• Wolfclaw

Kupéfläkt dör - VW Sharan

Har en VW Sharan -96 som har ett störande problem. Kupéfläkten stannar hela tiden. Den går igång när jag startar bilen och sedan dör den efter någon minut. Inte tvärt utan man hör hur den varvar ner tills den stannar helt. Om jag stänger av fläkten någon minut så går det att köra den i en minut till innan den dör igen. Nästan som om den förlorar kraft på något sätt. Om jag låter bilen gå i några minuter med fläkten avstängd så kan det ibland hända att fläkten går att köra på läge 2 (av 4) utan att den stannar. Men oftast dör den efter en liten stund i alla fall. Värmen funkar som den ska, bara själva "blåset" som strular. All annan elektronik funkar bra och bilen startar utan problem. Det är bara fläkten som strular.

Någon som har en idé med tanke på symptomen? Fläkten i sig eller något motstånd på vägen? Är det lätt att byta för en lekman? Är det en värt på en så gammal bil?

Tack på förhand för svar.

• Svar på tråden Kupéfläkt dör - VW Sharan
  • Plooger

Tyvärr är det svårt att felsöka en så gammal bil, den går inte att koppla till en dator. Det är ingen bra idé att lägga ner pengar på en snart 20 år gammal bil. 

• Rabarbapuppa
    Plooger skrev 2015-11-12 20:38:52 följande:

Tyvärr är det svårt att felsöka en så gammal bil, den går inte att koppla till en dator. Det är ingen bra idé att lägga ner pengar på en snart 20 år gammal bil. 

Okvalificerat svar. Låt mig hjälpa dig att tänka.
    Det går naturligtvis utmärkt att felsöka en 20 år gammal bil. Ju äldre den är, desto större är ju kunskapsbanken och erfarenheten om olika fel bland dels bilfolk men också av tillverkarnas egna verkstäder och mekaniker, men också rimligen på Internet, skrivet av gör-det-självare.

Diagnos via dator är dessutom aldrig en felsökningsmetod. En dator med sladd och interface mot bilens minnesbank/felkoder är ett hjälpmedel som pekar på vad eller var man bör börja felsöka. Själva felsökningen får man sen göra själv.
    Dessutom tycker jag att om trådskaparen i övrigt är nöjd med sin bil och den går bra, varför skulle man helt avskriva en reparation av den om något felar, utan att ens innan veta hur dyrt - eller billigt, det kan vara att fixa felet bara för att den råkar vara 20 år gammal?

Så, till Wolfclaws fråga:
    Din fläkts beteende påminner om ett fel jag hade själv på en av mina BMW.
    Trots att jag ändrade fläktens hastighet på klimatanläggningen så höll den bara en viss fart. Ibland ville den inte blåsa alls utan bara dog. Och ibland kunde den öka fart själv utan att jag ändrade någon inställning.

Felet i det här fallet var det som lite felaktigt kallas "fläktmotstånd". Det är inte ett motstånd egentligen, det är ett så kallat effektsteg.
    Jag VET ju inte om det är det som är felet på din bil, men att styra fläkt elektroniskt har ju gjorts på detta sätt på mängder av bilar, det är helt enkelt en vanlig metod för effektändring av fläktsystem. Eftersom din fläkt faktiskt funkar (även om den alltså dör), så skulle jag tippa på att det är just regleringen av den samma som felar (felsökning, Plooger)

Det är också rimligt att anta att denna komponent är belägen bakom din klimatanläggning, på samma sätt som på min bil. I mitt fall kostade den ca 400 kr och jag plockade ned handskfacket och gick vägen in från sidan av mittkonsollen och bytte det. Fläkten har betett sig normalt igen sen jag fixade detta.

Hur det ser ut på en Sharan vet jag inte, du får Googla lite. Alt kan du lämna in på VW och kanske tipsa dem om att det _skulle kunna vara_ effektsteget som felar. 

Jag vill understryka att jag inte säger ATT det är det som felar, men att det finns en rimlig chans att det är just det.

Hälsn,

Puppa

• Plooger
    Rabarbapuppa skrev 2015-11-13 09:48:10 följande:
    Diagnos via dator är dessutom aldrig en felsökningsmetod. 
    Stämmer inte alls. På moderna volkswagen fungerar det mycket bra att koppla in en Wag-com, vilken ger information om vad som är trasigt. Det fungerar mycket bra, men är inte heltäckande, men att påstå att det inte är en felsökningsmetod är  fel. Ofta talar systemet om vilken komponent som är trasig och artikelnummer på denna. 

