• SötaRovan

Vilket av dessa namn hade du valt åt din son?

Vilket av dessa namn hade du valt att döpa din son till? (Inget av dom är inget alternativ här).
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa namn hade du valt åt din son?
  • BCH52

Jag har valt Peter, tycker om namnet och det är internationellt gångbart, men det är även de övriga. Viktigt också att det passar med efternamnet, t.ex tycker jag att kombinationen Peter Petersson känns lite fantasilöst. Sedan brukar det inte alltid bli så bra om tilltalsnamnet och efternamnet har lika många stavelser. Ibland fungerar det men man får säga namnen högt för att känna på rytmen.

• Johan75
    Varmtväder skrev 2015-11-12 15:09:03 följande:
    Riktigt tråkiga namn på en nyfödd.
    Dock inte i närheten av så tråkiga som din kommentar.
    Behold, i come as a thief.
  • SötaRovan

Huruvida de är tråkiga på nyfödda eller inte var inte frågan. 
  • BCH52

Nu är de ju inte nyfödda så länge. De har en tendens att växa upp bli finnig tonåring, småbarnspappa och farfar och morfar.
  • Sous

Henrik, om det var de val jag hade. Fint och det hette min morfar.

• KlartSomKorvspadet
    BCH52 skrev 2015-11-12 16:13:34 följande:

Nu är de ju inte nyfödda så länge. De har en tendens att växa upp bli finnig tonåring, småbarnspappa och farfar och morfar.

Håller med om att det inte passar de nya generationernas nyfödda.

Min farmor, som heter Märit, höll på att tappa hakan när hon fick höra att hennes grannes dotter givit sin nyfödda namnet Märit. Enligt farmor är det ett tantnamn.
  • Anonym (Min röst blev Fredrik)

Dessa namn är mycket mer manliga än dom flesta nya metro sexuella namn som alla verkar ge sina söner. Typ Max Viggo Adrian etc etc hehe man borde döpa sin nästa son till Kurt eller nått

• fluu

Jag tycker allra bäst om Magnus! Det hade jag kunnat välja om vi bara inte redan haft för många Magnus kring oss, älskar namnet! Tycker också väldigt bra om Henrik och bra om Tomas. Peter är egentligen bra, men jag känner bara ligister som heter så. Fredrik är också bra egentligen, men jag tänker bara på odrägliga "Fredde" så det funkar inte för mig.

Fattar inte riktigt logiken i att ett namn kan vara tråkigt bara för att det tillhör "fel" generation eller för att det är vanligt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Näckrosen

Jag gillar alla de namnen. Jag tycker det känns som "riktiga" namn.
    De tre sista som har "uppenbara" smeknamn går bort för min del. Fredde, Mange, Henke.
    Peter och Tomas har inga såna självklara smeknamn.
    Röstade på Tomas, för det heter min son.

• Dixie

De är ju dock nyfödda en mycket kort tid, så det var ju ett konstigt argument.....

Det är bra och klassiska namn, och pojken riskerar ju inte att flera i klassen har samma namn, bättre med ett namn i "fel generation" än föräldrar som slår knut på sig själv för att hitta ovanliga och unika namn!

• Anonym (Chippen)
    Dixie skrev 2015-11-12 22:00:49 följande:

De är ju dock nyfödda en mycket kort tid, så det var ju ett konstigt argument.....

Det är bra och klassiska namn, och pojken riskerar ju inte att flera i klassen har samma namn, bättre med ett namn i "fel generation" än föräldrar som slår knut på sig själv för att hitta ovanliga och unika namn!

Varmväder menade nog att det inte passar den nya generationen. Det passade på nyfödda förr, men inte idag.
  • telly

Henrik. Det är fint. De andra namnen tilltalar mig inte alls, tänker bara på män i 40-årsåldern.

• charlie00
    Tomas hade jag valt, det är ett rejält och bra namn som funkar oavsett ålder.

Såg att någon tycker namnen ligger fel i tiden och ja, det är nog inte många nyfödda som heter Magnus. Men det är ju såna namn som alltid känns stabila och gångbara, kan tänka mig att modenamnen idag är minoritet om flera år och inte återvänder som namnen TS nämner.
  • trash panda

Intressant nog så är Peter det namn de flesta svenska män använder som alias när de köper sex eller sexchattar på nätet, så det hade jag inte valt. Urk.

Min röst faller på Magnus, även om inget av namnen hade varit ett realistiskt alternativ för mig.

• DenNamnbitne

Åh vad glad jag blir att se så fina namn på en lista. Många av dem tycker jag väldigt mycket om:

Henrik, Fredrik och Magnus är ju riktigt vackra och fulländade namn. Tomas och Peter är också okej men inga favoriter. Jag tycker personligen att det är lite tråkigt att folk väljer namn så generationsbundet och kan personligen tycka att många idag har väldigt "fånig" namnsmak. 

Av dessa valde jag Fredrik som är stiligast på något sätt och aldrig fel. Dessutom är det perfekt att välja ett sånt namn idag, för det är ett namn som inte ses som konstigt men som samtidigt är ganska unikt i barngenerationen. 

Svar på tråden Vilket av dessa namn hade du valt åt din son?