Hur kollegor reagerade på graviditet
Hej!
Jag är gravid i vecka 15 och har precis berättat detta på mitt jobb. Först för chefen naturligtvis, som gratulerade och tyckte det kändes roligt. Saken är den att jag började jobba på mitt jobb i juni i år, och ska ha barn i maj 2016, alltså nästan 1 år efter jag börjat. Däremot har jag arbetat 1 år heltid i samma organisation fast på en annan arbetsplats innan jag påbörjade mitt nuvarande jobb, så jag kommer alltså ha arbetat ca 2 år i samma organisation när jag går på mammaledighet.
Idag berättade jag för övriga kollegor, och de flesta verkade glada o grattade. Men sen så upptäckte jag att två av mina kollegor pratade om mig och min graviditet bakom ryggen på mig, det märktes väldigt tydligt.
Dessutom råkade jag höra när en av dessa kollegor pratade med en annan om min rekrytering, att hon ifrågasatte den eftersom jag blivit gravid så pass snabbt på ett nytt jobb. Jag blir bara så ledsen och besviken över sådant här. Varför först gratta mig och sedan gå och beklaga sig hos en annan kollega? Jag får väl göra som jag vill, det är mitt liv och min graviditet. Jag kommer alltid sätta familj framför jobb, och just nu känner jag bara att jag får försöka stå ut att arbeta där fram till förlossningen, sen får vi se efter mammaledigheten om jag söker mig till annat. Riktigt tråkigt att ha kollegor som pratar bakom ryggen, någon som upplevt liknande situationer?