerhetsgenomgången på flyget?

    Lite kul att höra om hur många som lägger märke till säkerhetsgenomgången på flyget då jag sällan ser att folk tittar eller lyssnar särskilt uppmäsammat på den när jag flugit.

    Vid nej svar, återkom gärna varför.

    Brukar själv vara ganska ouppmärksam. Vill veta var nödutgångarna är sen är jag nöjd.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lyssnar ni på säkerhetsgenomgången på flyget?
  • Jag är bara jag

    Nej,har flygit så många gånger så tycker jag "kan" ruljangsen. Dessutom är det så oerhört sällan det händer nåt och händer nåt kan man ändå inget göra.

  • Vattenlilija

    Nja. Har hört den så många gånger redan och har koll på var nödutgångarna är, hur man tar på sig masken, var flytvästen finns och allt sådant.. Men det är ju inte så att jag inte lyssnar i protest eller så, hör jag så hör jag, men jag lägger inte så mycket fokus vid det.

  • Mrs Green

    Nja. Jag försöker se ut som jag lyssnar, det känns då oartigt att inte göra det :) Men kan inte påstå att jag är speciellt uppmärksam egentligen.

  • Stårschan

    Nej, jag stänger liksom av öronen, om det inte är någon som låter väldigt annorlunda - till exempel med en härlig dialekt eller liknande. Om de kör på något språk som jag är halvdålig på så brukar jag spetsa öronen för att se hur mycket jag fattar.

  • Anton Chigurh

    Alltid. Jävligt noga dessutom, å så memorerar antal stolsrader fram, eller bak, till nödutgångarna vid vingarna samt memorerar exakt hur varje nödutgång öppnas. Jag öppnar och låser säkerhetsbältet åtskilliga gånger så "jag vet" vad som krävs i en nödsituation (faktum är, att det har hänt att folk dött i rökfyllda plan för att dom inte fixat att öppna säkerhetsbältet som ju skiljer sig lite från ett bilbälte !!! ) Och så går jag igenom tänkbara scenarion vid en evt nödlandning/krasch där jag (och evt den/dom jag åker tillsammans med) skall förfara vid exempelvis tät rök i kabinen, vid brand osv, det kanske är bättre att klättra över stolarna istället för att vänta på folk som börjar plocka ur bagage i mittgången FAST det brinner för fullt. Ja, ni fattar.

    Jag ser kort å gott till att vara så förberedd jag kan ifall det uppstår ett nödläge. 

    Samma när jag ligger på hotell. Jag memorerar antal dörrar fram till trapporna samt eventuell väg genom korridorerna fram till dom olika trappnedgångar. Är det mycket rök kanske du får krypa under röken fram till trappan, då kan det vara bra att veta innan exakt vart du skall krypa. 

    Ja, flygplan störtar/krascher/nödlandar lite då och då !!!

    Ja, det brinner på hotell lite då och då !!!

    Nej. Jag är inte nojig, jag tänker efter före, nåt jag har anammat när jag hoppar fallskärm.

                                          
                                          militaryjumbo.gif


    KRAM //Anton


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    Jag är bara jag skrev 2015-11-09 14:38:06 följande:
    Nej,har flygit så många gånger så tycker jag "kan" ruljangsen. Dessutom är det så oerhört sällan det händer nåt

    och händer nåt      kan man ändå inget göra.
    Skitsnack. Varje nödlandning/krasch är unik.

    Så det så.Glad
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • sextiotalist

    Nej, men jag kollar av nödutgångar och gör en koll på hur jag sitter gentemot vingen. På samma sätt som jag kollar av nödutgångar på hotellet.
    Dvs jag har hört den så många gånger, så jag vet vad som kommer att sägas.

  • sextiotalist
    Anton Chigurh skrev 2015-11-10 11:36:36 följande:

    Alltid. Jävligt noga dessutom, å så memorerar antal stolsrader fram, eller bak, till nödutgångarna vid vingarna samt memorerar exakt hur varje nödutgång öppnas. Jag öppnar och låser säkerhetsbältet åtskilliga gånger så "jag vet" vad som krävs i en nödsituation (faktum är, att det har hänt att folk dött i rökfyllda plan för att dom inte fixat att öppna säkerhetsbältet som ju skiljer sig lite från ett bilbälte !!! ) Och så går jag igenom tänkbara scenarion vid en evt nödlandning/krasch där jag (och evt den/dom jag åker tillsammans med) skall förfara vid exempelvis tät rök i kabinen, vid brand osv, det kanske är bättre att klättra över stolarna istället för att vänta på folk som börjar plocka ur bagage i mittgången FAST det brinner för fullt. Ja, ni fattar.

    Jag ser kort å gott till att vara så förberedd jag kan ifall det uppstår ett nödläge. 

