• Anonym (A)

Samma biljett om man stiger av tåget på vägen?

Lite korkad fråga kanske, men jag har noll koll på sådant här.
    Jag ska om några veckor på en tågresa som tar några timmar. Grejen är den att jag kanske kommer göra ett eller flera stopp på vägen och därav byta tåg. Kan jag ändå använda samma biljett när jag tar nya tåget? Hade tänkt köpa en tur och retur biljett på nätet och antar att man får ett sms man visar upp? Har bara köpt fysiska biljetter förut men det var längesen.

• Svar på tråden Samma biljett om man stiger av tåget på vägen?
  • Anonym (resenär)

När jag reser med SJ, resor på 3-6 timmar, brukar biljetten gälla för en specifik avgång, så då kan man inte göra som du tänkt dig. Men med länstrafiken kanske det funkar.

• Anonym (var?)

om man åker med resekort i skåne så gäller biljetten för resor mellan 2 klockslag.
    tex om jag köper biljett från malmö till kristianstad så gäller den för resan + lite extra tid, så jag kan alltså ta en paus längs vägen och göra annat, bara jag håller koll på att tiden inte går ut.
    Om tiden håller på att gå ut kan man gå till en biljettautomat och klicka på "tillköp" och ange slutdestinationen igen (Kristianstad) och betala en mindre summa eftersom automaten känner av att man redan betalat för resan, men behöver utöka tiden.

Vet inte hur det funderar i andra delar av sverige. Enklare att svara om man vet i vilket län/landskap/landsände det handlar om...

• EnAnonumius
    Anonym (A) skrev 2015-11-10 20:34:03 följande:
    Jag ska om några veckor på en tågresa som tar några timmar. Grejen är den att jag kanske kommer göra ett eller flera stopp på vägen och därav byta tåg. Kan jag ändå använda samma biljett när jag tar nya tåget? Hade tänkt köpa en tur och retur biljett på nätet och antar att man får ett sms man visar upp? Har bara köpt fysiska biljetter förut men det var längesen.
    Men tågbiljett gäller följande.

Jag tar två städer ur luften..

Jag tar ett exempel på två städer Ystad och Umeå.
    Med byte i Karlskrona och Stockholm.
    Då står det på biljetten att den gäller för resan mellan Ystad och Umeå med byte i Karlskrona och Stockholm. 

Det är bara ett exempel för att visa hur det kan ser ut.

Nej man får inte SMS biljett om man beställer tågbiljett via nätet utan du får ett boknings nummer via SMS och får hämta ut den biljetten på tågstationen. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2015-11-10 22:35:11 följande:

Då står det på biljetten att den gäller för resan mellan Ystad och Umeå med byte i Karlskrona och Stockholm. 

Nej man får inte SMS biljett om man beställer tågbiljett via nätet utan du får ett boknings nummer via SMS och får hämta ut den biljetten på tågstationen. 

Skall tillägga att på tåg så gäller direkt byte så du kan inte hoppa över en tåg avgång för att titta runt i stan. Utan du får stå på perrongen och vänta på "ditt tåg" och åka direkt med det aktuella tåget.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mliten
    EnAnonumius skrev 2015-11-10 22:35:11 följande:

Med SJ får man sms-biljett om man vill. Men det är med platsreservation och det gäller ju bara på ett specifikt tåg.
    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Anonym (T)
    Anonym (A) skrev 2015-11-10 20:34:03 följande:

Har du köpt biljett för hela resan kan du använda samma biljett även vid eventuellt tågbyte.
Svar på tråden Samma biljett om man stiger av tåget på vägen?