• linda11

En 8-åring med beslutsångest vid klädval

Min bonusdotter har sedan några år tillbaka börjat få extremt svårt att ta beslut/välja om saker och ting. Jag skulle anse att det är mer än vad andra barn har. I vissa fall har det blivit att hon börjat gråta då hon blir stressad av att behöva välja fast att hon kan ha fått en mycket "enkel" fråga som vad hon vill äta till middag, eller om hon vill äta ditten eller dattan. Och vi pressar verkligen inte henne! Man har då bara ställt en vanlig fråga. Hon säger själv att hon inte förstår varför det ska vara så svårt att välja så hon känner själv hon har svårt med detta.

För att underlätta för henne så håller vi henne utanför beslut eller situationer där hon "tvingas" ta ett beslut. Vi lagar den mat vi planerat, vi gör det vi vuxna hittat på under helgen, vi hjälper till att planera kläder till skolan på kvällen innan. osv.

Det som nu är själva "problemet" är detta med kläder. Sedan hon började i skolan och började själv att välja kläder så har jag alltid (oftast) behövt hjälpa henne i vägledningen med kläderna men jag ber henne försöka själv och då uppmuntrar jag hennes val. Men nu i två dagar i rad så har jag sett att typ allt i hennes garderob är nedrivet och det ligger ännu fler tröjor på hennes stol och trots detta så hade hon redan valt kläder kvällen innan. Hon har alltså ändrat sig på morgonen, ett antal gånger. Det blir som att hon måste välja "rätt" varje dag? Jag har sagt att det gör inget, ibland har vi vuxna det så också. Med vi har hela och rena kläder på oss, de är inte fula och vill man ändra sig så är det bara att byta och göra om imorgon.

Hos oss så har hon fina kläder (nyskick från de vanliga klädkedjorna) som hon gillar. Hon har det hon behöver samt att man kan hitta någon fin topp eller så ibland som hon kan få om hon skött sitt rum osv. Men hos sin andra förälder så är typ allt urtvättat, rivigt, trasigt, för litet samt att de sällan får något nytt. Sist fick hon själv ta ett presentkort som hon fått av oss för att kunna köpa något extra som inte är nödvändigt. Det fick hon ta för att köpa strumpor och trosor hem till sig hos mamman. (Och pengar har mamman, hon prioriterar bara sig själv och djuren före).

Sen nu har hon även börjat med att ha samma saker i 3-4 dagar eller tills man säger åt henne att hon måste byta nu. Hon kan sedan få för sig att bara sluta använda saker tvärt för hon inte "gillar" det längre, fast att det är nytt och passar. Så jag rensar garderoberna med jämna mellanrum och säljer av och så kan man hellre köpa nytt. Och då har hon sagt att hon visst vill ha vissa plagg och ska använda dem men sen ligger de ändå helt orörda i ytterligare några månader.

Så nu har jag begränsat garderoben till några enstaka plagg per sort, hon bor ju halvtid v/v. Så typ 2 linnen, 3 toppar, 2 tjocktröjor, 2 jeans, 1 par mjukisar. Sen annars så har jag lagt undan kläder vart efter att jag tvättat, annars så ligger det ju vikt och tvättat dagen efter och då tar hon samma tröja igen. Så nu får hon använda sina "sällan plagg" och se att det inte alls är så farligt och sen så fyller jag på igen, just för att hela garderoben ska bli använd. För hon har verkligen inget som är fult.

Och när vi pratar sällan plagg så är det inget grönt, prickigt eller randigt utan det kan vara en fin vit trekvarts ärms tunika från H&M med ett par svarta leggings med lackdetaljer på knäna och sen en snedskuren kofta/cardigan i viskos. Fortfarande kanske finare än vad vissa andra i skolan har med då från och med en viss vecka så duger det inte längre.

Sen angående olika skick hos de båda hemmen så vet jag att det är som skilda världar. De vill ha med sig saker dit, hos oss önskar de sig kläder i julklapp/födelsedagspresent som de kan ta dit. Så jag tänker också att hennes favoriter här vill hon passa på att använda så mycket hon kan innan hon åker hem igen.