    Samma när jag ligger på hotell. Jag memorerar antal dörrar fram till trapporna samt eventuell väg genom korridorerna fram till dom olika trappnedgångar. Är det mycket rök kanske du får krypa under röken fram till trappan, då kan det vara bra att veta innan exakt vart du skall krypa. 

    Ja, flygplan störtar/krascher/nödlandar lite då och då !!!

    Ja, det brinner på hotell lite då och då !!!

    Nej. Jag är inte nojig, jag tänker efter före, nåt jag har anammat när jag hoppar fallskärm.

                                          
                                          militaryjumbo.gif

    KRAM //Anton


    Både du och jag kollar ju upp vad som inte sägs, men faktiskt är precis lika viktigt att veta om det skulle hända någonting. Nu är jag så krass att jag inser att den informationen är väsentlig vid en nödlandning, vid andra olyckor så gör den informationen varken till eller från
  • ulfsas

    Jobbar som pilot. Lyssnar alltid men då jag själv har regelbunden utbildning i detta så blir det repetition om det är på det egna planet och är det ett nytt plan så både lyssnar och läser jag på den infon som fins tillgänglig.

    Att allt ändå är kört är ju inte sant.


    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Mascaraklumpar

    Nej, ingen idé då jag ändå får minnesluckor av allt lugnande jag stoppat i mig. Men min man (som jag alltid flyger med numera) har både teoretisk och praktisk erfarenhet av att använda nödutrustningen, så förhoppningsvis hjälper han mig.

  • ulfsas
    Mascaraklumpar skrev 2015-11-10 12:32:10 följande:
    Nej, ingen idé då jag ändå får minnesluckor av allt lugnande jag stoppat i mig. Men min man (som jag alltid flyger med numera) har både teoretisk och praktisk erfarenhet av att använda nödutrustningen, så förhoppningsvis hjälper han mig.
    Att ta lugnande och/eller dricka innan en flygning gör det extra svårt att klara sig ut. Din man kan vara utslagen så du får reda dig själv. Svårt om man är drogad.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Jag är bara jag
    Anton Chigurh skrev 2015-11-10 11:39:01 följande:
    Skitsnack. Varje nödlandning/krasch är unik.

    Så det så.Glad
    Ja gå du och tro att du hade överlevt det där i Sinai du... Jag är realist.
  • Fidelisen

    De första tio gångerna lyssnade jag. Nu nöjer har mig med att lyssna lite halvhjärtat.

  • Mascaraklumpar
    ulfsas skrev 2015-11-10 12:35:19 följande:

    Att ta lugnande och/eller dricka innan en flygning gör det extra svårt att klara sig ut. Din man kan vara utslagen så du får reda dig själv. Svårt om man är drogad.


    Antagligen, men i så fall dör jag hellre lyckligt där i planet med min man.
  • Aniiee

    Med ett halvt öra, i alla fall. Har flugit så många gånger att jag kan det utantill. 

    MEN... måste dela detta:




    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Klea
    Jag är bara jag skrev 2015-11-10 12:58:16 följande:
    Ja gå du och tro att du hade överlevt det där i Sinai du... Jag är realist.
    Om man nu förutsätter att inte alla flygolyckor består i att planet sprängs i luften, blir genomborrat av ett annat plan eller dyker rakt ner i ett berg eller någons pool... så kan ju den informationen om att ta sig ut vara värd att känna till... Hint hint.

    Tänk själv. Brinnande motor. Planet landar något hastigt på banan. Står still. Kabinen rökfylls. Flygvärdinnorna öppnar portarna och du lär ut. Det är väl liksom det scenariot som tanken är med genomgångarna.

    Jag tror inte det är meningen eeller ens nödvändigt att informera om hur man ska göra om planet går av på mitten på 10 000 meter... 10 000 metersklubben här kommer jag!
  • nevermind
    Mrs Green skrev 2015-11-09 15:58:36 följande:

    Nja. Jag försöker se ut som jag lyssnar, det känns då oartigt att inte göra det :) Men kan inte påstå att jag är speciellt uppmärksam egentligen.


    Samma här, tycker synd om personalen annars.
  • Anonym (njae)

    Om jag flyger med ett nytt plan eller nytt bolag kan jag lyssna,  

    Däremot flyger jag mycket i jobbet, i princip alltid med samma bolag och på samma sträcka (för det mesta också samma flighter). Det brukar alltså vara samma plan och jag brukar välja att sitta på ungefär samma plats, vilket gör att jag har bra koll på rutinerna och var nödutgångarna finns.

    Så då somnar jag när jag sätter mig i stolen i princip var att vara utvilad under dagens möten, på samma sätt som jag vilar på tåget på vägen till jobbet annars.

  • SVejsan

    Bara om det är en ny plantyp... Brukar för att få tiden att gå ibland titta igenom safety-kortet som brukar ligga i sätesfickan...

Svar på tråden Lyssnar ni på säkerhetsgenomgången på flyget?