Vidare är personen lekman och att ordna felet kommer knappast vara lätt.
  • Rabarbapuppa
    Plooger skrev 2015-11-13 11:22:08 följande:
    Stämmer inte alls. På moderna volkswagen fungerar det mycket bra att koppla in en Wag-com, vilken ger information om vad som är trasigt. Det fungerar mycket bra, men är inte heltäckande, men att påstå att det inte är en felsökningsmetod är  fel. Ofta talar systemet om vilken komponent som är trasig och artikelnummer på denna. 

Vidare är personen lekman och att ordna felet kommer knappast vara lätt.

Bara ditt sätt att stava "WAG"-Com och säger mig att du inte själv håller på med dylikt, vilket är en bra indikation på att inte lyssna närmare på dina råd om att ge upp bilen bara för att kupéfläkten tvekar.

Vidare, om du hade läst på lite innan om diagnosprogramvara och kablar för ODB och ODB-II så skulle du veta att det naturligtvis går alldeles utmärkt att läsa ur en så pass "gammal" bil som en 96'a Sharan. Däremot har den säkert ett enklare set med koder den kan ge, och troligen mer fokus på motordata eftersom bilens andra moduler säkert inte på den tiden var lika integrerade i huvuddatorn, som de är på dagens bilar. Ett exempel är ju min egen bil, en i sammanhanget nyare (02'a), den lämnade inte några felkoder alls på effektsteget till fläkten. 

Det jag kritiserar är din approach att felsökning inte skulle vara möjlig för att dator/diagnosprogram inte skulle kunna användas. Ur den synpunkten är inte ett diagnosprogram en felsökningsmetod som är A och O för hur ägaren ska förhålla sig till om han ska laga eller sälja/skrota.
    Men ja, du har rätt i att ett diagnosprogram som sådant är en felsökningsmetod som är mycket lämplig att inleda med, d.v.s som verktyg för att ta ut felkoder som kan indikera var man bör fortsätta sin felsökning.

Ger inte den metoden något konkret svar, ja då fortsätter felsökningen på traditionellt sätt med logiskt tänkande och t.ex. en multimeter (om det gäller elfel)    
    För att ytterliga understryka diagnosprogram som ett _verktyg_ (snarare än den specifika felsökningsmetoden) är det ju bra med ett exempel: 

Låt oss säga att din bil går som en påse nötter och tomgången kanske är orolig. Då är det vettigt att börja felsökningen med att läsa av eventuella felkoder. Om du då får ut koder av typen "P0171 - Fuel Trim Bank1 too lean" - vad är det som är trasigt då, enligt dig? Vad säger VAG-Com dig då? Har du hittat felet med denna felsökningsmetod?  

Nej, den koden säger att det teoretiskt kan vara ett fel som härör från antingen insugssidan (luftreglering), ELLER ett fel med tillsatssidan (bränsle, bränslepump, spridare, blandning) ELLER ett problem på avgassidan. Ganska så brett va?
    Den kod du nyss fått kan också kombineras med fler koder (givet att verktyget listar dessa) vilket kanske ännu närmare inringar var eller vilket av bilens delsystem man bör börja felsöka.

Sen kan VAG-Com också naturligtvis indikera rena idiotfel som man inte ens behöver läsare för att begripa. Den kan på en modern bil säkert tala om t.ex. att en elhiss inte har kontakt/får ström, och det är ju högst påtagligt (hissen funkar inte). 

Om du då använder bara diagnosprogrammet som felsökningsmetod så går du givetvis iväg och köper en ny hissmotor för 1300 spänn. Och det funkar ändå inte? Nej, för om du hade FELSÖKT så hade du kanske kommit fram till att en säkring gått eller att strömbrytaren till elhissen kanske var trasig? Det hade i sammanhanget sparat dig 1200 spänn. Nu var det inte en elhiss det handlade om här, men jag exemplifierar bara för att du ska förstå vad felsökning handlar om.

Ja, jag är också lekman.
    En verktygslåda, tålamod, och lite YouTube så kommer man långt. 
    Så ja, jag fixade det felet på min bil (och många andra) själv.

