Plooger skrev 2015-11-17 22:28:41 följande:
Du har svarat korrekt själv. OBD-II ger inte samma data som en VAG-COM (nu borde du godkänna stavningen) och med en OBD-II är det mycket svårare för en lekman att felsöka. Alla är inte lika duktiga som du. Att lämna in en så gammal bil, kan lätt betinga reparationskostnader som uppgår till 50 % av bilens värde.
Nej, nu måste du hålla agnar och vete isär Plooger.
OBD-II är en standard. Det är den diagnosuttagsstandard som biltillverkarna använder sedan tidigt 90-tal. Med den bestämmelsen menas att OBD-II i fråga om diagnosuttag, deras funktion och utformning (och även kablage) skall vara lika för alla bilar. Diagnosuttaget är ju en funktion för att kunna läsa ut styrdata ur bilen, och det innebär att OBD-II är en del av bilens egna datornätverk, och klarar flera olika nätverksprotokoll. Alla de vanligaste inom bilars interna nätverk. Därmed får vi klassa ODB som en nätverksdel, ja kanske rentav hårdvara.
VAG-COM däremot (jodå, jag noterade din korrigering

) är en Microsoft-baserad mjukvara. VCDS, eller "VAG-COM Diagnois System" är utvecklat av företaget Ross-Tech och huvudsakligen för just VAG-bilar (VW, Audi, Skoda, Seat). Mjukvaran är utformad att ha sitt interface med just OBD-standarden.
Min egen bil har också OBD-II-uttag, men det är en BMW, här använder jag en annan mjukvara än VCDS, den kallas slarvigt för "BMW Scanner" och är utvecklad av P.A Soft, men fungerar på liknande sätt.
Det man däremot kan säga är att det naturligtvis går att göra ett mjukvaruprogram i princip hur avancerat och förfinat som helst, men om denna mjukvara bakbinds av ett interface och en standard som har sina begränsningar (OBD) så kommer bilen bara kunna leverera SÅ mycket styrdata den kan via de faktiska kontakterna i OBD'ns standard. Det innebär att skulle OBD-II vara utformat annorlunda (kanske fler kontakstycken) skulle det vara lätt att få mycket mer information i mjukvaran givet att den görs om att kunna hantera mer.
Men OBD-II är standarden idag, lika för alla bilar. Sen utformar man olika mjukvara kring detta beroende på tillverkare, där VCDS/VAG-COM som sagt är en av de större.
Ja, du har helt rätt, äldre bilar som börjar kräva fler reparationer och byten av slitdelar kan vara ofördelaktigt att fortsätta åtgärda ytterligare. Generellt om verkstadsnotorna börjar dra iväg, ja då blev inte den där lite äldre billiga bilen som man trodde var ett bra köp, en speciellt bra investering. Så är det ju.
Jag är ju själv medveten om detta eftersom mina bilar är äldre, den nyaste jag har är en 04'a. Men jag klev in i det beslutet att köpa äldre långmilade bilar med att jag måste försöka laga eventuella saker själv, annars blir ekonomin mycket dålig.
Jag är egentligen bara högst normalhändig och "normalduktig", men har tvingat mig att läsa på vartefter och lära mig göra saker. Det har gått ganska bra. Som sagt, YouTube och internetforum, då lär man sig mycket av andra gör-det-självare.
Jag ville bara inte att TS skulle ge upp en annars väl fungerande Sharan för en enkel sak som en trilskande fläkt. Hoppas TS kanske gått till Volkswagen och fått ett utlåtande, jag TROR inte det ska handla om speciellt stora pengar att få det fixat.
Ursäkta lång post.
/Puppa