• Skogshedvig

Hur kollegor reagerade på graviditet

Hej!

Jag är gravid i vecka 15 och har precis berättat detta på mitt jobb. Först för chefen naturligtvis, som gratulerade och tyckte det kändes roligt. Saken är den att jag började jobba på mitt jobb i juni i år, och ska ha barn i maj 2016, alltså nästan 1 år efter jag börjat. Däremot har jag arbetat 1 år heltid i samma organisation fast på en annan arbetsplats innan jag påbörjade mitt nuvarande jobb, så jag kommer alltså ha arbetat ca 2 år i samma organisation när jag går på mammaledighet.

Idag berättade jag för övriga kollegor, och de flesta verkade glada o grattade. Men sen så upptäckte jag att två av mina kollegor pratade om mig och min graviditet bakom ryggen på mig, det märktes väldigt tydligt.

Dessutom råkade jag höra när en av dessa kollegor pratade med en annan om min rekrytering, att hon ifrågasatte den eftersom jag blivit gravid så pass snabbt på ett nytt jobb. Jag blir bara så ledsen och besviken över sådant här. Varför först gratta mig och sedan gå och beklaga sig hos en annan kollega? Jag får väl göra som jag vill, det är mitt liv och min graviditet. Jag kommer alltid sätta familj framför jobb, och just nu känner jag bara att jag får försöka stå ut att arbeta där fram till förlossningen, sen får vi se efter mammaledigheten om jag söker mig till annat. Riktigt tråkigt att ha kollegor som pratar bakom ryggen, någon som upplevt liknande situationer?

• Svar på tråden Hur kollegor reagerade på graviditet
  • Rani

Jag har gjort värre. En minut ca efter att min chef lovat mig fast jobb på medarbetarsamtalet berättade jag att jag var gravid. Då var det för sent för henne atr ångra sig, haha. Undrar vad din kollega egentligen ifrågasätter? Chefens omdöme eller ditt? Lika illa både ock. Som anställd är man ju inte livegen och bör anpassa hela sitt liv till jobbet. Jag är helt med dig på att livet och familjen går före jobbet. Tycker faktiskt lite synd om människor som anpassar hela sitt liv efter sitt jobb. Det måste finnas viktigare värden i livet.

• Annelie 76

Du kan inte undvika skitsnack om det nu finns de som ägnar sig åt sånt. Ignorera eller konfrontera men att ta åt dig och vilja byta är lite löjligt. Är du alltid lika lättstött?

• Skogshedvig

[quote=75996807][quote-nick]Rani skrev 2015-11-13 00:21:58 följande:[/quote-nick]Jag har gjort värre. En minut ca efter att min chef lovat mig fast jobb på medarbetarsamtalet berättade jag att jag var gravid. Då var det för sent för henne atr ångra sig, haha. Undrar vad din kollega egentligen ifrågasätter? Chefens omdöme eller ditt? Lika illa både ock. Som anställd är man ju inte livegen och bör anpassa hela sitt liv till jobbet. Jag är helt med dig på att livet och familjen går före jobbet. Tycker faktiskt lite synd om människor som anpassar hela sitt liv efter sitt jobb. Det måste finnas viktigare värden i livet.[/

Ja jag tror det är vanligare än man tror att många blir gravida ganska så snabbt på nya jobb, oavsett om det är planerat eller inte så är det ju livets gång. Man kan undra varför vissa ifrågasätter ja, men jag tänker ignorera denna kollegas beteende och sköta mitt jobb, så länge chefen stöttar mig vilket hon gör så har jag ju mitt på det torra :) nästan bara ännu roligare att vara som vanligt och trevlig mot alla kollegor som vanligt så kan de som vill snacka bakom ryggen få göra det. Man kan inte bry sig om vad andra tycker o tänker jämt även om det är svårt att bara låta det vara ibland.

