• klumpedumpe

har uppkörning efter helgen, nervös!

Hallåja!
    Jag har tagit en intensivkurs på min körskola och gjort kunskapsprovet, vilket jag klarade galant. Nu efter helgen ska jag köra upp, och jag är redan nervös!
    Jag gör så många misstag när jag kör, typ missar skyltar eller ser skylten men tror att jag ska svänga efter skylten och missar därmed svängen, väljer fel fil när jag kör där det är flera filer i samma körriktning osv.
    Rent allmänt känner jag mig dålig på att planera min körning och jag är dessutom lite försiktig av mig i trafiken så jag kan bli lite stressad om jag t ex får motorstopp och så.

Jag har försökt öva så mycket jag kan hemma med pappa och det går bra, det är egentligen inte jättesvårt att köra en bil från punkt A till punkt B, men på själva uppkörningen är jag rädd att de ska försöka finta mig och ge mig lite luriga anvisningar osv.
    Jag har övat massa hemma men då blir det inte så mycket kluriga grejer, och pappa har dessutom en automatväxlad bil så hela det momentet ska jag pyssla med samtidigt.

Jag är redan så nervös, så är det nån som har tips och råd om hur det går till på uppkörningen och vad jag kan tänka på? all hjälp emottages tacksamt, många bäckar små :)

• Svar på tråden har uppkörning efter helgen, nervös!
  • Jag är bara jag

Förlåt att jag säger det här, men du kanske skulle väntat ett tag med uppkörningen om du nu som du själv säger gör så många missar? Tyckte körskolan att du var redo alltså eller var det mer att det brukar vara så att man kör upp efter avslutad kurs? På uppkörningen testar de allt man verkligen ska kunna för att klara sig själv i trafiken. Vad man menar med "fintar" är ju olika, men här t.e.x får alla köra på det som förr kallades gårdsgata för det är ett typiskt ställe de allra flesta som haft körkort ett tag inte vet hur snabbt man får köra, men de som ska köra upp ska veta det. Min kontrollant sa inte mycket alls,bara vart jag skulle köra och vad som förväntades av mig, t.e.x parkering,motorväg,backa,rondeller.

• klumpedumpe
    Jag är bara jag skrev 2015-11-14 19:22:58 följande:

Förlåt att jag säger det här, men du kanske skulle väntat ett tag med uppkörningen om du nu som du själv säger gör så många missar? Tyckte körskolan att du var redo alltså eller var det mer att det brukar vara så att man kör upp efter avslutad kurs? På uppkörningen testar de allt man verkligen ska kunna för att klara sig själv i trafiken. Vad man menar med "fintar" är ju olika, men här t.e.x får alla köra på det som förr kallades gårdsgata för det är ett typiskt ställe de allra flesta som haft körkort ett tag inte vet hur snabbt man får köra, men de som ska köra upp ska veta det. Min kontrollant sa inte mycket alls,bara vart jag skulle köra och vad som förväntades av mig, t.e.x parkering,motorväg,backa,rondeller.

Ja körskoleläraren tyckte jag skulle ha kört upp redan förra veckan, men det fanns inga lediga tider på halkbanan då. Både hon och pappa tycker jag verkar redo men jag själv vet hur nervös jag kan bli i såna här lägen och har jag då en osympatisk lärare är jag rädd att jag kommer göra bort mig.
    Normalt sett brukar intensivkursen bara vara intensivstart, och alltså ska man inte vänta sig att ta körkort direkt, men körläraren verkade rätt nöjd med min utveckling och försökte skynda på förloppet så mycket hon kunde.
    Sen inser jag ju själv att de inte kan vänta sig att jag är en fullärd, erfaren och perfekt bilförare när jag ska köra upp- körkortet är ju egentligen bara ett tillstånd att fortsätta köra bil och lära sig på egen hand.
    Jag fattar själv att man får göra en miss här och där så länge det inte är nåt allvarligt, jag funderar mest på vart gränsen brukar gå.
    Finns det några regler som säger att de måste underkänna mig om jag gör si och så? Eller som säger att de inte får underkänna mig om jag gör så eller si?
  • Jag är bara jag

Det finns säkerligen klara regler för vad som godkänns och inte godkänns. Fullärd ska man vara ifall man ska ta körkort. Annars klarar man ju inte av att köra bil själv med allt man kan tänkas möta i trafiken. Erfarenheten kommer däremot med tiden, men kunna köra obehindrat ska man kunna.

• klumpedumpe
    Jag är bara jag skrev 2015-11-14 21:27:05 följande:

Det finns säkerligen klara regler för vad som godkänns och inte godkänns. Fullärd ska man vara ifall man ska ta körkort. Annars klarar man ju inte av att köra bil själv med allt man kan tänkas möta i trafiken. Erfarenheten kommer däremot med tiden, men kunna köra obehindrat ska man kunna.

Fullärd när det kommer till reglerna ja, men rutinen och erfarenheten hos en förare som kört i 25 år kan de knappast vänta sig att jag har
  • Orkide

Planerad körning är en av de sakerna de kollar extra noga på. Så du kanske ska avvakta och träna mer på att läsa av och planera din körning.

• BlackFlyingBird

Jag skriver väl in det jag själv minns som grejer som är viktiga. Jag klarade både teoriprovet och uppkörningen på första försöket, samma dag.

Fick "klagomål" på två saker av "uppköraren".

1, Jag "tvekade" vid omkörning på motorväg och valde att istället för att gasa på och köra om, vänta in en annan bils omkörning. Jag ansåg att detta var bättre, då man faktiskt inte får lov att köra om ett fordon om annat fordon påbörjat omkörning av samma fordon.

2, Jag missade att släppa på gasen när hastigheten gick från 50 till 70. Jag bromsade såklart in vid 50-skylten, men råkade glömma bort att släppa på gasen när skylten 50 - 200 m kom.

Jag slapp titta under motorhuven och jag slapp fickparkering. Men träna in det! Körde upp i en Volvo v70 diesel, vilket också är lite annorlunda än vad jag är van vid. Vräkiga, stora, långa och breda kombis var min största mardröm att behöva köra upp i. Jag var van vid stora familjebilar, men där sitter du mycket högre upp och har en kort motorhuv som inte kräver så jäkla mycket yta. Hata kombi, haha :)

Lycka till (om du inte redan kört upp)!

Svar på tråden har uppkörning efter helgen, nervös!