• JJ72

Mitt barn besöker snusksajter

Hej,

Min 11-årige pojke har en surfplatta som används väldigt flitigt!
    Jag är positiv till att denne spelar spel osv så länge det inte sker hela dagen och att läxorna blir gjorda. Jag har dock kollat historiken och kan se att porrsajter besökts.

Hur kan man hantera det och se till att det upphör framöver?

Stort tack för tips och råd!

• Svar på tråden Mitt barn besöker snusksajter
  • Farfallos

Du kan sätta filter i routern, men porr har folk tittat på i alla tider, så jag tror inte du kan förhindra det. Du kan dock sätta dig med honom och kolla på lite porr och ta ett snack med honom om vad dessa tjejer blir utsatta för, och om det är OK att få kuken nertryckt i halsen till de nästan spyr (och en massa annat sjukt).

• Dr Nail
    Farfallos skrev 2015-11-11 11:51:25 följande:

Du kan sätta filter i routern, men porr har folk tittat på i alla tider, så jag tror inte du kan förhindra det. Du kan dock sätta dig med honom och kolla på lite porr och ta ett snack med honom om vad dessa tjejer blir utsatta för, och om det är OK att få kuken nertryckt i halsen till de nästan spyr (och en massa annat sjukt).

Haha bäst förslag :D Att se en porrfilm med sina föräldrar, den läxan kommer ungen inte glömma.
  • JJ72

Tack för svar!

Såg annars den här sidan:
    www.facebook.com/visibleinternet/

Det innebär att ungen min kan göra precis vad den vill på surfplattan men jag kan gå in på min telefon och kika på vad pojken gör och se var han är.
    Har tryckt på gilla så att jag blir meddelad när appen släpps, verkar riktigt bra.

Hur kan man ta upp med sonen min att jag gärna skulle vilja installera något sådant utan större protester?

Tack på förhand, är lite konflikträdd.

• Iowhannah

Jag skulle nog satsa på ett filter i routern istället, den diskussionen behöver du ju inte ta med honom om du inte vill. Visst, såna filter går att komma runt, men då måste man verkligen veta vad man gör.

• Farfallos
    Iowhannah skrev 2015-11-11 12:11:03 följande:
    Jag skulle nog satsa på ett filter i routern istället, den diskussionen behöver du ju inte ta med honom om du inte vill. Visst, såna filter går att komma runt, men då måste man verkligen veta vad man gör.
    Så hemma är enda stället där han kan komma ut på nätet tror du? ...och när uppfostran blir för jobbig så lägger vi locket på. Ungefär lika funktionellt som att undvika att gå till tandläkaren när man har hål, för då kommer han ju att borra i tanden och då gör det ont, och ont vill man ju inte ha eller?
  • Iowhannah
    Farfallos skrev 2015-11-11 12:21:43 följande:

Så hemma är enda stället där han kan komma ut på nätet tror du? ...och när uppfostran blir för jobbig så lägger vi locket på. Ungefär lika funktionellt som att undvika att gå till tandläkaren när man har hål, för då kommer han ju att borra i tanden och då gör det ont, och ont vill man ju inte ha eller?

Så klart inte, men det är bara hemma man kan kontrollera sin miljö. Dessutom skrev ts att hen är konflikträdd och verkade osäker på hur man ska prata om såna saker, det var därför jag skrev att hen inte behöver ta diskussionen om det känns för jobbigt.
  • JJ72

Är orolig över de sajter som besökts.
    Vill inte hålla på att blocka massa med sajter, därför så såg jag den här appen och tänkte att den var perfekt. Vet dock inte hur bra ungen skulle hantera att jag tar upp det.

• Farfallos
    Iowhannah skrev 2015-11-11 12:26:00 följande:
    Så klart inte, men det är bara hemma man kan kontrollera sin miljö. Dessutom skrev ts att hen är konflikträdd och verkade osäker på hur man ska prata om såna saker, det var därför jag skrev att hen inte behöver ta diskussionen om det känns för jobbigt.
    Barnuppfostran är jobbigt ibland...
  • Sarakechi
    Farfallos skrev 2015-11-11 11:51:25 följande:

"Blir utsatta för", för det kan väl inte vara så att man skriver kontrakt o så innan man går med på att spela in porr? På dig låter det som en våldtäkt i buskarna....
  • Farfallos
    Sarakechi skrev 2015-11-11 13:59:58 följande:
    "Blir utsatta för", för det kan väl inte vara så att man skriver kontrakt o så innan man går med på att spela in porr? På dig låter det som en våldtäkt i buskarna....
    Jag förfäras inte främst över vad just dessa tjejer blir utsatta för, eftersom jag är precis lika övertygad som du är över att de vet vad de ger sig in på. Jag ville inte heller att TS skulle prata med sin son om porr för att få honom engagerad i porrskådisarnas situation, utan jag önskar att hon pratar med honom om den porren han ser och sätta den i relation till normalt ömsesidigt njutbart och sunt sex. Jag vill helt att uppväxande pojkar inte bara helt oreflekterat ska matas med den våldsporr och annat osunt sex som jag upplever att det är i 90% av all porr som finns där ute idag. ...och med osunt sex tänker jag på sådant som att slicka och knulla röv och därefter härja omkring med bakterier på ställen där de inte riktigt hör hemma.
Svar på tråden Mitt barn besöker snusksajter