Vad kan detta vara?
Jag har goda amningserfarenheter sedan mina två söner. Nu fick jag min tredje pojke för 11 dagar sedan och har lite problem med amningen. Jag vet inte själv vad de kan vara så her vänt mig till BVC som säger att de är stockning. Nja, säger jag. Dehär är något annat. Mjölken rann till dygn två och kände direkt av ömhet och knölar i högra. Sonen orkade inte äta ur det så de blev tokfullt och jag åkte på stockning (eller influensa, vet inte), stort och ömt bröst med knölar, varmt och rödflammig i huden. Ammade och ammade och de kändes som de släppte efter ett par tre dagar. Skönt tänkte jag. Vänstra bröstet går jättebra att amma nu, mjukt och följsamt och han tömmer ur bröstet bra. Högra..jag vet inte vad de kan vara..de är lite knöligt fortf men de är bröstvårtan jag funderar över. Sonen är inte nöjd när han ligger vid högra bröstet..vårtan är mjuk ibland och STENHÅRD ibland, och den blir som vit (tänk er att de skulle vara blodstopp i bröstvårtan?), då får jag inte ens ut mjölk med handen. När den är mjuk så kan jag handmjölka lite och jag antar de är samma när han äter, mjuk = han får i sig, hård = de rinner inte alls = han blir jättearg och ligger och vrider sig. När han suger på onda bröstet är de som om nån kör in en kniv i skulderbladet på mig och som om nån skurit sönder bröstvårtan. Känslan släpper efter ett tag, eller om jag bara vänjer mig vet jag inte. Jag fick Syntocinon utskrivet som jag ska ta fem min före varje amning för att tömma bröstet lättare. Men jag vet inte om de hjälper. De är som han inte får ut mjölken, typ som de vore stopp. För när han "ätit klart" så är bröstet fortf fullt, känns de som. Någon som kan komma med nån idé? Jag vet inte vad jag ska göra. Vill så gärna amma iaf ett år..som med pojkarna..men då hade jag inga problem heller.