VARFÖR kan inte läkaren sjukskrva mig? Förtvivlad
Hej
Jag bor och jobbar i Norge, men är skriven i Sverige. Jag genomgick förra veckan en abort hemma i sverige som jag åkte 30 mil hem för att göra.
När jag ringde för att boka aborten så var jag tydlig med att för att kunna göra denna aborten måste jag bli sjukskriven, då mitt jobb inte accepterar att jag har frånvaro utan att vara sjukskriven av läkare.
Detta pga att jag i sommras använde upp de få dagar jag kunde sjukskriva mig själv (de dagarna slutade upp med att jag fick åka ambulas till akuten där det visade sig att jag fått blodproppar i lungorna, och jag var väldigt nära på att dö mot slutet). Efter det fick jag ligga på sjukhus en lång tid och blev sjukskriven 2 månader. Men faktum kvarstår, innan jag hamnade på intensiven mådde jag så dåligt att jag sjukanmälde mig själv. Därför kan jag inte göra det något mer. Vilket jag förklarade innan aborten.
Jag blev lovad detta, eller "intyg" som hon i telefonen kallar det. Första steget skulle göras på måndagen, och det sista på onsdagen. När jag kom dit på måndagen för gynundersökning osv blev det fördröjt och jag skulle få göra en inneliggande abort på fredagen. Alltså; läkarmöte måndag, läkarmöte onsdag med intag av första aborttabletten och inlagd på sjukhus under fredagen. Jag fick ett intyg av läkaren som jag skulle lämna til jobbet där det står att jag skulle genomgå ett ingrepp med start måndag och vila i hemmet tills nästa måndag. Allt var bra, trodde jag.
Men nu har han inte sjukskrivit mig tydligen, utan bara "intygat att jag BÖR" vara hemma. Så mitt jobb kan inte acceptera detta och jag kommer få ogiltig frånvaro i 8 dagar. Eftersom jag jobbar väldigt intensivt i 3 veckor/ månad och sen ledig och aborten gjordes under jobbperioden kommer jag förlora ca halva min månadslön pga av detta.
Liksom läkaren kan inte mena att jag, psykiskt ostabil av all sorg och allt, ska komma på möte och gynundersökning på måndagen, köra 60 mil tur/retur för att jobba 9 h i norge på tisdagen, komma på ett andra möte på onsdagen, köra 60 mil tur/retur och jobba 9 h på torsdagen, göra abort på fredagen och sen köra 30 mil och jobba dagen efter? Mitt jobb är väldigt fysiskt påfrestande dessutom, jag bär tunga saker och gör ca 130 knäböj/dag (gör kroppsvisitationer/body checks). Får sitta ca 45 min av de 9 h, resterande tid ägnas åt hårt kroppsarbete. Detta samtidigt som jag spyr upp till 10 gånger/dag av gravidillamående. Alltså förstår inte vad han menar :(
Nu när jag ringde tillbaka och sa att min sk "sjukskrivning" inte blev godkänd sa de att läkaren "kanske inte fick" sjukskriva mig den veckan.
HUR kan han inte få sjukskriva mig? Psykisk ohälsa i kombination med illamående och spyattacker och (isf) att jag skulle bli tvingad att resa 180 mil för att jobba de dagarna?
Jag kommer mista halva min lön på den här aborten om läkaren inte sjukskriver mig ordentligt :(
Är SÅÅ förtvivlad så jag vet inte var jag ska ta vägen nu :(
Finns det någon här som är insatt och kan förklara för mig hur det går till?