Förlåt för en virrig förklaring! Vi vill ju bara kunna hjälpa henne. Se vill man ju kunna prata med henne om detta utan att förvärra något. Nu vet jag ju inte hur andra föräldrar har det med sina barns kläder. Alla barn kanske är så här? Givetvis få har de också favoriter som de vill ha på sig tills de faller i sär och man får tjata om att tvätta eller kanske gömma undan och muta och hota! haha! Men det är just denna ångest, att vara 8 år gammal och behöva ha klädångest känns inte helt 100, det är liksom bara kläder för att slippa gå naken...?..

Så det enklaste är kanske att bara låta henne "hålla på" och sen inse att allt annat inte kommer att användas så mycket och sen i framtiden bara köpa det som hon absolut behöver? Vill ju inte att det ska bli att hon sen ska smuggla ut kläder eller så. Då är det bättre att hon verkligen får känna att hon inte gör något fel och hoppas på att det är nått som blir lättare med åren och som inte utvecklas till något i beslutsångest-form.
  • Svar på tråden En 8-åring med beslutsångest vid klädval
  • Lena

Hon mår inte dåligt av situationen hos mamman och borde bo mer hos er?

• mammalovis

Tja, jag vet inte om det är åldern. Min bonusdotter är 11 år och är nog mer för lat för att byta kläder och kan lätt gå i samma kläder från mamman hela helgen inklusive skitiga strumpor om ingen säger ifrån. Sedan har hon nog också favoriter eller brist på kläder då hon haft samma tjocktröja två gånger hit från mamma, även om det skär sig mot resten av de mönstrade kläderna. Hon är vh här.

Hemma hos mamman ligger nog mycket kläder på golvet, som det låter. En del ligger nog i att testa olika out-fits.

• Annelie 76

Jag tycker också att det låter som att hon borde bo mer hos er. Hon mår ju uppenbarligen inte bra så mindre tid hos mamma och lite samtal med tex bup eller skolpsykolog (om det finns) är nog behövligt.

• linda11

Jag vet bara att vi kan bara göra det bästa här som vi kan. Det har även pågått en lång vårdnadstvist i drygt 8 år då mamman helt enkelt anser att hon har ensamrätt till barnen och att pappan inte räknas som förälder. Ja, och jag är givetvis dum i huvudet, ska inte få vara själv med barnen (fortfarande), inte ha nått med dem att göra och helst inte finnas alls.. då hon antagligen känner och alltid har känt sig hotad för att barnen alltid pratar om mig och älskar mig också.  Barnen har fått tjata och tigga om extra dagar hit och dit i flera år och vi vill inte bara ta dem trots att de klart och tydligt uttryckt att de vill bo hos oss. och nu det senaste så vill de bo ännu mer hos oss... Men givetvis så vill vi ju att de helst är lika hos båda. Men tillslut så kväver man det man försöker att hålla kvar.

Vi har alltid valt att "ge vika" då barnens bästa kommer först och hon har aldrig varit sen med att använda dem som sköld för att få som hon vill, och det är sällan det bästa för barnen. 

Men som sagt, hålla ryggen fri, inte delta i bakgalningar som barnen berättar, inte skrika på dem om allt. Hos oss känner de sig trygga och uttrycker detta ofta. Hos oss kan de alltid kommunicera om saker och inga frågor är fel. De behöver inte smussla eller vara rädda för att berätta saker. 

Dottern har även svårt med mat och där borta så skriks det på henne och hon stressas tills hon får kväljningar för att hon ska äta snabbare. Här har vi aldrig haft problem med maten, ja hon är lite knepig men man får kompromissa och möta och respektera hennes "skillnader".

Men jag pratade med dottern idag och jag vill alltid väl det vet hon och jag VILL förstå hur hon tänker och känner. Och det är okej att känna! Det är bara den där klumpen jag vill att vi hjälps åt med så hon slipper den samt att hon ska lära sig att man kan få ändra sig, men kanske inte att man behöver göra ändringar i sista stund utan att man kan välja om tills nästa dag.

För om man inte respekterar henne och det hon känner så kommer hon tillslut att smuggla med sig saker eller gömma undan och så har man det inte heller i ett hem där man känner sig trygg och kan få uttrycka det man känner.

Jag berättade om idén att jag har skalat ner hennes garderob nu så hon inte behöver ha så mycket val. Och sen på fredagar typ så kan hon få "önska tillbaka" en favorit outfit, även om den inte finns tillgänglig i hennes garderob. och de övriga dagarna så använder hon det som finns i garderoben. och det kändes bra sa hon :)

Men vi kämpar vidare. 

Svar på tråden En 8-åring med beslutsångest vid klädval