• JagHatarStyvmammor

Hur hade ni gjort med rumsfördelningen?

SITUATIONEN:

Mamma, pappa, tre biologiska barn:

Flicka 7 år
    Flicka 5 år
    Pojke 3 år

Två av dessa barn skall dela rum; vilka?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur hade ni gjort med rumsfördelningen?
  • Sous
    Dasha skrev 2015-11-12 17:34:49 följande:

tycker att SKOLBARNET får ha ett eget litet rum där hon kan träna på att läsa böcker ifred.

de andra två har säkert en massa gemensama leksaker som får bäst plats i största rummet som de delar.

Det är väl troligare rent statistiskt att två flickor på 5 och 7 år har gemensamma leksaker/pysselgrejer än en 3-årig pojke och en 5-årig flicka?
  • gahadas
    KlartSomKorvspadet skrev 2015-11-12 17:46:27 följande:
    Hur ofta låter man sin sjuåring sitta själv med läxor och böcker?

Inte konstigt att skolresultaten sjunker, haha!

För övrigt så leker en sjuårig också.
    Varför skulle man ständigt sitta med?

• malle88

Eget rum fick vi när vi började skolan, det tycker jag är ett bra riktmärke. Små barn har ofta trygghet av varandra på nätterna. Så storasyster har eget rum och de andra delar. Om det inte är så att några av barnen inte passar ihop förstås, ska ju inte skapa onödiga bråk

• Ardudumpariktigteller

All forskning, alltså verkligen ALL forskning visar på att de skolbarn som har bäst resultat i skolan, är de som får mest hjälp och vägledning i skolarbetet hemma.

Varför tror du att så många kommuner lägger hundratusentals kronor på läxhjälp efter skoltid?

• Ardudumpariktigteller
    gahadas skrev 2015-11-12 18:26:27 följande:

Varför skulle man ständigt sitta med?

Ardudumpariktigteller skrev 2015-11-12 18:52:32 följande:

All forskning, alltså verkligen ALL forskning visar på att de skolbarn som har bäst resultat i skolan, är de som får mest hjälp och vägledning i skolarbetet hemma.

Varför tror du att så många kommuner lägger hundratusentals kronor på läxhjälp efter skoltid?

Den var till dig.
  • gahadas
    Ardudumpariktigteller skrev 2015-11-12 18:53:30 följande:
    Ardudumpariktigteller skrev 2015-11-12 18:52:32 följande:

Den var till dig.
    Var har denna forskning blivit publicerad? Eller har du läst det på aftonbladet?
    Klart ungar behöver hjälp med läxor. Men om dom inte får sitta och lösa problem själva så blir dom ju endast curlade
  • Trustworthy

Jag röstade på det första alternativet.

gahadas skrev 2015-11-12 21:03:24 följande:

Var har denna forskning blivit publicerad? Eller har du läst det på aftonbladet?

Klart ungar behöver hjälp med läxor. Men om dom inte får sitta och lösa problem själva så blir dom ju endast curlade

Oj, du tycks ha missat vad "att curla" innebär.

Jag sitter alltid med min son när han gör olika skoluppgifter - som ett slags stöd. Jag vägleder honom bara om han behöver hjälp med något, kommer med tips och så, men talen (om det handlar om matematik) får han givetvis lösa själv.

Jag tycker det är jätteviktigt att finnas med hos mitt barn under läxläsning, samt finnas nära till hands när han blir äldre.
  • Dasha
    KlartSomKorvspadet skrev 2015-11-12 17:47:24 följande:

Hur gör man om tre år?

När pojken är 6 år, en flicka är 8 år och en flicka är 10 år?

då har 3- och 5-åringen växt upp, blivit tystare och mognare och kan förhoppningsviss sitta och läsa/färglägga/leka tyst längre stunder
  • Dasha
    KlartSomKorvspadet skrev 2015-11-12 17:46:27 följande:
    Hur ofta låter man sin sjuåring sitta själv med läxor och böcker?

För övrigt så leker en sjuårig också.
    hur menar du med skolresultaten?

att resultaten skulle vara bättre ifall 7åringar aldrig hade chans att sitta med böcker ifred?

för övrigt  sa jag inte "sitta själv", jag sa "sitta ifred", det vill säg oftast med en förälder, men även ett par stunder varje dag själv, för att kunna skriva/läsa lite i enklare böcker.
  • Dasha
    Sous skrev 2015-11-12 18:23:07 följande:
    Det är väl troligare rent statistiskt att två flickor på 5 och 7 år har gemensamma leksaker/pysselgrejer än en 3-årig pojke och en 5-årig flicka?
    om ett-två år kommer det troligtvis att funka alldelles utmärkt med systrar som är 7 och 9 år i samma rum, då 5-årige pojken har ett mindre rum för sig själv. särskillt om pojken är lite mer fysisk och högljudd, vilket pojkar ofta är.

jag känner ju inte till ts barn. därför gissar jag att 5 åring är "på gränsen" till att bli mognare, men ändå föredrar att leka med 3-åringen.

Om vi tittar på försolor och skolor:

många förskolor har 3åringar och 5 åringar till och med i samma avdelning.

7åringar däremot gårr i SKOLA, alltså en helt annan plats än 3- och 5-åringen.

3- och 5 åringen kanske går på dagis tillsammans?

kan tro att det är en massa leksaker (gosedjur, klossar, bollar, dockor och liknande, som både 3- och 5 åringen leker med jämnt.

en annan sak är nattningen. visst lägger sig 3- och 5 åringen ungefär samma tid, t.ex. 19.00, och 7åringen kan vara uppe till 21.00? jag menar, att 7åringar behöver mindre sömn än 3 och 5 åringen.
  • PrettoÄcklon

Femåring och sjuåring definitivt!

Jag känner nog inte någon femåring som leker med en treåring, på samma sätt som en femåring leker med en sjuåring.

En femåring och en sjuåring har mycket mer gemensamt. Generellt sett ännu mer, iom att de båda är tjejer.

• pigglet

Hos oss delade alla på ett mindre rum (en våningssäng och en loftsäng) och så hade de ett större rum som lekrum.
    När äldsta var 11 flyttade vi och de fick varsitt.

Svar på tråden Hur hade ni gjort med rumsfördelningen?