• anon88

Bränd hos laserklinik

Hej 

För några veckor sen så gick jag till en laser klinik för hårborttagning. 

Gjorde hela min överkropp fast de brände mina armar, speciellt min vänstra. Jag har fått en andra gradens brännskada och det går från underarmen till axeln. 

Har pratat med patientskadenämnden men de sa att de inte kan göra nåt då de inte var sjuksköterskor eller läkare som utförde behandlingen. Hon jag pratade med visste inte heller vart jag skulle gå. 

Har talat med företaget och chefen vill prata med mig om nån möjlig kompensation men jag vet inte hur mkt han vill ge eller hur mkt jag ska begära. 

Enligt distrikt sjuksköterskan så är dessa skador permanenta och jag kommer och bränna mig i framtiden när jag vistas i solen så jag måste alltid ha på mig solkräm. Vilket kommer och va jobbig eftersom jag aldrig behövt solkräm innan och det kommer och bli jobbigt och gå runt i t-shirt. 

Jag har ingen hemförsäkring då jag krashar hos min syster för tillfället tills jag hittar eget. Har bott utomlands ett tag för studier. 

Jag behöver tips helt enkelt. vad ska jag göra ? vem ska jag tala med.

tack på förhand. 

• Svar på tråden Bränd hos laserklinik
  • Anonym (tja)

Nog inget du kan göra mer än att hoppas att salongen tar sitt ansvar. Skulle tro att det lyder under konsumentlagstiftningen? 
    Jag blir så trött när jag går in på salonger/klinikers hemsidor - framför allt såna som raggar kunder på Lets Deal och liknande - och ofta står det att ingreppen är ofarliga eftersom de är "certifierade". Har man erfarenhet och medicinsk kompetens vet man att alla ingrepp är förenade med risker, laser, fillers osv.

• sportpappa
    Kliniken bör ha en ansvarsförsäkring som täcker sånt här. Fast eftersom chefen pratar om kompensation så har de nog ingen sådan.
    Prata med en konsumentvägledare och be om råd och vägledning.

Hemförsäkring är inte intressant här. En personförsäkring är det du ska ha. Den täcker nog inte det här ändå. Fast de hade kanske kunnat hjälpa dig om hur du ska gå tillväga.

Jag satt själv igår och kolla på olika kliniker för just hårborttagning med laser och det verkar finnas många lycksökare där ute. Särskilt de som går via groupon och liknande rabatttjänster. Ofta helt nystartade enskilda firmor utan något redovisat resultat.
    Jag beslutade mig för att om jag ska göra en sån behandling så kommer jag vända mig till någon av de kända företagen som funnits i några år. De har för mycket att förlora på att inte behandla sina kunder rätt och de har tillräckligt mycket kapital för att ersätta eventuella skador. De bör också ha försäkringar som täcker just såna här skador.

Så tipset för andra är att kolla upp företagen bakom ordentligt och se till att de åtminstone har en ansvarsförsäkring.
  • Anonym (tja)
    sportpappa skrev 2015-11-10 13:32:45 följande:
    Kliniken bör ha en ansvarsförsäkring som täcker sånt här. Fast eftersom chefen pratar om kompensation så har de nog ingen sådan.
    Prata med en konsumentvägledare och be om råd och vägledning.

Hemförsäkring är inte intressant här. En personförsäkring är det du ska ha. Den täcker nog inte det här ändå. Fast de hade kanske kunnat hjälpa dig om hur du ska gå tillväga.

Jag satt själv igår och kolla på olika kliniker för just hårborttagning med laser och det verkar finnas många lycksökare där ute. Särskilt de som går via groupon och liknande rabatttjänster. Ofta helt nystartade enskilda firmor utan något redovisat resultat.
    Jag beslutade mig för att om jag ska göra en sån behandling så kommer jag vända mig till någon av de kända företagen som funnits i några år. De har för mycket att förlora på att inte behandla sina kunder rätt och de har tillräckligt mycket kapital för att ersätta eventuella skador. De bör också ha försäkringar som täcker just såna här skador.

Så tipset för andra är att kolla upp företagen bakom ordentligt och se till att de åtminstone har en ansvarsförsäkring.
    Sportpappa: jag kunde inte formulerat det bättre själv.

Tyvärr verkar man vara skyddslös även om behandlingen är gjord av legitimerad personal - de hanterar inte medicinska produkter (Botox undantaget då det är ett läkemedel).

www.expressen.se/halsoliv/anna-basen/skonhetsbranschen---rena-vilda-vastern/
Svar på tråden Bränd hos laserklinik