/Puppa 

• Plooger
    Rabarbapuppa skrev 2015-11-16 11:40:12 följande:

kablar för ODB och ODB-II så skulle du veta att det naturligtvis går alldeles utmärkt att läsa ur en så pass "gammal" bil som en 96'a Sharan. Däremot har den säkert ett enklare set med koder den kan ge, och troligen mer fokus på motordata eftersom bilens andra moduler säkert inte på den tiden var lika integrerade i huvuddatorn, som de är på dagens bilar. 

Du har svarat korrekt själv. OBD-II ger inte samma data som en VAG-COM (nu borde du godkänna stavningen) och med en OBD-II är det mycket svårare för en lekman att felsöka. Alla är inte lika duktiga som du. Att lämna in en så gammal bil, kan lätt betinga reparationskostnader som uppgår till  50 % av bilens värde. 
  • Rabarbapuppa
    Plooger skrev 2015-11-17 22:28:41 följande:
    Du har svarat korrekt själv. OBD-II ger inte samma data som en VAG-COM (nu borde du godkänna stavningen) och med en OBD-II är det mycket svårare för en lekman att felsöka. Alla är inte lika duktiga som du. Att lämna in en så gammal bil, kan lätt betinga reparationskostnader som uppgår till  50 % av bilens värde. 
    Nej, nu måste du hålla agnar och vete isär Plooger.

OBD-II är en standard. Det är den diagnosuttagsstandard som biltillverkarna använder sedan tidigt 90-tal. Med den bestämmelsen menas att OBD-II i fråga om diagnosuttag, deras funktion och utformning (och även kablage) skall vara lika för alla bilar. Diagnosuttaget är ju en funktion för att kunna läsa ut styrdata ur bilen, och det innebär att OBD-II är en del av bilens egna datornätverk, och klarar flera olika nätverksprotokoll. Alla de vanligaste inom bilars interna nätverk. Därmed får vi klassa ODB som en nätverksdel, ja kanske rentav hårdvara.

VAG-COM däremot (jodå, jag noterade din korrigering ) är en Microsoft-baserad mjukvara. VCDS, eller "VAG-COM Diagnois System" är utvecklat av företaget Ross-Tech och huvudsakligen för just VAG-bilar (VW, Audi, Skoda, Seat). Mjukvaran är utformad att ha sitt interface med just OBD-standarden.
    Min egen bil har också OBD-II-uttag, men det är en BMW, här använder jag en annan mjukvara än VCDS, den kallas slarvigt för "BMW Scanner" och är utvecklad av P.A Soft, men fungerar på liknande sätt.

Det man däremot kan säga är att det naturligtvis går att göra ett mjukvaruprogram i princip hur avancerat och förfinat som helst, men om denna mjukvara bakbinds av ett interface och en standard som har sina begränsningar (OBD) så kommer bilen bara kunna leverera SÅ mycket styrdata den kan via de faktiska kontakterna i OBD'ns standard. Det innebär att skulle OBD-II vara utformat annorlunda (kanske fler kontakstycken) skulle det vara lätt att få mycket mer information i mjukvaran givet att den görs om att kunna hantera mer.

Men OBD-II är standarden idag, lika för alla bilar. Sen utformar man olika mjukvara kring detta beroende på tillverkare, där VCDS/VAG-COM som sagt är en av de större.

Ja, du har helt rätt, äldre bilar som börjar kräva fler reparationer och byten av slitdelar kan vara ofördelaktigt att fortsätta åtgärda ytterligare. Generellt om verkstadsnotorna börjar dra iväg, ja då blev inte den där lite äldre billiga bilen som man trodde var ett bra köp, en speciellt bra investering. Så är det ju.

Jag är ju själv medveten om detta eftersom mina bilar är äldre, den nyaste jag har är en 04'a. Men jag klev in i det beslutet att köpa äldre långmilade bilar med att jag måste försöka laga eventuella saker själv, annars blir ekonomin mycket dålig.
    Jag är egentligen bara högst normalhändig och "normalduktig", men har tvingat mig att läsa på vartefter och lära mig göra saker. Det har gått ganska bra. Som sagt, YouTube och internetforum, då lär man sig mycket av andra gör-det-självare. 

Jag ville bara inte att TS skulle ge upp en annars väl fungerande Sharan för en enkel sak som en trilskande fläkt. Hoppas TS kanske gått till Volkswagen och fått ett utlåtande, jag TROR inte det ska handla om speciellt stora pengar att få det fixat.

Ursäkta lång post.

/Puppa

Svar på tråden Kupéfläkt dör - VW Sharan