Knepigt ärende om spökskrivning av prov
Hej,
Jag har hjälp två personer att klara sina distanskurser och få ut studiebidrag genom att göra proven och inlämningsuppgifterna åt dem. Jag har varit tvungen att göra detta pga. min otroligt svåra ekonomiska situation, då jag behövde pengar till mat, busskort och annat.
Vi kom inte överens om något pris i början men personerna lovade att jag skulle få bra betalt då allt blivit klart och jag trodde på dem då jag har deras personliga uppgifter(personnummer osv.) samt försäkran i form av chattloggar och skärmdumpar ifrån proven. Försökte kontakta dem när allt var klart men de återkom aldrig, vilket gjorde mig väldigt besviken. Jag hade räknat med att få lite extra slantar i kassan som skulle underlätta min tillvaro, men icke sa Nicke.
Efter några försök att få tag på dem och drygt en månads väntan har jag beslutat att ange personerna, men jag har några problem. Jag lämnade nämligen ut mitt bankkonto (i chatten) och har använt mitt jobb - IP då jag gjorde proven så det skulle vara lätt att hitta mig om det skulle bli en utredning.
Läste lite på internet och hittade följande, vilket gör mig ganska nervös:
https://www.student.liu.se/regler-ra...tudentfaq?l=sv
Svar: En student som har hjälpt en studiekompis och där det är uppenbart vad medstudenten kan använda det till kan också få en påföljd vid en anmälan till disciplinnämnden. Något som då finns med i bedömningen är om den hjälpande studenten borde ha insett att hjälpen skulle leda till att den andra studenten skulle försöka vilseleda. Om disciplinnämnden kommer fram till det kan även den hjälpande studenten anses som medskyldig och få en påföljd.
Lite mer information:
Personerna är relaterade till varandra.
Korrespondensen varade i en månad med drygt 100 mail.
Oseriösa svar undanbedes.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-13 19:11
Mina indirekta frågor är alltså:
Vilka blir påföljderna för mig? Kan polisen bli inblandad? Kan jag bli avstängd från universitetet? (Kommer de att säga upp mig från jobbet?)