• Skogshedvig
    Annelie 76 skrev 2015-11-13 08:10:50 följande:

Du kan inte undvika skitsnack om det nu finns de som ägnar sig åt sånt. Ignorera eller konfrontera men att ta åt dig och vilja byta är lite löjligt. Är du alltid lika lättstött?

Absolut, jag håller med om att det alltid kommer finnas de som pratar så och det kan man inte göra något åt. Jag blev bara så överraskad över att det blev så tydligt att de gjorde det. Jag försöker att inte ta åt mig självklart, det är ju vara dumt för det är mitt liv som jag bestämmer över. Skulle inte vilja säga att jag är lättstött, däremot tycker jag det känns tråkigt när folk måste prata bakom ryggen på det viset, men det har ju folk gjort i alla tider från skolåldern och uppåt så varför skulle de sluta. Det finns troligtvis sådana människor på alla arbetsplatser, så jag skulle aldrig sluta på ett jobb av den anledningen.
  • Allitdjag

Skit i dem! Tycker det är bra att du har ett jobb :) Njut av graviditeten :)

• Rani
    Skogshedvig skrev 2015-11-14 11:01:51 följande:

[quote=75996807][quote-nick]Rani skrev 2015-11-13 00:21:58 följande:[/quote-nick]Jag har gjort värre. En minut ca efter att min chef lovat mig fast jobb på medarbetarsamtalet berättade jag att jag var gravid. Då var det för sent för henne atr ångra sig, haha. Undrar vad din kollega egentligen ifrågasätter? Chefens omdöme eller ditt? Lika illa både ock. Som anställd är man ju inte livegen och bör anpassa hela sitt liv till jobbet. Jag är helt med dig på att livet och familjen går före jobbet. Tycker faktiskt lite synd om människor som anpassar hela sitt liv efter sitt jobb. Det måste finnas viktigare värden i livet.[/

Ja jag tror det är vanligare än man tror att många blir gravida ganska så snabbt på nya jobb, oavsett om det är planerat eller inte så är det ju livets gång. Man kan undra varför vissa ifrågasätter ja, men jag tänker ignorera denna kollegas beteende och sköta mitt jobb, så länge chefen stöttar mig vilket hon gör så har jag ju mitt på det torra :) nästan bara ännu roligare att vara som vanligt och trevlig mot alla kollegor som vanligt så kan de som vill snacka bakom ryggen få göra det. Man kan inte bry sig om vad andra tycker o tänker jämt även om det är svårt att bara låta det vara ibland.

Enligt alla framtidsspanare så kommer det bli norm att byta jobb var 5:e år (vissa är redan där). Då kommer man nästan alltid vara ny på jobbet som gravid/blivande pappa.
  • Christabel81

Tråkigt med kollegor som snackar. Här är det enda rätta att Gratta, inget annat. Vad skulle enligt dem vara en godkänd längd på anställningen innan man blir gravid? Jag blev själv gravid när jag var nyanställd och endast hälften av kollegorna sa grattis. De andra sa typ " jaha" eller "jag anade det" surt. De tyckte det var illojal av mig mot arbetsgivaren. Som om man har skyldigheter.

• Let it Rain
    Christabel81 skrev 2015-11-15 20:24:57 följande:

Tråkigt med kollegor som snackar. Här är det enda rätta att Gratta, inget annat. Vad skulle enligt dem vara en godkänd längd på anställningen innan man blir gravid? Jag blev själv gravid när jag var nyanställd och endast hälften av kollegorna sa grattis. De andra sa typ " jaha" eller "jag anade det" surt. De tyckte det var illojal av mig mot arbetsgivaren. Som om man har skyldigheter.

Löjligt av dem. Är det illojalt att bli sjuk också? 

Företagen utnyttjar sina anställda i de allra flesta fall och låter dem jobba under stress och för en mindre peng än vad de borde få för det jobb de utför. Naturligtvis utnyttjar de anställda företaget de jobbar på när de kan, något annat vore onaturligt. 
Svar på tråden Hur kollegor reagerade på graviditet